Problemer med A3 1,9 TDI DSG etter og ha fylt Bensin i stedet for diesel

Anbefalte innlegg

Har en fortvilet kollega her på jobben som klarte kunstykket og fyll bensin på firmabilen i stedet for diesel. Hun oppdaget dette før bilen ble startet (men hun betalte) og fikk tauet bilen til Møller xxxxx.

Der tømte de tanken, men ikke noe annet ble gjort og hun fikk igjen bilen. Etter kort tid begynte bilen og fuske og den ble på nytt levert til Møller xxxxx. De fant ikke noe feil og sendte den ut igjen. Fsukingen fortsatte og den ble nok en gnag satt inn. På nytt ble det påvist at det ikke var noe feil, men hun nektet nå og ta ut igjen bilen. De ble da enige om at en mekaniker/kundmottaker skulle bruke bilen inntill feilene oppstod igjen noe de gjorde og bilen ble på nytt tatt inn. Ble da tilslutt sagt at fødepumpen måtte byttes. Så i dag får hun beskjed om at alle dysene må byttes, alle filtre og drivstoffrør med en tilhørende regning på 44.000.-: eek : De påstår hardnakket at de ikke har gjort en dårlig jobb fra førsten av, men høres det ikke ut som at dette er et resultat av at systemet ikke ble ordentlig tømt/renset når den var inne første gang: klø : Hun fikk i starten beskjed om at det ikke var nødvendig med noe større rens av systemet siden bilen ikke var startet, men iom at det er DSG så må vell tenningen på for og få satt den i fri så det går ann og dytte/styre den og da vil vell drivstoffpumpen starte og man burde rense drivstoffrør og bytte drivstoffilter før bilen ble sendt ut igjen eller er jeg helt på bærtur her: klø : Alle innspill mottas med stor takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en fortvilet kollega her på jobben som klarte kunstykket og fyll bensin på firmabilen i stedet for diesel. Hun oppdaget dette før bilen ble startet (men hun betalte) og fikk tauet bilen til Møller xxxxx.

Der tømte de tanken, men ikke noe annet ble gjort og hun fikk igjen bilen. Etter kort tid begynte bilen og fuske og den ble på nytt levert til Møller xxxxx. De fant ikke noe feil og sendte den ut igjen. Fsukingen fortsatte og den ble nok en gnag satt inn. På nytt ble det påvist at det ikke var noe feil, men hun nektet nå og ta ut igjen bilen. De ble da enige om at en mekaniker/kundmottaker skulle bruke bilen inntill feilene oppstod igjen noe de gjorde og bilen ble på nytt tatt inn. Ble da tilslutt sagt at fødepumpen måtte byttes. Så i dag får hun beskjed om at alle dysene må byttes, alle filtre og drivstoffrør med en tilhørende regning på 44.000.-: eek : De påstår hardnakket at de ikke har gjort en dårlig jobb fra førsten av, men høres det ikke ut som at dette er et resultat av at systemet ikke ble ordentlig tømt/renset når den var inne første gang: klø : Hun fikk i starten beskjed om at det ikke var nødvendig med noe større rens av systemet siden bilen ikke var startet, men iom at det er DSG så må vell tenningen på for og få satt den i fri så det går ann og dytte/styre den og da vil vell drivstoffpumpen starte og man burde rense drivstoffrør og bytte drivstoffilter før bilen ble sendt ut igjen eller er jeg helt på bærtur her: klø : Alle innspill mottas med stor takk.

 

Det eneste som blir gjort er som regel å tømme tanken, samt skifte dieselfilteret når slike biler kommer inn. Som regel holder dette.

Skal ikke gå inn på, eller legge meg bort i om noe er gjort galt første gangen, men filteret burde blitt skiftet allerede da for å være sikker, mener jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste som blir gjort er som regel å tømme tanken, samt skifte dieselfilteret når slike biler kommer inn. Som regel holder dette.

Skal ikke gå inn på, eller legge meg bort i om noe er gjort galt første gangen, men filteret burde blitt skiftet allerede da for å være sikker, mener jeg..

