Problemer med A3 1,9 TDI DSG etter og ha fylt Bensin i stedet for diesel

Anbefalte innlegg

Hadde du hatt anledning til og sjekke dette på mandag så hadde jeg vært deg evig takknemelig:)

 

Meldingen jeg tenkte på gjelder Common Rail ja. Utdrag fra melding:

 

VED FEILFYLT DRIVSTOFF ER DET STOR FARE PÅ SKADER I MOTOR. MOTOR GÅR OFTE BRA I CA 15000 KM ETTER FEILFYLLING HVIS IKKE NEDENFORNEVNTE DELER SKIFTES.

 

-PUMPE I TANK

-HØYTRYKKSPUMPE

-DYSER

-FILTER

-RENGJØRING AV TANK

 

DETTE ER KOSTNADSSTIPULERT TIL CA 70000 KR.

 

GJELDER PR I DAG FØLGENDE MOTORER:

AUDI: ALLE TDI MOTORER FOM 2,7 OG STØRRE + 2.0 TDI I DEN NYE A4

 

VW: TIGUAN MED 2,0 TDI

 

Står ikke noe om PD motorene annet enn at de fases ut etterhvert som Common Rail tar over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT, men hva er værst, diesel på bensinbil, eller bensin på dieselbil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT, men hva er værst, diesel på bensinbil, eller bensin på dieselbil?

 

bensin på diesel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamerat av pappa har gjort dette 3ganger på bilen sin. 2002 Passat tdi 115hk pd. Han er ei stor svime..men nok om det! Alle 3gangene har han fått bilen tauet til Møller, og de har skiftet filter og tømt tanken...han har betalt 4-5000kr pr gang! Han har aldri hatt noe problemer i ettertid, spurte han istad når jeg møtte han!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg feilfylte Caravellen tidlig en mandag morgen. Bilen ble ikke startet men dyttet til Møller (nærmeste nabo - hell i uhell). Tank tømt og rensket, men filter ble ikke byttet. De klarte tom. å få fyllt opp tanken før dieselprisen steg på mandag formiddag :-). Alt vel etterpå.

 

Men: Hva er da rådet hvis man feilfyller en bil med DSG og oppdager det under fylling? Ikke tenning på for å få bilen i fri og dyttbar fordi dieselpumpen starter? Hvordan få den på bergingsbil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meldingen jeg tenkte på gjelder Common Rail ja. Utdrag fra melding:

 

VED FEILFYLT DRIVSTOFF ER DET STOR FARE PÅ SKADER I MOTOR. MOTOR GÅR OFTE BRA I CA 15000 KM ETTER FEILFYLLING HVIS IKKE NEDENFORNEVNTE DELER SKIFTES.

 

-PUMPE I TANK

-HØYTRYKKSPUMPE

-DYSER

-FILTER

-RENGJØRING AV TANK

 

DETTE ER KOSTNADSSTIPULERT TIL CA 70000 KR.

 

GJELDER PR I DAG FØLGENDE MOTORER:

AUDI: ALLE TDI MOTORER FOM 2,7 OG STØRRE + 2.0 TDI I DEN NYE A4

 

VW: TIGUAN MED 2,0 TDI

 

Står ikke noe om PD motorene annet enn at de fases ut etterhvert som Common Rail tar over.

 

Interessant, dvs at den går greit i hele 15.000km før evt følgefeil fremtrer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått ja. Aldri erfart dette selv og kan ikke påstå noe bastant her mht. priser, rep. behov e.l, men har forstått at det er MEGET VIKTIG at denne infoen kommer ut til selgere og kjøpere/eiere av biler med Common Rail.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg feilfylte Caravellen tidlig en mandag morgen. Bilen ble ikke startet men dyttet til Møller (nærmeste nabo - hell i uhell). Tank tømt og rensket, men filter ble ikke byttet. De klarte tom. å få fyllt opp tanken før dieselprisen steg på mandag formiddag :-). Alt vel etterpå.

 

Men: Hva er da rådet hvis man feilfyller en bil med DSG og oppdager det under fylling? Ikke tenning på for å få bilen i fri og dyttbar fordi dieselpumpen starter? Hvordan få den på bergingsbil?

 

Hmmm....fjerne sikring til elektrisk dieselpumpe eller bergningsbil med brille slik at drivhjulene kan løftes fra bakken....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått ja. Aldri erfart dette selv og kan ikke påstå noe bastant her mht. priser, rep. behov e.l, men har forstått at det er MEGET VIKTIG at denne infoen kommer ut til selgere og kjøpere/eiere av biler med Common Rail.

 

Veeldig enig!! Tusen takk for at du fant frem denne informasjonen. Dette er såpass alvorlig at jeg regner med at VW har tiltak på gang for å begrense faren for slike skader. Den nye Common Rail er jo i ferd med å overta for PD-motorene. Det kan ikke være slik at en tabbe som å fylle feil drivstoff skal forårsake skader for 70.000 kroner,

 

Akkurat nå er jeg veldig glad for at min et år gamle Passat har PD-motor. Puh! All sympati til trådstarters uheldige kollega. Det høres ut som om hun gjorde alt rett. Det kan ikke være tvil om at den profesjonelle part (VW og merkeverkstedet) har ansvar når en bil blir bragt inn til verkstedet som i dette tilfellet.

 

Apropos fare for skade: Jeg tipper Sigmunds innlegg til angrep på den uheldige føreren, kun er der for å provosere. Ekte sarpinger jangler ikke med slikt! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men sånn bortsett fra i denne saken, hvor det virker som at verkstedet har gjort det hele litt for lettvint, er det jo sånn at kostnaden med å bytte alt som skal til for å få bilen i orden igjen etter feilfylling vil i sin helhet tilfalle kunden. Det vil si at kunden uansett vil få en regning.

Derfor anbefaler vi alle kundene våre at tanken tømmes, filteret byttes og systemet renses i første omgang. For det er jo en rimelig sjanse for at man slipper unna med det, og at bilen går som den skal resten av levetiden, og da har man jo i såfall spart masse penger. Om det så vil dukke opp noen følgeskader etter hvert, så er det jo bedre å ta den kostnaden da, i stedet for å bytte deler bare for sikkerhets skyld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe annet enn med min gamle dieselbil hvor det står i boka at i sterk kulde dersom vinterdiesel ikke er tilgjengelig kan man blande inn opptil 40% bensin for å unngå voksutfelling i dieselen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i dag fått beskjed om at Møller legger seg helt flat og tar det hele og fulle ansvaret for skaden som har oppstått med kostnadene for reperasjonen og leiebil. De sier og at dette var dårlig utført jobb fra dems side fra første stund av og hadde de gjort det som skulle vært gjort (byttet dieselfilter) så hadde ikke skaden oppstått. De dekker derfor HELE reperasjonen og leiebil noe som bare skulle mangle. Setter dog et stort spørsmål ved det hele. Hva om dette hadde hendt en som ikke hadde de rette kunskapene eller tilgangen på de rette kunnskapene? Er tross alt snakk om MYE penger selv i bilsammenheng.

 

Takker alle som har bidratt med råd etc i denne saken: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre. skulle etter min mening bare mangle.

 

Hmm...tjaaa. Hadde vel desverre blitt dyrt for bileieren det da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.