Ur-S4, samme Clutch mastersylinder på ande 100-modeller?

Anbefalte innlegg

Knekte staget på master sylinderen i dag. Hadde merka tidligare på dagen at clutchen vart tregare og tregare, i tillegg til å gnikse. Plutselig kom ikkje pedalen ut igjen etter en giring. Heldigvis var eg berre 1 km heimifra, så det var berre å liste seg rolig heim.

Spørsmålet er da som følger:

Kan eg plukke denne sylinderen fra en delebil anna en S4? Ser at vår lokale bilopphugger har både 91mod 2.3 sedan, 93mod 2.6 sedan og div. men passer det?

Problemet er at bilane ikkje er demontert enda, så eg må nok demontere sjølv. Da kunne det vore greit å vite at man ikkje skrur unødvendig. Dei har en 92mod S4 inne også, men med brann i motorrommet spørst det om clutchsylinderen på andre sida av torpedoveggen kan ha tatt skade. Ser den fin ut tar eg nok denne.

Nokon som veit om desse er lik uansett motortype?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som veit i morgentimane?

Eg reiser på huggeriet i 09-tida, så det hadde vore supert med eit kjappt svar...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

: vinke :

Hvis du ikke har funnet noen erstatning, lag en ny "stang" uten dempeleddet.

De pleier å knekke / bøye seg, like før gummi-belgen (se rød pil).

Illustrasjon av oppbygning:

[ATTACH]88507[/ATTACH]

Nedenfor er restene fra en S6 '96 :)

[ATTACH]88514[/ATTACH]

http://forum.vwaudi-club.no/showpost.php?p=499629&postcount=6

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=43705

Takker Cato,

Om eg ikkje får denne til å passe blir det nok å reparere den gamle...

Da har eg vore å demontert en sylinder fra en 92mod med 2.3l som var gått 280.000km :o

Denne ser heilt fin ut, og nummera stemte nesten 100%

Den eg har ødelagt har nummer 4A1 721 401 A

Den eg har fått tak i har nummer 443 721 401 A

Kan desse 3 første siffera ha med produksjons år å gjere?

Veit ikkje om eg orker å montere i dag da det blåser kuling og snør, og eg har ikkje garasje :o

Nokon som kan bekrefte at denne vil passe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er den lik på alle C4. Forskjellen i nummeret er trolig bare at type 44 også bruker samme greia, og det nummeret ser ut som et type 44-nummer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er den lik på alle C4. Forskjellen i nummeret er trolig bare at type 44 også bruker samme greia, og det nummeret ser ut som et type 44-nummer.

Ja hadde det vore så vel... har no etter litt skruing på kjøkenbordet funnet ut at dei ikkje er like. : bh :

040320081252.jpg

040320081254.jpg

Den som stod på bilen har tilkobling av trykkrør på siden, mens den fra delebilen hadde trykkrøret ut på enden av sylinderen. Ikkje er dei like i andre enden helder. Den som er ødelagt er skrudd sammen, mens den fra delebilen har innvendig seger-ring. Denne innvendige ringen har fått seg ein "trykk16" så den er ikkje til å rikke. Skal eg bli ferdig i dag, må eg klare å bruke den fra delebilen.

Kor lett er det å bøye til trykkrøret som går inn på sylinderen for å få det til å passe på den nye sylinderen?

Knekker det? Har lite lyst til å ødelegge det...

Korleis får man inn igjen stempelet med pakningane intakt? Den ytterste pakninga vil ikkje inn igjen.

Har til en viss grad prøvd med makt, men eg tør ikkje meir... regner med den går i stykker.

Tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korleis får man inn igjen stempelet med pakningane intakt? Den ytterste pakninga vil ikkje inn igjen.

Har til en viss grad prøvd med makt, men eg tør ikkje meir... regner med den går i stykker.

Tips?

Hvis du tenker på pakningen som ser ut som en omvendt paraply.

Den tar du inn litt på skrå, slik at du får en 1/3 eller mer inni sylinderen deretter dreier du den samtidig som du presser den forsiktig inn. På den måten blir den skrudd inn. Ha på litt olje så går det lettere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pokker heller, skulle lest denne tråden i går. Mitt knakk på akkurat samme måten for en måneds tid siden, og jeg gjorde akkurat det samme som deg; Dro på høggern og hentet en pumpe fra en audi 100. Fant, som du, ut at de ikke passer overens, så jeg byttet bare om stagene. Det var kinkig jobb, pga pakningsparaplyene som sitter på stempelet inni der, ser det har blitt nevnt ovenfor. Jeg smurte hele shiten inn med olje og lirket helt til det gikk. Funket veldig bra, og tok ikke altfor lang tid. Verdt det, med tanke på at delepumpen kom på 300kr, og ny koster 2000 !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pokker heller, skulle lest denne tråden i går. Mitt knakk på akkurat samme måten for en måneds tid siden, og jeg gjorde akkurat det samme som deg; Dro på høggern og hentet en pumpe fra en audi 100. Fant, som du, ut at de ikke passer overens, så jeg byttet bare om stagene. Det var kinkig jobb, pga pakningsparaplyene som sitter på stempelet inni der, ser det har blitt nevnt ovenfor. Jeg smurte hele shiten inn med olje og lirket helt til det gikk. Funket veldig bra, og tok ikke altfor lang tid. Verdt det, med tanke på at delepumpen kom på 300kr, og ny koster 2000 !

Hehe... i går var ikkje denne tråden mykje verdt, med kun en post... ;-) Spøk til side....

Var der spor til seger ringen i tillegg til gjenger på den "orginale" pumpa? eller klarte du å bruke skrumekanismen på nytt? Min er såpass deformert at eg tviler på at eg får den ut... Eg klarer ikkje å setter eg den fast i skrustikka nok til å få opna skruen med hammer og dor, uten fare for at sylinderen blir oval trur eg...

Skal prøve litt til når ungane har lagt seg...

Takker folkens! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var kun spor til segerringen, ikke noe skruopplegg på min. Bortsett fra utformingen på utgangen nederst var de helt identiske. Ville ikke prøvd å bøye til trykkrøret, jeg lekte med ideen selv, men slo det raskt fra meg. Jeg bestilte en pumpe fra tyskland som jeg har liggende, så du får si ifra om du trenger ny, så fikser vi en grei pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.