 

Det jeg mener også at dieselfilteret burde vært byttet allerede da. Hører jo også med til historien at hun alle ganger har fått beskjed om at fuskingen ikke har noe med at hun hadde fyllt feil drivstoff og gjøre, FØR de i dag kom med beskjed om at reperasjonen kom på 44.000.- og at det hele bunnet ut i at det var for det hun hadde fyllt feil drivstoff og da tyder jo det på at de ikke har gjort en god nok jobb første gangen og de andre gangene de har sendt henne ut igjen med beskjed om at det er ikke noe feil og uansett så har det ikke sammenheng med at du fyllte feil: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget her er jo at bilen ble levert Møller uten skader (ikke startet), og dermed er alle deler de nå har byttet for 44K utvilsomt deres ansvar? (Med forbehold om hvem som skrudde på tenningen, da dette kan gi litt diesel i rør og pumper).

 

Utsagnet om at fuskingen ikke hadde sammenheng med dieselen trenger nesten ingen kommentar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til sammenligning: Jeg jobber i forsikring. Ovenfor kunder vil jeg i forsikringsspørsmål være den "profesjonelle part". Jeg har mye større ansvar for å tilegne meg, og for å gi, tilstrekkelig informasjon, enn det våre kunder ofte har.

 

Din kollega har tilsynelatende gjort som tilsagt av den "profesjonelle parten".

 

Dersom de ikke har informert om at bilen kunne være skadet allerede før den ble levert inn, synes jeg det er litt søkt.

 

Jeg kjenner ikke mye til det, men tror vel at det som skader er at bensin er mye "tørrere" enn diesel, og at det derfor sliter så mye at skader kan oppstå. Det er kanskje mulig at fødepumpa kan skades bare ved å sette på tenning/gi trykk, men at dysene skulle kunne skades bare ved å sette på tenning...det er vel litt drøyt.

 

Jeg hadde ikke gitt meg så lett på dette.

 

Hva med å høre med en annen part. F.eks et elektrodiesel-verksted

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget her er jo at bilen ble levert Møller uten skader (ikke startet), og dermed er alle deler de nå har byttet for 44K utvilsomt deres ansvar? (Med forbehold om hvem som skrudde på tenningen, da dette kan gi litt diesel i rør og pumper).

 

Utsagnet om at fuskingen ikke hadde sammenheng med dieselen trenger nesten ingen kommentar...

 

Det var da veldig bastant? Kunden har jo tross alt fylt feil drivstoff, det er jo ikke Møller sin feil?

Såvidt jeg skjønte så har de vel heller ikke byttet deler for 44k enda heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er likt på dieselbiler, men på min blir bensinpumpen primet med en gang man åpner døren.. Hvis det er likt på A3'en, har vel skaden allerede skjedd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er likt på dieselbiler, men på min blir bensinpumpen primet med en gang man åpner døren.. Hvis det er likt på A3'en, har vel skaden allerede skjedd?

 

Det stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget her er jo at bilen ble levert Møller uten skader (ikke startet), og dermed er alle deler de nå har byttet for 44K utvilsomt deres ansvar? (Med forbehold om hvem som skrudde på tenningen, da dette kan gi litt diesel i rør og pumper).

 

Utsagnet om at fuskingen ikke hadde sammenheng med dieselen trenger nesten ingen kommentar...

 

Det er IKKE byttet noe deler/utført noen reperasjon enda. Kun gitt en pris på hva som må gjøres for og få bilen til og gå som den skal igjen

 

Det var da veldig bastant? Kunden har jo tross alt fylt feil drivstoff, det er jo ikke Møller sin feil?

Såvidt jeg skjønte så har de vel heller ikke byttet deler for 44k enda heller.

 

Helt riktig er hennes feil som har fyllt feil drivstoff, men verkstedet sin feil som har gjort en dårlig jobb(min mening) når de gang på gang sender bilen ut med beskjed om at det ikke er noe feil og det har ikke sammenheng med at det er fyllt feil drivstof så plutselig må bilen repareres for 44.000.- pga skader etter at det er fyllt feil drivstoff: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig er hennes feil som har fyllt feil drivstoff, men verkstedet sin feil som har gjort en dårlig jobb(min mening) når de gang på gang sender bilen ut med beskjed om at det ikke er noe feil og det har ikke sammenheng med at det er fyllt feil drivstof så plutselig må bilen repareres for 44.000.- pga skader etter at det er fyllt feil drivstoff: klø :

 

Joda, skjønner det. Nå skal det sies at jeg tror aldri jeg har sett følgeskader av noe slikt enda, og vi får inn nesten en bil i uka som har fylt feil drivstoff.. Verste som har skjedd er vel at en fødepumpe har gått.

