#1 Skrevet Mars 2, 2008 Var ute å kjørte på fredag og alt var som normalt, Lørdag fikk jeg ikke start. Startern går, batteriet er toppladet og jeg fikk til slutt pumpet bilen i gang. Så stoppet den etter 10 sekunder.. Etter det fikk jeg ikke start på den mere. Det virker som dieselpumpa i tanken er defekt. Hører ingen lyd ifra pumpa når jeg vrir på tenninga eller prøver å starte bilen. Noen ideer? Er det pumpa eller kan det være noe annet? Jeg måler 12V på kontakten til pumpa når jeg prøver å starte bilen. (kontakten under høyre baksete) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 2, 2008 Gløder bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 2, 2008 Gløder bilen? Neppe relevant, dersom det ikke er noen hemmelige triks med at når gløding ikke fungerer så fungerer ikke X og Y. Så lenge den startet og gikk såpass lenge så spiller det ingen rolle om den ikke fikk gløding før start. Da den startet, gikk den stadig dårligere ? Hvis så og kombinert med ikke start etterpå tyder jo på at det er dårlig med diesel. Ikke utenkelig at det er noe galt med pumpe, evt at det har kommet luft i systemet (rustne rør, morkne slanger, slangeklemmer som er rustet opp, filter som har løsnet, tom tank eller slange som har hoppet av i sugerøret) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 2, 2008 Bilen gløder ja. Ja bilen startet etter mye filing og pumping. Så gikk den noen sekunder. og når jeg prøvde å gi gass så døde den helt ut. Etter det har jeg ikke fått start på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 2, 2008 Jeg forstår meg litt på dieselbiler, men har liten peiling på 1,9 men: Hvis det er en matepumpe i tanken som vanligvis gir lyd men nå er stille så bør forklaringen være enkel. Hvis det i tillegg er 12V på ledning til pumpe og pumpe er stum så er det ytterligere en indikasjon på det samme, nemlig at pumpe er defekt eller at det er dårlig kontakt helt inne på pumpe. Da er det bare å ta av pumpa, og konstantere at den ikke fungerer med 12V helt inne på terminalene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 2, 2008 Hvor gammelt er dieselfilteret? Kan det være vann i det kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2008 Dieselfilteret skal byttes om 15 tusen km. Og jeg har tømmt det for vann ved hver service. Men hvis pumpa går, så skal vel dieselfilteret fylles med diesel når jeg prøver å starte bilen? Det tror jeg ikke det gjør. Sikringa til matepumpa er intakt, og jeg måler 12V på kontakten under setet. Men ingen lyd av pumpa, og heller ingen vibrasjoner å kjenne av pumpa. Det er vel bare å bestille ny pumpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 3, 2008 Jeg har nå prøvd å sette spenning direkte på pumpa, og det viser at pumpa faktisk fungerer. Hva kan da være feilen? Pumpa fungerer, men ikke når koblingene er som normalt. Selv om jeg måler +12V på pumpa når jeg kjører starteren.. Noen ideer? Dette begynner å bli rimelig avansert.. Kan en feilkode skape slike problemer, eller er det andre ting jeg burde sjekke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 5, 2008 Oppdatert^^ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 6, 2008 Hei! Har du prøvd å få tatt en diagnose og lese av eventuelle feilkoder? vist ikke ville jeg prioritert dette først. Mvh Lars Ivar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 6, 2008 Din bil har ikke matepumpe i tanken, kun dieselpumpen i motorrommet som suger til seg dieselen fra tanken. Grunnen til at det er en pumpe i tanken din, er fordi tanken på bilen er todelt pga den har 4-hjulsdrift. En del av tanken ligger foran bakakslingen og den andre ligger foran, så det denne pumpen gjør er å utjevne nivået mellom de to tankene. Jeg ville sjekket dieselfilteret og byttet det, samtidig kan du se om du får frem diesel ved å bruke en pumpe og suge opp fra tanken med gjennom røret som går til filteret. Da ser du om du får frem diesel til filteret, og at det ikke har frosset i slangen fra tank til filter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...