#1 Skrevet Mars 3, 2008 Korleis vil det gå å dreie av felgplata slik at innpresset auker med 5mm? Vil eg kunne få problemer med felgen når eg forandrer innpresset frå 35 til 40? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 4, 2008 Er det ingen som veit eller har gjort det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 4, 2008 Dette varierer litt fra felg til felg, men mange har i utgangspuktet bare 1 støp, så dreies det av for å lage forskjellige ET. Det viktigste er jo at du har tilstrekkelig med materiale igjen bak hodet til hjulbolten slik at det er solid nok der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 4, 2008 Jeg gjorde dette (fikk det gjort hos et maskinverksted) på noen Borbet C-felger for å få dem på bak på en Megane Coupè jeg hadde i '98. Dro av 5 mm, som var det jeg trengte for å få tilstrekkelig plass i hjulhuset bak. (Kombinert med valsing). Som Ole sier, kommer dette an på hvor mye gods det er å ta av i senteret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 5, 2008 Og felgene må vel være 100% rette - ellers blir det bare trøbbel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 5, 2008 hva slags felger er det snakk om? Størrelse? Hvilken bil skal det på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 5, 2008 Felgene er heilstøpte 8,5x19 som skal/er på Passat'en 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 5, 2008 Jeg dreide av 8mm på et sett for en tid tilbake. Gikk fint det. Men som det nevnes, blir hvor mye en kan dreie av begrenset av godstykkelse i navet. Hva som er "minimum" tykkelse er det vel ikke noe fasit på, sunn fornuft! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 5, 2008 Felgene er heilstøpte 8,5x19 som skal/er på Passat'en Går ikke 8,5-19 ET 35 rett på Passaten? Sikkert flere her i klubben som kjører med det: klø : Har du søkt litt? Runar Kopperud har sikkert svart på noe tilsvarende før: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 6, 2008 Går ikke 8,5-19 ET 35 rett på Passaten? Sikkert flere her i klubben som kjører med det: klø : Har du søkt litt? Runar Kopperud har sikkert svart på noe tilsvarende før: smil : Eg har køyrt med det i 2 år og det ser jo veldig bra ut men eg vil senke bilen meir og det går ikkje slik som bilen er no. Trur det skal gå med ET 40 og smalere dekk. Har no 235 så eg tenker på 215, trur dere det vil hjelpe med tanke på å senke meir? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 6, 2008 Eg har køyrt med det i 2 år og det ser jo veldig bra ut men eg vil senke bilen meir og det går ikkje slik som bilen er no. Trur det skal gå med ET 40 og smalere dekk. Har no 235 så eg tenker på 215, trur dere det vil hjelpe med tanke på å senke meir? 8,5x19 ET35 skal gli innenfor skjermen med gewinde og et smalt dekk, f.eks 225 eller 215. Hadde selv OZ Opera 8,5x20 ET35 med 225/30 20 på 70mm senka bil og det subba aldri foran med rette hjul. Skal du unngå all subbing også med hjulene på sving, så må du nok velge 215/35 og valse inn skjermflensen i tillegg. Ville i hvertfall bytta dekk og valsa litt før jeg dreide av felgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 6, 2008 Bilen er senka ca 50 mm men når eg har folk i bilen og svinger godt med noko fart subber hjulene oppe i skjermene både i fram og bakkant. Har snakka med folk om valsing og dei fleste seier at lakken kommer til å sprekke og det har eg ikkje lyst til, for bilen blei lakka for snart eit år siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 6, 2008 Korleis vil det gå å dreie av felgplata slik at innpresset auker med 5mm? Vil eg kunne få problemer med felgen når eg forandrer innpresset frå 35 til 40? Så lite er sjelden ett problem. Har dreid/frest ned mange felger og de fleste av dem blir brukt på bane. