Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle få gjort dette før sommer sesongen kommer (ikke no fare i trøndelagen der ennå hvertfall :P )

er det noen som har en "smørbrødliste " over hva jeg bør/må skifte. evnt hva bør gjøres ?

omsåfall om noen har ca pris på delene ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rumpdidump

ingen som har mekka på 2,2 ? :P

ja jeg har prøvd søke funksjonen, enten er det jeg som er dårlig til å formulere søkeord (mest trolig) . Ellers så er det ingen som har gjort noe sånt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

angående priser, min smørbrødliste ved overhaling:

 

mahle stempel 0,5mm overdim

boring honing og planing av blokk

pakning/simringssett til bunn

rådelager sputter

måling og polering av veiv

bærelager veiv

reg reim og løpehjul

vannpumpe

totalt kr 20 000,-

 

planing, porting og backcutting av topp med nye ventiltettinger og styringer 10 000,- (dette var vistnok for billig)

pakningssett til topp ca 2000,- med 3lags stål toppakning

 

Regreimdrev på veiv og justerbart kamdrev fra dahlback 4100,-

 

Sachs utløserlager, lamel og trykkplate 3500kr

 

Sikkert noe som er glemt her men dette gir en liten veiledning ang pris iallefall. Havnet på ca 40 000kr jeg da, og gjorde da demontering og montering selv. Ikke alt dette du trenger å handle sikkert!

Det meste av dette er tatt igjennom/gjort av Tore Østhus ved Autotrim i Trondheim, MEGET (i ordets rette betydning) kompetent fyr med super service!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

angående priser, min smørbrødliste ved overhaling:

 

mahle stempel 0,5mm overdim

boring honing og planing av blokk

pakning/simringssett til bunn

rådelager sputter

måling og polering av veiv

bærelager veiv

reg reim og løpehjul

vannpumpe

totalt kr 20 000,-

 

planing, porting og backcutting av topp med nye ventiltettinger og styringer 10 000,- (dette var vistnok for billig)

pakningssett til topp ca 2000,- med 3lags stål toppakning

 

Regreimdrev på veiv og justerbart kamdrev fra dahlback 4100,-

 

Sachs utløserlager, lamel og trykkplate 3500kr

 

Sikkert noe som er glemt her men dette gir en liten veiledning ang pris iallefall. Havnet på ca 40 000kr jeg da, og gjorde da demontering og montering selv. Ikke alt dette du trenger å handle sikkert!

Det meste av dette er tatt igjennom/gjort av Tore Østhus ved Autotrim i Trondheim, MEGET (i ordets rette betydning) kompetent fyr med super service!

 

Etter sigende fra flere som kjenner ham, er det kanskje like greit du demonterte/monterte selv...

Tore er RÅ på topper og maskinering, men visstnok ikke noe særlig på å montere sammen motorer...

Flere som har brent seg på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke du vet at bunndelen har noe feil hadde jeg latt den være i fred. Med vettug bruk er det ikke i nærheten av slitent etter 300kkm.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke du vet at bunndelen har noe feil hadde jeg latt den være i fred. Med vettug bruk er det ikke i nærheten av slitent etter 300kkm.. ;)

 

Det forutsetter godt vedlikehold helt fra begynnelsen vel å merke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Den overhalingen der skal være godt dokumentert. Trengrer vel strengt tatt ikke å bytte rådelager med mindre de er gåene, men det kan jo være greit når man først har det oppe. Tips kan jo være å bytte til forsterkede råder når man først har det oppe.. ;)

 

Motoren går iallefall stille og mykt som en liten pusekatt nå, så det som er gjort der skal være det meste som trengs..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter sigende fra flere som kjenner ham, er det kanskje like greit du demonterte/monterte selv...

Tore er RÅ på topper og maskinering, men visstnok ikke noe særlig på å montere sammen motorer...

Flere som har brent seg på det.

