#1 Skrevet Mars 5, 2008 Jeg var ute og kjørte litt nå nettopp for å feire at snøen/isen er borte nok en gang. I ett tilfelle hadde jeg litt høy fart (300 minus 160) og bremset i god tid før et kryss. Alt føles normalt de første to sekundene men så begynte det å mørknes litt i det jeg trykte hardere på pedalen. Jeg kjente motstanden i pedalen ble sterkere og sterkere helt til den "stoppet" ganske midt i bevegelsesområdet sitt. Jeg trykte naturligvis videre for stoppe måtte jeg jo, og det som da skjedde var at pedalen ga fra seg noen svake knekkelyder (knettelyder er mer riktig for de som vet hva det er) Jeg følte også pedalen rykke litt noen millimeter bakover samtidig med disse lydene. Jeg trykte ikke av all kraft, men sånn som man vanligvis gjør når man skal bremse fort. Jeg kom meg ned i lav nok fart i rimelig tid og rullet gjennom krysset i det jeg hørte noe som minnet om en skrapelyd med synkende tidsmellomrom ettersom farten sank. Det første som slo meg var at noe var inne i hjulet og fikk kontakt med en annen del av hjulet for hver omdreining. Jeg stoppet, lette frem lommelykt og begynte å kikke, men så ingenting unormalt. Det jeg merket derimot var at jeg fikk meg en fint svimerke på fingeren i det jeg kom borti bremseskiven. Kan ikke huske at noen kokeplater var så varme når jeg kom borti disse som barn. Jeg bestemte meg for å kjøre forsiktig de 7km hjemover og la bremsene kjøle seg ned. På vei hjemover var skrapelyden borte, men jeg la jeg til merke en tåkelignende røyksky som ble synlig foran lyktene hver gang jeg touchet bremsepedalen. Det er snakk om å bremse fra 50 til 40 på 2-3 sekunder. Jeg stoppet igjen og kikket men så ingenting unormalt (for min uvitenhet). Bremsekraften er også betydelig svekket etter den ene episoden, noe jeg merket med en gang! Pedalen "stopper" ikke lenger, men den går mye nærmere gulvet før det blir brukbar effekt enn for bare 20 minutter siden. Jeg får ikke opp lampe om slitte bremseklosser. Gir noe av dette mening, mon tro? Det var 3-5C i luften, våt asfalt med snørester noen steder, og jeg brukte bremsene ganske flittig før den omtalte stoppe-episoden, men jeg mener da at jeg har brukt de like flittig i tidligere anledninger. Er dette bare mitt første møte med "brakefade"? Det som alarmerte meg var at vandringen til bremsepedalen ble merkbart lenger bare av denne episoden og naturligvis røyken. For ikke å snakke om den skrapelyden, som nå er borte, men det hørtes ut som et sykkehjul med noe sittende fast i eikene som berørte skjermen på hver omdreining. Noe i den duren. PS: Røyken/tåken så jeg også et par ganger før pedalen stoppet, men det trodde jeg faktisk var tåke, på grunn av ruskeværet som er her ute på kysten akkurat nå. edit: Tok også et par bilder. Her av venstre bremse foran. Synes ikke klossen ser veldig slitt ut akkurat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 5, 2008 Kan ikke være bremsebelegget som har løsnet fra klossen da? Har lest det kan skje. Første jeg tenke på av sprekk i vakuum-slangen til bremsekraftforsterkeren, men det kan det jo ikke være nar jeg leste videre. Kan jo ha fått glasert klossene også, men bør jo ikke skje. Men kan jo være noe sammenheng med noe salt og vann. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 5, 2008 Salt og vann er det rikelig av her nå, for å si det slik. Jeg er for tiden ute på en øy i havgapet utenfor Ålesund og i dag er det vind med sterk storm i kastene. Akkurat det området jeg kjørte i nevnt hastighet på er en molovei som er kanskje en halvmeter over sjøen rett ved siden av. Bølgene går over der hele tiden, så det er nok rent saltvann som ligger på den veien. Jeg er veldig nøysom med undervask av bilen, men dette skjedde jo helt spontant. edit: ser nå at du er fra Ålesund, så du vet kanskje hvordan det ser ut her ute på longva/flemsøy. Moloveien etter broa fra haramsøy til longva. