Utveksling på girkasser til AAR

Anbefalte innlegg

Har en A100 C4 2.3E. Kassa må byttes ut etterhvert pga en del ulyd. Dessuten er det lav utveksling, og alt for tett mellom girene synes jeg. Girkassekoder som ANZ, CEA og AXG til denne bilen sier meg ikke så mye om utveksling.

Noen som har litt peiling her?

ETKA nevner noe som 35/9 på AXG. Kan dette ha noe med utveksling å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å tenke på at det er kun en 01A kasse som bolton på denne, har en AXM kasse i bra stand liggende du kan få billig. Den ble plukket ut av bil i forrige uke.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom denne motor'n bare med EN kasse? Audi sa det fantes 7 kasser til denne bilen jo?

Hva må eventuelt gjøres for å få AXM kassa til å passe da? Hva slags bil & motor satt den på? Turtall i 5. gir ved 100 km/h?

Muligens interessert i kassa di. Takk for svar =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom denne motor'n bare med EN kasse? Audi sa det fantes 7 kasser til denne bilen jo?

Hva må eventuelt gjøres for å få AXM kassa til å passe da? Hva slags bil & motor satt den på? Turtall i 5. gir ved 100 km/h?

Muligens interessert i kassa di. Takk for svar =)

 

01a er en kasse serie.

 

AXM er en av kassene i 01a serien

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ååå.. sånn å forstå.. Men hva slags turtall snakker vi om på AXM kassa, i 5. gir ved 100 km/h?

Min ligger på ca 3000 rpm. Hadde vært fint med en oversikt med utveksling på 01A serien, men det finnes vel ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ååå.. sånn å forstå.. Men hva slags turtall snakker vi om på AXM kassa, i 5. gir ved 100 km/h?

Min ligger på ca 3000 rpm. Hadde vært fint med en oversikt med utveksling på 01A serien, men det finnes vel ikke...

 

I følge boka har AXM 0,84 på 5. gir, mens CAB og AXN har 0,79 dvs mindre turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turtall i 100 har jeg ikke sjekket da turtelleren i bilen den satt i ikke var helt god ;)

 

Bare ta kontakt om du vil ha billig kasse.. kan leveres i osloområdet på torsdag.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men finnes det flere 5 trinns kasser i 01A serien enn AXM, CAB og AXN? Irriterende at jeg ikke veit hvilken kasse jeg har..

Men den er ihvertfall en av de kassene med lav utveksling! Så blir jo litt vannskelig for meg å si om 0,84 er høy utveksling eller ikke når jeg ikke har peiling / oversikt..

Hvilken bok Roger??

Hva slags bil og motor satt kassa på Jan? Gått langt den kassa? Hva skal du ha for den? =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bok Roger??

 

ETKA :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser du det i ETKA? Beklager om jeg er helt blåst her hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men finnes det flere 5 trinns kasser i 01A serien enn AXM, CAB og AXN? Irriterende at jeg ikke veit hvilken kasse jeg har..

Men den er ihvertfall en av de kassene med lav utveksling! Så blir jo litt vannskelig for meg å si om 0,84 er høy utveksling eller ikke når jeg ikke har peiling / oversikt..

Hvilken bok Roger??

Hva slags bil og motor satt kassa på Jan? Gått langt den kassa? Hva skal du ha for den? =)

 

Kassa satt i en 91modell Audi 100 2.3 quattro. Kilometerstand har jeg ingen anelse om da bilen ikke hadde orginalt instrument.. Kassa er helt i orden, og ble byttet pga overgang til 6trinns kasse og tdi motor ;)

Henter du kassa i Valdres kan du få den for 2 lapper.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassa satt i en 91modell Audi 100 2.3 quattro. Kilometerstand har jeg ingen anelse om da bilen ikke hadde orginalt instrument.. Kassa er helt i orden, og ble byttet pga overgang til 6trinns kasse og tdi motor ;)

Henter du kassa i Valdres kan du få den for 2 lapper.