 

Han kvier seg nok for å gjøre det og, tror han hater det:o når du kommer med en topp eller noe bør det være 100% demontert, virker ikke som han liker å skru. er vel derfor han har "hjelpegutt" også. Skal ikke nekte på at noen har brent seg på det, men når det kommer til stykke har han en kunnskap som få om ingen kan konkurere med! de fleste kan jo å skru ett merke, han vet jo hvilke råder som går visa versa imellom merker, hvilke stempler du kan bruke der og der, dimensjoner har han rimelig klart, og prøv å ring han, han husker telefonnr ditt og sier navne ditt når du ringer, selv etter flere år!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han kvier seg nok for å gjøre det og, tror han hater det:o når du kommer med en topp eller noe bør det være 100% demontert, virker ikke som han liker å skru. er vel derfor han har "hjelpegutt" også. Skal ikke nekte på at noen har brent seg på det, men når det kommer til stykke har han en kunnskap som få om ingen kan konkurere med! de fleste kan jo å skru ett merke, han vet jo hvilke råder som går visa versa imellom merker, hvilke stempler du kan bruke der og der, dimensjoner har han rimelig klart, og prøv å ring han, han husker telefonnr ditt og sier navne ditt når du ringer, selv etter flere år!

 

Det har jeg ingen problemer med å tro på, nei : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overhaling av bunndel:

Honing og plansliping av blokk

Pakningssett til blokk

Stempelringer

Bærelager til veiv

Rådelager

Reg-reim sett (vannpumpe, løpehjul og reim)

 

Dette burde komme under 10 lapper. Er veiva fin trengs det ikke å måles noe, og hvis du driter i arp bolter til veiv så er det bare å smelle det sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfin den tråden av Robert Vermaase :)

Er det din bil, Vidar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå er det intet mere galt enn at den bruker litt olje og bittelitte vann , tenkte jeg skulle være førevar å bruke en 10 k lapp på å overhalle motoren. Det meste blir gjort av husmekanikeren med meg som håndtlanger så det er ikke no problem. den har ikke gått mye lengere enn 260 k, men er veldig usikker på tidligere behandlig. Derfor tenkte jeg får å få startet på statusQ.

å nei Dette skal IKKE bli noe stort trim objekt : vinke : er en familiebil faktisk.

morro bil med grom motor blir senere når garasje er i boks : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette burde komme under 10 lapper. Er veiva fin trengs det ikke å måles noe, og hvis du driter i arp bolter til veiv så er det bare å smelle det sammen.

 

I så fall håper jeg ikke at jeg skal kjøpe motor som er overhalt sånn. Å overlate ting som ikke en gang koster noen ting (som kontrollmåling) til tilfeldighetene, er kanskje det jeg har hørt som noe av det verre i dag. Som oftest går sikkert det bra, men det blir dyrt den dagen det ikke gjør det.

Selv om veiva er fin, betyr ikke det at lagerleier i blokka og at rådene er i orden, og selv om veiva er fin og fri for riper, så er det et sørgelig faktum at disse veivene rett som det er måler 1/100 mm under minimumsmålet oppgitt fra fabrikk, noe som KAN føre til litt store klaringer, noe som igjen betyr å starte en "nyoverhalt" motor med bittelitt rådebank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan aldri bli for mye måling. Har akkurat montert sammen bunndel etter overhaling. Fikk linjehona blokka og målt opp veiva, men brukte alikevel måletråd på alle lager for å dobbeltsjekke :) Tar litt tid når man har støtteplate under bæringene, men målinger(og rengjøring) kan ikke forhastes... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måling og kontroll måling blir det nok. husmekanikeren har vel en 20 års + erfaring med VAG biler så vi overlater den bilten til han :) selv på bilskolen lærte vi at man skal kontrollere.

 

Er det noen vits å forsterke noe når enn ikke skal ha så mye mere hester i bilen ?

denne motoren vil nok ikke passere 300 hester i sin tid (hvertfall ikke i denne bilen )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei da berger du fint! men en ting som endel overser når de overhaler, som er kort prosess da, og som gir en bedre motor mht bunndrag og toppeffekt er porting. 20vt toppene er også veldig trangt maskinerte i innsug og eksoskanaler, så her er det en del å hente, nå koster det kanskje litt mer enn det smaker for enkelte da men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei da berger du fint! men en ting som endel overser når de overhaler, som er kort prosess da, og som gir en bedre motor mht bunndrag og toppeffekt er porting. 20vt toppene er også veldig trangt maskinerte i innsug og eksoskanaler, så her er det en del å hente, nå koster det kanskje litt mer enn det smaker for enkelte da men..