 

Så mistenker at det er noe annet feil, og at verkstedet muligens helgarderer seg?

(får ikke håpe bilen har vært inne hos oss nå da:o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, skjønner det. Nå skal det sies at jeg tror aldri jeg har sett følgeskader av noe slikt enda, og vi får inn nesten en bil i uka som har fylt feil drivstoff.. Verste som har skjedd er vel at en fødepumpe har gått.

 

Så mistenker at det er noe annet feil, og at verkstedet muligens helgarderer seg?

(får ikke håpe bilen har vært inne hos oss nå da:o)

 

Har ikke vært hos dere så sant du ikke er hos en ren Audi forhandler i Oslo;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselfilteret burde ha blitt byttet første gang den var inne.

Vet Møller påstår at dieselpumpen ikke tåler bensin, men her er det ikke snakk om at kunden startet og kjørte bilen da.

Har ofte inne biler som kunden har fylt bensin istedenfor diesel. Både de som har kjørt til det stoppet og de som ikke har startet opp bilen etterpå.

Har da byttet dieselfilter og tappet systemet. Fylt på 20L diesel og 1L totaktsolje og startet opp igjen.

Har ikke hatt noen havari etterpå. Men er ikke VW dette da, men pumpene er jo som regel fra samme produsent eller tilsvarende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er likt på dieselbiler, men på min blir bensinpumpen primet med en gang man åpner døren.. Hvis det er likt på A3'en, har vel skaden allerede skjedd?
Aha, så det er det den lyden er? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke en helt usannsynlig regning det der gitt. Er faktisk så omfattende som nevnt ovenfor og minst så dyrt å fylle feil desverre. Jobber som mekaniker hos Møller og har selv lest meldingen som er sendt ut til verkstedene. Eneste jeg stusser litt på er at dette er en PD motor. Meldingen gjaldt såvidt jeg husker Common Rail. : klø :

 

Pleier å tømme tanken helt og skifte dieselfilter på PD motorene og da går de igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forskjellen på vanlig tdi, PD og common rail hva gjelder problemer med bensinfylling ?

 

Det høres litt underlig ut at man skal være nødt til å skifte dyser....?

 

Har selv fått 15 liter bensin på tanken. Fyllte etter med 1 liter totaktsolje og fyllte opp tanken på 70 liter.

Det var aldri noen driftsforstyrrelser på den bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

e. Jobber som mekaniker hos Møller og har selv lest meldingen som er sendt ut til verkstedene. Eneste jeg stusser litt på er at dette er en PD motor. Meldingen gjaldt såvidt jeg husker Common Rail. : klø :

 

Pleier å tømme tanken helt og skifte dieselfilter på PD motorene og da går de igjen!

 

Hadde du hatt anledning til og sjekke dette på mandag så hadde jeg vært deg evig takknemelig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter ikke drivstoffskvalitetssensor (vannmengdesensor?) som kan ha gått koko da? Mulig motorstyring kan gå i nødmodus/kutt ved dette?

 

Bare en tanke ut i det blå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter ikke drivstoffskvalitetssensor (vannmengdesensor?) som kan ha gått koko da? Mulig motorstyring kan gå i nødmodus/kutt ved dette?

 

Bare en tanke ut i det blå :)

 

I følge verkstedet så lå det ikke inne noe feilmeldingern noen av gangene bilen ble levert/tauet inn. Var aldri noen kontrollamper som begynte og lyse heller. Bilen gikk ikke dårligere. Den gikk ikke i det hele tatt kubbet/dauet og ville ikke starte igjen etter som jeg har forstått det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du hatt anledning til og sjekke dette på mandag så hadde jeg vært deg evig takknemelig:)

 

Skal prøve å huske på det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er forskjellen på vanlig tdi, PD og common rail hva gjelder problemer med bensinfylling ?

 

Det høres litt underlig ut at man skal være nødt til å skifte dyser....?