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 6, 2008 Hvor mye må man forvente å betale for å få dreid av 5mm på 4 felger tro? Iflg. hr.kopperud satt hans 9.5" ET43 som et skudd.. mine 9.5" er ET38.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 6, 2008 Hvor mye må man forvente å betale for å få dreid av 5mm på 4 felger tro? Iflg. hr.kopperud satt hans 9.5" ET43 som et skudd.. mine 9.5" er ET38.. Eg kjenner ein som kan dreie av felgene (2 stk) for meg så prisen er vel ikkje problemet. Dei hjulene til Kopperud var vel bak på Bandit'en. Bak på min syns eg det ser greit ut men det er framme som er problemet. Har du 9,5" med ET 38 framme på A6'en? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 6, 2008 9,5 foran og bak ja.. Skal bytte bil til 4F nå.. Edit: 3mm spacer foran og bak, det glemte jeg.. Så på A6 jeg har nå er det ET35 9,5" foran og bak.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 6, 2008 Personlig hadde jeg satset på valsing. Dess nyere lakk, dess mindre sjanse for at det sprekker (om lakk-jobben er gjort skikkelig) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 6, 2008 Bilen er senka ca 50 mm men når eg har folk i bilen og svinger godt med noko fart subber hjulene oppe i skjermene både i fram og bakkant. Har snakka med folk om valsing og dei fleste seier at lakken kommer til å sprekke og det har eg ikkje lyst til, for bilen blei lakka for snart eit år siden. Ja men husk at bilen din er mykere enn den vil bli med et skikkelig gewinde. Jeg mener egentlig ikke å valse ut skjermene så hardt at lakken kan sprekke, men heller at man kun bretter opp skjermflensen. Men det er riktig som du sier, med et "vanlig" bredt 235/35 19 dekk med ET35 så tar det tak i skjermen på lav bil. Derfor ville jeg satset på et smalere dekk. Men hvis dekkene du har er helt nye, så kan jo 5mm avdreiing på felg hjelpe mye. Ulempen er at bilen egentlig blir mindre kul når felgen kommer lengre inn. Kommentar til øvrig diskusjon, ja jeg hadde 9,5x20 ET43 bak på min Passat 3BG, ikke plass til dette foran (butter innover OG stikker utenfor/subber villt). Egentlig var det ikke helt problemfritt bak heller fordi det strekte dekket gjorde at felgen subba direkte i skjermen i store dumper. Men med et bredere dekk, f.eks 245 eller 265, så ville det subba mye mer, om noe mer skånsomt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 6, 2008 Eg har KW Variant 2 og har den 1/2 omdr. frå det stiveste, så den er jo ikkje akuratt myk. Dekkene er utslitt så eg kan jo først prøve med smalere dekk framme før eg begynder å dreie eller valser. Korleis vil det gå med rulleomkretsen om eg har 215 framme og 235 bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 2, 2008 No har eg fått frest ned felgene 5mm. Så innpresset er 40. Har ikkje fått prøvd dei på bilen for eg må først få tak i nye dekk. Dekk forhandleren meinte at bilen ville spore med 215/35-19 framme og 235/35-19 bak. Har dere nokre meininger om det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 4, 2008 No har eg fått frest ned felgene 5mm. Så innpresset er 40. Har ikkje fått prøvd dei på bilen for eg må først få tak i nye dekk. Dekk forhandleren meinte at bilen ville spore med 215/35-19 framme og 235/35-19 bak. Har dere nokre meininger om det? Neida det sporer ikke hvis du ikke er uheldig og kjøper verdens mest "firkanta" dekk. Runde dekksider i disse dimensjonene er ikkeno problem. Men det sporer sikkert litt hvis man sammenligner med 195/65 15. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 13, 2008 Har fått langt på 215 dekk framme no og eg syns det vart bra. Det vart betre ganske mykje betre plass med ET 40 og 215. Køyrte ca 25 mil i går på ganske dårleg veg men den spora ikkje meir enn før med 235. Skal legge ut bilde seinare. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...