 

Jan Brede

 

Men nå har jo ikke jeg Quattro da.. Kan vel ikke bruke den kassa da?

Fant den hvite lappen det er snakket om på forumet her, baki bagasjen! :)

Kassa mi er en AXG kasse! Noen må snart forklare meg hvordan man ser utveksling i ETKA! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nå har jo ikke jeg Quattro da.. Kan vel ikke bruke den kassa da?

Fant den hvite lappen det er snakket om på forumet her, baki bagasjen! :)

Kassa mi er en AXG kasse! Noen må snart forklare meg hvordan man ser utveksling i ETKA! : smil :

 

Hehe.. da kan den ikke brukes nei.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg den oversikten jeg trenger. Roger forklarte meg hvordan man ser utveksling i ETKA. Takker for svar gutta!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil du senke turtall så det monner, kjøp kasse fra dieselbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil du senke turtall så det monner, kjøp kasse fra dieselbil.

 

Men vet ikke om jeg vil så det monner hehe Vil bare ned fra 3000 til 2300-2500 rpm i 100 km/h på femte jeg. Hadde vært godt å få litt mer å gå på mellom gira også. Kan man ikke bare bytte drev da? Resten av kassa er vel likt?

Dieselkasser har vel en maaasssse mer utveksling enn bensinkasser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vet ikke om jeg vil så det monner hehe Vil bare ned fra 3000 til 2300-2500 rpm i 100 km/h på femte jeg. Hadde vært godt å få litt mer å gå på mellom gira også. Kan man ikke bare bytte drev da? Resten av kassa er vel likt?

Dieselkasser har vel en maaasssse mer utveksling enn bensinkasser?

 

Tror du må bruke diesel for å komme ned på de turtallene. Laveste utveksling på 5 trinns som jeg vet om er S2 med 0.71 på 5. gir. Det gir 2500 i 100, dvs virkelig hastighet og ikke speedometervisning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva med å bare bytte drevsett i diffen hvis det er få få tak i? Eller bare bruke CAC kasse? AXG drevsettet som jeg har er 35/9 = 3,88 ?? Mens CAC er 37/10 = 3,7 ??

Skjønner ikke bæret av disse tallene, men vil ikke CAC drevsett gi lavere turtall?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva med å bare bytte drevsett i diffen hvis det er få få tak i? Eller bare bruke CAC kasse? AXG drevsettet som jeg har er 35/9 = 3,88 ?? Mens CAC er 37/10 = 3,7 ??

Skjønner ikke bæret av disse tallene, men vil ikke CAC drevsett gi lavere turtall?

 

Bytte av drev er en del arbeid dessverre og det er dyre deler. Lettere å skaffe riktig kasse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I ETKA er det 5 forskjellige utgiringer på respektive drevsett (for diff). 39/8, 35/9, 37/10, 37/9, 41/9. Disse tallene sier meg ingenting. Derfor spør jeg. Hvis jeg har ett turtall på 2500 med 195/65 R15 hjul. Klarer du å gi meg ca km/h på de forskjellige utgiringenei 5. gir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen Audi-experter som har peiling på dette? Roger?

Har ikke bestemt meg om jeg skal bytte kronhjul og pinjongaksel, eller bytte kasse. Men hjelp til å regne ut dette trenger jeg nesten uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I ETKA er det 5 forskjellige utgiringer på respektive drevsett (for diff). 39/8, 35/9, 37/10, 37/9, 41/9. Disse tallene sier meg ingenting. Derfor spør jeg. Hvis jeg har ett turtall på 2500 med 195/65 R15 hjul. Klarer du å gi meg ca km/h på de forskjellige utgiringenei 5. gir?

 

Tallene er antall tenner på tannhjulene. Det største delt på det minste dvs 39/8 = 4.875:1 i utveksling osv.

Jo høyere tall jo mer turtall så 37/10= 3.7:1 gir lavest turtall. Drevsettene er dyre......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.