#26 Skrevet Mars 8, 2008 Er vokshinne på lagrene for at aluminumen ikke skal korrodere. Roger: ro dæ ne no! sputter belegget er som eloksering omtrent, skal ha sterk lut for å få vekk det Nei, det er ikke sputterbelegget, eller annet metallbelegg jeg snakker om Ja, denne vokshinnen blir jo slitt av i løpet av noen få omdreininger på motoren så det spiller nok liten rolle om man vasker den av eller ikke. Når jeg vasker av flat plasticage går denne hinnen vekk lenge før den grønne plasticen er vekk. For rundt 20 år siden holdt det til et motorverksted i Sandakerveien i Oslo (cylinderservice ?), de hadde et tykt A5 hefte som var veiledning i motoroverhaling. Der stod det at vokshinnen skulle vaskes av. Men, om det i det hele tatt betyr noe til vanlig tviler jeg vel på. Selv har jeg funnet forurensninger i vokshinnen (lite "sandkorn") som ville medført ripe i lageret hvis jeg ikke vasket det vekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Mars 8, 2008 Hehe, de fingra vil ikke jeg håndhilse på Ikke ? Det har du allerede gjort Mulig korrosjonsfaren refererer seg til vaskede lagre uten vokshinne, og hvor lageret står lenge før det kommer i bruk. En bekjent av meg som bygde drag-racemotor på 80-tallet brukte hansker ved montering for å unngå fingerfett på nye lagre. Men nå er vi inne i de ytterst små detaljer som helt sikkert ikke betyr noe som helst.....så jeg trekker tilbake min påstand om at "det er et strengt hygienekrav" ved ikke å ta på nye lagre med bare fingre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Mars 8, 2008 Ikke ? Det har du allerede gjort Mulig korrosjonsfaren refererer seg til vaskede lagre uten vokshinne, og hvor lageret står lenge før det kommer i bruk. En bekjent av meg som bygde drag-racemotor på 80-tallet brukte hansker ved montering for å unngå fingerfett på nye lagre. Men nå er vi inne i de ytterst små detaljer som helt sikkert ikke betyr noe som helst.....så jeg trekker tilbake min påstand om at "det er et strengt hygienekrav" ved ikke å ta på nye lagre med bare fingre. Hehe, tenkte mer på de fingra som tok sputterlagre jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Mars 8, 2008 Hehe, tenkte mer på de fingra som tok sputterlagre jeg He,he. De fingrene er vi vel enige om at ikke finnes, ei heller så sterk diesel eller parafin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Mars 15, 2008 Jada karer, skjønner hva dere mener og ser HELT klart fordelen med målinger og alt dette. Når man demonterer bunndelen, ser at gamle bærelager etc ikke er slitt gjennom det første laget av herding og alt har gått smooth før demontering ville jeg (idioten... hehe) bare kjøpt nye lager og satt dette sammen. Nå må det også legges til at jeg ikke snakker om en drag race motor der faktisk lagerklaring på en tusendelsmilimeter kan gjøre nok skade på grunn av lagerklaringen som kan gi motorras. Men alt er vel relativt, er det ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Mars 19, 2008 Jada karer, skjønner hva dere mener og ser HELT klart fordelen med målinger og alt dette. Når man demonterer bunndelen, ser at gamle bærelager etc ikke er slitt gjennom det første laget av herding og alt har gått smooth før demontering ville jeg (idioten... hehe) bare kjøpt nye lager og satt dette sammen. Nå må det også legges til at jeg ikke snakker om en drag race motor der faktisk lagerklaring på en tusendelsmilimeter kan gjøre nok skade på grunn av lagerklaringen som kan gi motorras. Men alt er vel relativt, er det ikke? Joda, alt er relativt, men fortsatt så er det dumt å overlate viktige ting til tilfeldighetene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...