 

Ingen vits egentlig på kun 300hk da turboen tar slutt lenge før toppen blir en begrensning. Skader selvsagt ikke, men vil gi litt lite for kostnaden ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører med original turbo (enda, not for long) hentet det som går med den, og etter portinga ble det en helt annen motor, ikke at den går så mye bedre fra 0-100 kanskje, men det er helt annet drag i den, spesielt fra bånn. desuten, ifølge Tore Østhus er toppene utsatt for sprekking når man lader såpass uten porting. mulig det er ett salgstriks da, men motor er vel ikke akkurat ukjent for han.... Men er nok enig alikevell at det vil gi mindre enn det smaker på 300hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veiva fin trengs det ikke å måles noe, og hvis du driter i arp bolter til veiv så er det bare å smelle det sammen.

 

Even, dette er jo bare tull, men fint du skriver slikt for da kommer jo sannheten frem : smil :.

Det er av sine feil man lærer. Jeg tok en gang slik snarvei og hoppet bukk over måling av bærelagerklaring med Plasticage. Siden orginalboltene til lagerbukkene er relativt myke hadde de tillatt lagerbukkene å vibrere mot blokka, og således ble linjeborringen for trang. Resultatet merket jeg heldigvis raskt, siden klaringen ble så liten at vieva ble kløpet fast mellom de nye lagrene. Med litt mer klaring ville jeg ikke merket det, og kunne risikert å skjære lagrene når de ble varme.

 

Husk også å sjekke at alle lagrene har std dim ved demontering, det hender at noen apekatter finner på å slipe kun EN akseltapp og det kan jo bli spennende hvis man setter sammen uten kontrollmåling. Er man heldig er det et rådelager og da kommer tilbakemedlingen allerede ved oppstart. Er man uheldig så er det en av bærelagrene..........

 

En anen ting jeg ikke har sett i noen av overhalingstrådene er vask av nye lagre. Nye råde og bærelagre er satt inn med en vokshinne som med fordel kan vaskes bort med parafin/diesel før montering. Noen som har andre meninger om dette ? Videre er det er strengt hygienekrav med at lagerbanen på lagrene ikke skal berøres med fingerfett, som vil korrodere på lagrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En anen ting jeg ikke har sett i noen av overhalingstrådene er vask av nye lagre. Nye råde og bærelagre er satt inn med en vokshinne som med fordel kan vaskes bort med parafin/diesel før montering. Noen som har andre meninger om dette ? Videre er det er strengt hygienekrav med at lagerbanen på lagrene ikke skal berøres med fingerfett, som vil korrodere på lagrene.

 

Vokshinne? Håper du ikke mener sputter-belegget? Ikke lurt å vaske av det i så fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vokshinne på lagrene for at aluminumen ikke skal korrodere.

 

Roger: ro dæ ne no! : smil : sputter belegget er som eloksering omtrent, skal ha sterk lut for å få vekk det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sputter belegget er som eloksering omtrent, skal ha sterk lut for å få vekk det :)

 

Hehe, de fingra vil ikke jeg håndhilse på :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører med original turbo (enda, not for long) hentet det som går med den, og etter portinga ble det en helt annen motor, ikke at den går så mye bedre fra 0-100 kanskje, men det er helt annet drag i den, spesielt fra bånn. desuten, ifølge Tore Østhus er toppene utsatt for sprekking når man lader såpass uten porting. mulig det er ett salgstriks da, men motor er vel ikke akkurat ukjent for han.... Men er nok enig alikevell at det vil gi mindre enn det smaker på 300hk

 

 

Når man porter, overhaler man også toppen, sånn at alt er tipptopp, det har nok mye mer å si enn porting så lenge du har original turbo.

 

Hvis de toppene sprekker pga trange kanaler og mye ladetrykk tror jeg ikke han snakker om 20vt-topper til 5'er, i såfall har han problemer vi andre ikke ser.

Porting er unødvendig og uforholdsmessig dyrt i forhold til hva du får langt over hva du greier med original-turbo.

 

Men, kan ikke noen finne ut hva som ligger bak påstanden om at toppene sprekker uten porting og med mye ladetrykk da? Kanskje vi kan lære noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han er kanskje litt overhysterisk når det gjelder sånt, og han igrer hele tiden etter perfeksjon og en "frisk og sunn" motor. som han sier, det er alle de små tingene som skaper noe stort.... jeg tror vel kanskje heller ikke sprekker på slike topper er noe stort problem, uten at jeg har noe erfaring med dette utover min egen bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.