Lakkbehandling av nylakkert bil...

Anbefalte innlegg

Bilen skal få ny lakk hele veien, hva bør jeg gjøre når jeg får den tilbake?

 

Jeg regner med at bilen bør poleres? Bør det gjøres før eller etter at dekaler er montert?

 

Hva bør jeg polere den med / hvordan bør jeg gjøre dette?

 

Og kan jeg polere den med en gang, eller bør jeg vente en stund?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkeren skal sende med et skriv om hva du kan og ikke kan gjøre med bilen, det eneste du skal gjøre med bilen de neste 4 ukene er å skylle av den, ikke avfetting, ikke såpe, ikke skrubbing..

 

Edit: Dekalene bør legges på REN lakk, dv.s enten direkte ut av lakkboksen eller når lakken er skikkelig herdet og du kan kjøre en liten lakkrens på bilen før du legger på voks eller lakkforsegling..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg montere emblemer o.l?

 

Og kan jeg bruke bilen, eller er ikke lakken helt herdet enda??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da får jeg bestille emblemer i morgen den dag :)

 

Hvordan er det med montering av bilen bør jeg drøye med dette, eller er ikke det noe problem?

 

Tviler på at jeg får noen instruksjoner av lakereren da han ikke skjønte vitsen med og polere bilen når han hadde lakert den...

Og han mente at det hvertfall ikke var noen problemer og polere med en gang...

 

Men så lenge han gjør en pen jobb, så får jeg sjekke resten med dere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkeren skal sende med et skriv om hva du kan og ikke kan gjøre med bilen, det eneste du skal gjøre med bilen de neste 4 ukene er å skylle av den, ikke avfetting, ikke såpe, ikke skrubbing..

 

Spurte lakkeren min om dette når jeg hadde bilen til hellakkering i fjor å da fikk jeg beskjed om at jeg kunne gjøre akkurat hva jeg ville med den. Lakken var ferdig herdet. Så den ble lakkforseglet og vokset uka etterpå ,og den tok ikke skade av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å vente 4-6 uker før polering.

Ventet ca en uke før jeg begynte å montere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som er best vil vel avhenge av hvilke materialer lakkereren har brukt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like avhengig av hvilke deler som er levert til lakk, noen deler kan stå i tørkerom\lakkboks med høy varme over noe tid for å herde raskere, herding er jo en kjemisk prosess, og slipper ut noe gasser, så med mindre jeg tar feil er det vel derfor de ikke ønsker voks eller lakkforsegling på lakken før den er ferdig herdet for å ikke hindre gassene\den kjemiske prosessen, derav at de ikke ønsker at folk vasker eller "sliper" på lakken med noe som helst før herdingen er ferdig..

 

Herde tiden avhenger av hvor lenge bilen\delene har stått i lakkboks og fått tørke, hvor mye herder som er brukt, hvilken type deler som er lakket f.eks plast eller glassfiber etc..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"dagens" lakk er såpass at den er tørr på noen timer...men det du skal passe på når du har en nylakkert bil er at den skal stå "kaldt" så lakken tilpasser seg da og...ang montering av emblemer/dekaler så ville jeg spørt lakkerer'n om det hadde gått an å satt den i 20 grader i ca 1/2time så bilen blir varm,så montere alt som skal limes,da henger det meste mye bedre...btw,hvorfor masse dekaler på en nylakka bil?dekke til den fine nye lakke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekalene hører til da vettu, pluss at jeg synes de ser bra ut (så lenge man ikke har 1,1 liter da;))

 

Jeg er jaggu ikke sikker på hva jeg skal gjøre med den poleringa...

Vil lakken ta skade av det om jeg drøyer poleringa noen uker da?

Om jeg drøyer må jeg vel vaske hele bilen med såpe og allt som hører med før jeg polerer da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar for lakken å herde skikkelig avhenger, som Ben sier, mye av tørkeprosessen, spesielt mtp. temperatur.

 

Du bør nok helst vente en tre-fire uker med å sette på dekaler eller polere, og heller ikke dekke til lakken, da den er avhengig av å "puste" denne perioden.

 

Hvorfor skal du på død og liv polere? Ny lakk er jo så blank og lekker den kan bli? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har hengt meg opp i polering er for og beskytte den nye lakken, man polerer vel ikke bare for at lakken skal bli blank?

 

Hva slags produkt jeg bør bruke til dette formålet er jeg ingen ekspert på så der trenger jeg tips fra dere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å gjøre som vanlig. Bare at jeg måtte vente 3uker med polering. Men da jeg spurte om jeg kunne legge på carnuba voks, sa han at det var greit, da carnuba har lakken puste litt i forhold til alle andre rare lurium.

 

Skade & Lakk i Fredrikstad fortalte meg dette. Trådstarter vet sikkert hvilket firma det er snakk om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Smør deg med tålmodighet, bare. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg som ikke har tolmodighet : bh :: bh :: bh :

 

Men men, jeg får vel drøye poleringa noen uker da...

 

Hva er det beste produktet og polere med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.