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 5, 2008 Ja...den er jo rimelig utsatt ja... Havet rett inn der.. Hører været er artig også i dag, er i Kristiansand nå jeg så føler det ikke på kroppen i dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 5, 2008 Riktig. Skikkelig grisevær. Får se i morgen, kanskje bremsekraften er bedre da, men jeg er fortsatt skeptisk til hva dette kunne vært. Setter pris på flere forslag. Noen banekjørere her kan kanskje forklare hva "brakefade" er og hva som er vanlige symptomer etter at bremser har vært hardt brukt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 5, 2008 Brakefade kommer i to varianter. Den ene er når bremsevæsken har blitt så varm at det danner seg gassbobler, og du får en svampete pedal som du må trykke mye hardere på for å få bremseeffekt. Den andre er når bremsene er så varme at grensa for klossen er overskredet, og det er ikke friksjon igjen. Da vil du få en hard pedal som vanlig, men bremsene tar ikke. Jeg kan ikke tenke meg at du får noe særlig bremsefade på vanlig vei, så lenge bremsene er vanlig vedlikeholdt og bremsevæsken er skiftet minst hvert annet år. Et unntak kan være hvis du har kjørt på bremsene ned en lang bakke. Men ellers så har jeg ikke noen forslag. Jeg ville nok tatt av hjula og sjekket beleggene også på innsida, kan jo være som det sies over her at et belegg har løsnet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 6, 2008 Ok. Får gjøre det i helga, men jeg satser på å kjøre hjemover (7 mil) i morgen. Bremsene var litt bedre nå i dag tidlig, men jeg føler fortsatt de oppfører seg litt rart. Om noe har røket så er det en god unnskyldning for å kjøpe TT-bremser 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 6, 2008 For meg så høres det rett og slett ut som abs slo inn. Da vil pedalen føles litt rar og den gir ett mottrykk på foten din. Hvis du trykker veldig hardt kan dette føles som om pedalen blir hardere og hardere helt til den stopper. Er nok helt normalt. Du vil også høre noen knettelyder da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 6, 2008 Det var nok ikke ABS og det var heller ikke glatt i området, men vått av saltvann. Jeg mener jeg har en ganske god feeling på bremsene mine både på glatta og bar vei og dette var helt uventet reaksjon. Jeg vet hvordan ABS vanligvis føles ut da jeg bruker det daglig nå på vinteren, men dette føltes mer ut som en mekanisk stopp, ikke et inngrep av ABS Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det jeg. Det føltes skremmende likt som når man pumper på bremsa med motoren av og pedalen blir knallhard å bevege. Kan legge til at jeg mistet ikke bremsekraften jeg allerede hadde satt i gang under nedbremsingen, men jeg klarte ikke å påføre mer eller jeg turte ikke siden det var så tungt og de små knettelydene som fortalte meg at noe var galt. De omtalte skrapelydene hørte jeg når jeg rullet med clutchen inne og bremsepedalen var jeg ikke borti. Jeg skal selvfølgelig ikke være påståelig ang ABS, for jeg husket ikke å se på instrumentpanelet. Men det var i så fall en helt uvanlig oppførsel. ABS har jeg kjent hundrevis av ganger denne vinteren, og dette var langt i fra den følelsen, og lyden fra ABS slik jeg kjenner den høres mer ut som en sag, mens dette minte mer om en utstrakt stålfjær på bristepunktet. Såvidt hørbare knettelyder i det pedalen gikk noen ytterst få millimeter innover ettersom jeg trykte litt hardere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 6, 2008 Men som sagt, la bilen gå på tomgang, og så lytter du etter suselyder rundt bremsekraftforsterkeren. Følelsen du beskriver med hard pedal har jeg opplevd med en Golf, og da gikk den rimelig greitt ett stykke inn, for så å bli veldig hard. Se rundt alle koblinger der vakuum-rør/slangene går inn på en kobling. Finner du noen sprekk er en kjapp nødreparasjon elektrotape. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 6, 2008 Jeg fikk samme tipset av Trond Kenneth, så dere er tydeligvis inne på noe. Omtrent hvor i motorrommet vil jeg finne disse mon tro? Har ikke sjekket ennå på grunn av drittværet ute 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...