#1 Skrevet Februar 29, 2008 Har gått til innkjøp av s-line ratt og airbag. Rattet kommer om en uke. Trenger da litt info på hvordan jeg da bytter ut det 4-eika rattet med airbag som er på bilen til det nye. Må man kode om i VAG-Com for at dette skal fungere? Det eneste jeg vet er at det er to torx skruer bak på siden av rattet som jeg må skru ut,men vet ikke noe mer enn det. Noen som kunne hjelpe meg her med bilder og forklaring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 29, 2008 Det første du må gjøre er å skru av batteri polene for å ikke få opp feil kode på airbag, når du har gjort dette så skrur du av de 2 torks skruene, da kan du ta av airbag, da står det en mutter i str. 19? (tror jeg). Sett ratte i midt posisjon, skru løs muttern ta av ratte og sett det nye ratte på i midtposisjon. skru alt på plass og tut å kjør. ;D Lykke Til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 1, 2008 Så enkelt som det ja. Dette skal jeg nok klare. Noe annet jeg trenger å være OBS på når jeg gjør dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 1, 2008 Er som Truls sier her,bare og koble i fra batteriet.Så skrur man ut 2stk torx skruer som holder Airbag`n til rattet,de skruene sitter bakpå rattet i mot Lyshendelen og Vinduspusser hendelen. Deretter koble i fra Airbag og legge bort den. På min så satt ikke rattet med noe mutter,men med en STOR torx bolt. Når denne er skrudd ut er du ferdig! Og når det nye rattet skal på gjør du det bare motsatt vei! Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 2, 2008 Eneste som kan bli ett lite problem er kablene til airbag eventuelt multifunksjonsratt......Måtte bytte kablene når jeg bytte ratt på min A6. Eirik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 2, 2008 Eneste som kan bli ett lite problem er kablene til airbag eventuelt multifunksjonsratt......Måtte bytte kablene når jeg bytte ratt på min A6. Eirik Hvordan er det da på vanlig airbag for 4 eiket ratt til airbag for 3 eiket ratt? airbagen er har jo delenummer som stemmer for bilen min der det starter på 8EXXXXXXXX Håper dette går greit på min. Venter S-line ratt til uka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2008 Hvordan er det da på vanlig airbag for 4 eiket ratt til airbag for 3 eiket ratt? airbagen er har jo delenummer som stemmer for bilen min der det starter på 8EXXXXXXXX Håper dette går greit på min. Venter S-line ratt til uka. Da er det bolt on,for jeg regner ikke med at du har multifunksjonsratt.Dvs knapper på rattet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 2, 2008 Har nettop byttet fra 4eket til 3 eket på A4n min og da måtte kabelen til Airbag også byttes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 3, 2008 Har nettop byttet fra 4eket til 3 eket på A4n min og da måtte kabelen til Airbag også byttes. Hadde du knapper på rattet da? Det har ikke jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 3, 2008 Da er det bolt on,for jeg regner ikke med at du har multifunksjonsratt.Dvs knapper på rattet? Nope jeg har ikke multifunksjonsratt. Da er det vel bare å kjøre på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 3, 2008 Nope jeg har ikke multifunksjonsratt. Da er det vel bare å kjøre på. Niks. Her må nok kabelen byttes uansett, dette er ikke likt på 4 og 3eket . Jeg har ikke multifunksjon på min og der måtte kabelen byttes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 3, 2008 Tydligvis litt opp og ned ang dette ser jeg,så da spørs det vell om du må bytte kabel,men dette finner du ut når du får demontert det gamle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 3, 2008 Tydligvis litt opp og ned ang dette ser jeg,så da spørs det vell om du må bytte kabel,men dette finner du ut når du får demontert det gamle. Kabelen må garantert byttes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 3, 2008 Kabelen må garantert byttes Har du noe delenummer på denne kabelen? Hvor mye kostet den? Hvordan er prosedyren for å bytte kabel på denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 4, 2008 Har du noe delenummer på denne kabelen? Hvor mye kostet den? Hvordan er prosedyren for å bytte kabel på denne? Se her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=114329 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 12, 2008 Måtte også bytte airbag kabelen fra 4 til 3 eiket ratt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 5, 2008 HJELP PLEASE. Noen i OSLO som kan være så snill å hjelpe meg med å montere nytt sportsratt med airbag? Jeg prøvde selv og fikk av airbagen, men når det kom til rattet så fant jeg ut at jeg ikke hadde det nødvendige verktøyet for å få denne av. Det sitter en svær torx skrue der som holder rattet på plass. Verktøy for å få av denne har jeg ikke. Så jeg la alt tilbake på plass akkurat slik jeg demonterte i omvendt rekkefølge. Men nå når jeg starter bilen så lyser ESP lampen. batteriet var koplet ut da jeg gjorde alt dette. Hva kan være galt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 5, 2008 HJELP PLEASE. Noen i OSLO som kan være så snill å hjelpe meg med å montere nytt sportsratt med airbag? Jeg prøvde selv og fikk av airbagen, men når det kom til rattet så fant jeg ut at jeg ikke hadde det nødvendige verktøyet for å få denne av. Det sitter en svær torx skrue der som holder rattet på plass. Verktøy for å få av denne har jeg ikke. Så jeg la alt tilbake på plass akkurat slik jeg demonterte i omvendt rekkefølge. Men nå når jeg starter bilen så lyser ESP lampen. batteriet var koplet ut da jeg gjorde alt dette. Hva kan være galt? ESP-lampa slukker normalt når du har kjørt noen hundre meter, hvis ikke må du nok innom Møller en tur. Den torxsaken du trenger har jeg så du kan godt ta deg en tur så ordner vi det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 5, 2008 ESP-lampa slukker normalt når du har kjørt noen hundre meter, hvis ikke må du nok innom Møller en tur. Den torxsaken du trenger har jeg så du kan godt ta deg en tur så ordner vi det. Du er alltid en reddende engel Inge. Ja, ESP lampa slukket etterhvert. Fikk litt panikk der med en gang. Da jeg demonterte airbagen så jeg at kabelen var koplet til to steder på airbagen. Når jeg ser på airbagen til sportsrattet så har denne bare en kontakt. Har dette noe å si? Vil det da gjøre noe at den ene kontakten ikke er koplet i når jeg bytter? Xenon ettermonteringskit: Inge, har du også peiling på kopling av xenonsett? En av pærene på det gamle settet som Andreas Skotner fikset for en stund tilbake gikk. Kjøpte da et nytt sett, men denne utløser autochecken. Det gamle settet fungerte uten å slå ut autosjekken, men det virker som om NBS ikke selger dette settet lenger for jeg bestilte ekstra pære, men den passet ikke det gamle settet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 5, 2008 Du er alltid en reddende engel Inge. Ja, ESP lampa slukket etterhvert. Fikk litt panikk der med en gang. Da jeg demonterte airbagen så jeg at kabelen var koplet til to steder på airbagen. Når jeg ser på airbagen til sportsrattet så har denne bare en kontakt. Har dette noe å si? Vil det da gjøre noe at den ene kontakten ikke er koplet i når jeg bytter? Xenon ettermonteringskit: Inge, har du også peiling på kopling av xenonsett? En av pærene på det gamle settet som Andreas Skotner fikset for en stund tilbake gikk. Kjøpte da et nytt sett, men denne utløser autochecken. Det gamle settet fungerte uten å slå ut autosjekken, men det virker som om NBS ikke selger dette settet lenger for jeg bestilte ekstra pære, men den passet ikke det gamle settet. Se på disse bildene i denne tråden her Reinart http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=117322 Du har sikkert samme ratt og airbag som meg. Hos meg har jeg ikke peiling hvor ledningene skal koples. Ledningene til Airbagen og rattstammen er ok, lurer bare hvor de andre skal koples på ? Pga dette så funker selvfølgelig ikke hornet på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...