 

Har selv fått 15 liter bensin på tanken. Fyllte etter med 1 liter totaktsolje og fyllte opp tanken på 70 liter.

Det var aldri noen driftsforstyrrelser på den bilen.

 

Innsprøytningstrykket, materialet i dysene, oppbygging av dyser, forbrenninskammere, oppbygging av dieselpumpa, med og uten fødepumpe i tank. Regner med det er de piezoelektriske dysene på common rail som utgjør forskjellen her....kanskje. Antagelser fra min side. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor prøver dere hardnakket å legge skylden over på Møller fordi hun har vært så dum å fyllt på feil drivstoff, hvorfor skal andre bli den tapende part fordi man selv begår en feil? Kan man ikke bare stå for sine feil og ta en lærdom av det? Hvorfor skal man hele tiden prøve å finne en annen syndebukk enn seg selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på her jeg også, jobber på VW/Audi verksted. Bensin på diesel bil har nok vært en gang i uka i snitt. Det ser faktisk ut som folk har blitt mere vant til dieselbilen sin for nå har det avtatt litt. Men vi har tappet tank, skiftet filter, fylt diesel og startet opp uten at noen har fått problemer. Men foreløpig kun PD.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor prøver dere hardnakket å legge skylden over på Møller fordi hun har vært så dum å fyllt på feil drivstoff, hvorfor skal andre bli den tapende part fordi man selv begår en feil? Kan man ikke bare stå for sine feil og ta en lærdom av det? Hvorfor skal man hele tiden prøve å finne en annen syndebukk enn seg selv?

 

-X 2,har man dritti seg ut må en ta konsekvensene av det!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor prøver dere hardnakket å legge skylden over på Møller fordi hun har vært så dum å fyllt på feil drivstoff, hvorfor skal andre bli den tapende part fordi man selv begår en feil? Kan man ikke bare stå for sine feil og ta en lærdom av det? Hvorfor skal man hele tiden prøve å finne en annen syndebukk enn seg selv?

 

Har på ingen måte prøvd og legge skylden på Møller for at hun fyllte bensin på diesel bilen sin. Derimot ER det Mølelr sin skyld at de ikke har gjort en tilfredstillende jobb første gangen bilen ble tauet inn. Hadde de gjort det så hadde det aldri blitt de problemene dete r snakk om nå. Hadde de byttet dieselfilteret når bilen ble tauet inn med tanken full av 95blyfri så hadde dette ikke oppstått. At de heller ikke har sjekket dette noen av de andre to gangene bilen har blitt tauet inn og bare sendt bilen ut igjen med beskjed om at her er alt i orden det er dårlig og Møller sin feil

 

-X 2,har man dritti seg ut må en ta konsekvensene av det!!

 

Er jo akkurat det hn har gjort ved å tilkalle tauebil i stdeet for og prøve og starte/kjøre bilen når det ble fyllt 95blyfri og ikke diesel.

 

Så det dere to mener er at om det skulle oppstå probelmer med en bil grunnet brukerfeil, bilen blir satt inn på verksted for og rette på dette, noe som i utgangspunktet er en smal sak i følge flere her som jobber som mekanikere i systemet. Verkstedet gjør ikke jobben som de skal (i dette tilfellet blir ikke dieselfilteret byttet). Det oppstår problemer (samme feil) flere ganger og dere klager på denne jobben flere ganger. Får beskjed om at alt er i orden og det dere har opplevd som feil på bilen etter den kom ut igjen fra reperasjon har ingen ting med brukerfeilen og gjøre for så og tilslutt stå igjen med en bil som må repareres for 44.000.- med beskjed om at alt stammer fra den brukerfeilen 2 uker tilbake i tid så hadde dere akseptert det: klø : Det skulle jeg likt og se: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muttern gjorde samme tabbe på sin Volvo S40 av nyeste modell. Full tank med 95 blyfri, satte seg i bilen og kjørte et par hundre meter før hjernen hennes oppdaget hva hun hadde gjort. Bilen rakk ikke å stoppe av seg selv.

 

Den ble fraktet til Bilia, der tømte de tanker og bytta filter og bilen var som ny igjen. Koster ca 8000kr.

Sitter en common rail motor i denne bilen så mulig de er enklere og rimeligere å fikse etter feilfylling enn PD motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.