korrekt smøremiddel til gjengene på gewinde...??

Anbefalte innlegg

Har søkt litt men fant ikke det gyldne svar...

 

Hva er medlemmernes tips? Hva er det riktige smøremiddel å komme på gjengene på et justerbart senkesett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

smørte mine med kopperpasta nå når jeg satt de på.. ikke at jeg har gjort det før eller har no erfaring med det.. Men generelt greit til gjenger...

 

Men lurer på om jeg skulle kjøpt noe på spray og, så man kan vaske å lett smøre opp litt innimellom.. Kommer ikke så godt innimellom når det står på bilen med pasta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

smørte mine med kopperpasta nå når jeg satt de på.. ikke at jeg har gjort det før eller har no erfaring med det.. Men generelt greit til gjenger...

 

Men lurer på om jeg skulle kjøpt noe på spray og, så man kan vaske å lett smøre opp litt innimellom.. Kommer ikke så godt innimellom når det står på bilen med pasta

 

kopperpasta er det siste jeg ville brukt til dette... white grease er mer passendes da kobberpastaen kan reagere kraftig med emtallet på gewinden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm... da så!

får vaske litt å smøre på no anna da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omega sin Anti-sieze er veldig bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville ha brukt noe som er vannfast og forholdsvis tykk i konsistensen pga vannsprut og veisalt som da tærer på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gangen jeg var skikkelig nøye med vedlikehold av gewinde pleide jeg å vaske fjærbeina med våpenolje hver vår. Passa også på å løsne justeringsmutterene, slik at jeg fikk våpenolje også på gjengepartiet under disse. Til sist sprøyta jeg på flere lag med Tectyl ML. Denne hulromsvoksen beskytter bra mot korrosjon, samitidig som den er lett å spyle av med varmt vann/høyttrykkspyler og avfettingsvæske (som jeg gjorde hver vår, før jeg vaska med våpenolje). Understellene mine var alltid lette å justere, så lenge jeg hadde disse gode rutinene. I de seinere åra har det dessverre "sklidd ut" litt mer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har brukt en pasta de selger på tess med stort hell. husker ikke nøyaktig hva den heter for øyeblikket, men mener på det er ca gewinde pasta det heter, men kan sjekke det opp når jeg kommer hjem. har boksen stående i garasjen. den har fungert veldig godt for meg.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så resten her mener også hatt kopperpasta bør fjernes og byttes ut med no annet? på rustfritt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Nova Lube fra Relekta.

Den er av litt tykk konsistens og veldig fin å bruke på alt som går i søle/vann/salt som skal løsnes igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode svar!

 

Ok, kobberpasta er ut!!

 

Den fra Tess ville jo være noe kanskje...Har en Tess 5 min. fra jobben...og hvis den hetter noe med gewinde pasta er det sikkert brukendes...

 

Våpen olie og Tectyl er jo litt av en jobb da...Er det vanskelig å få vekk tectylen og sprayet du "bare" på gjengene?

 

Nova Lube fra Relekta; åssen er den å fjerne når man rengjør gjengene? Spray eller tube?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kobberpasta er bra og bruke på rustfri deler,siden dei har utrolig lett for og "skjære" seg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Moleykot syn Past g- rapid plus. Den sleger de på Tess.

finnes i spray og boks. Jeg synesboks pasta er best da. sprayen tørker ut.

 

Altid like lett og juster

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine dempere er laget av; • Galvanized strut housings with additional coating for ideal

corrosion prevention...altså galvanisert stål med beskyttelses greie på. Justerings skiven er alu...

 

Hva ville da være ikke brukbart, utenom kobberpasta da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg og ein kamerat monterte nylig gewinde på våre Einsere, vi kom då i samme situasjonen som du....ka skal vi smøre på som holder og hindrer korrosjon på grunn av salt osv.

Vurderte Kobberpasta, diverse teflon smøremiddel, understellsmasse++

Men endte opp med å smøre inn heile skiten med Tjæreolje, tiden vil vise om det er bra på akkurat dette, men mine erfaringer ifrå bolter og skruer som står i utsatte områder er at det fungerer veldig bra, kan vaskes av med avfetting, og smøres på nytt ved behov!

Litt spent på å sjå kor masse støv og dritt som legger seg i gjenger men!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Våpen olie og Tectyl er jo litt av en jobb da...Er det vanskelig å få vekk tectylen og sprayet du "bare" på gjengene?

 

Tectyl ML spyles lett av med varmt vann og høyttrykk.

 

Når jeg leser at folk bruker tjæreolje som virker det fornuftig. Fra båtverdenen husker jeg at far min og farfar alltid brukte Black Varnish (oppå blymønje) i kjølsvinet på båtene sine. Stort mer ugjestmildt miljø skal man leite lenge etter (så lenge motor og gear er tette:D). Black Varnish er en tjæreolje som er godt egnet som korrosjonsbeskyttelse på stålkonstruksjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tectyl ML spyles lett av med varmt vann og høyttrykk.

 

Når jeg leser at folk bruker tjæreolje som virker det fornuftig. Fra båtverdenen husker jeg at far min og farfar alltid brukte Black Varnish (oppå blymønje) i kjølsvinet på båtene sine. Stort mer ugjestmildt miljø skal man leite lenge etter (så lenge motor og gear er tette:D). Black Varnish er en tjæreolje som er godt egnet som korrosjonsbeskyttelse på stålkonstruksjoner.

 

Tror faktisk at jeg går for Tectyl behandlinga...2 spørsmål da: er det nødvendig å bruke våpenolje under og kan jeg smøre demperen inn i Tectyl også ( for å rustbeskytte)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine dempere er laget av; • Galvanized strut housings with additional coating for ideal

corrosion prevention...altså galvanisert stål med beskyttelses greie på. Justerings skiven er alu...

 

Hva ville da være ikke brukbart, utenom kobberpasta da?

 

Med justeringsmuttere i alu bør du absolutt smøre på noe... alu mot stål som får kose seg med salt og dritt hele vinteren = trøbbel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med justeringsmuttere i alu bør du absolutt smøre på noe... alu mot stål som får kose seg med salt og dritt hele vinteren = trøbbel.

 

hehe...vet at nettopp det er den største svakhet med det gewinde jeg har kjøpt...men jeg lover deg at jeg skal kline hele demperbeinet (og litt til inn) i smøremiddel :P

 

Men takk for tipset!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kobberpasta er bra og bruke på rustfri deler,siden dei har utrolig lett for og "skjære" seg:)

 

Ikke om det er utsatt for vær og vind. Det som er så dumt med kobberpasta er at du kan få ionevandring mellom de forskjellige metallene, f.eks. rustfritt mot kobberen i kobberpastaen. Det kan lage noen deilige sår som faktisk forårsaker kaldsveising. Blantdt annet derfor copaslip/kobberbaserte smøremiddel er bannlyst i steder av oljeindustrien. Det beste du kan bruke mot kaldsveising er molykote 1000 eller andre molyben baserte smøremiddler. (molykote 1000 tåler EKSTREMT høye temperaturer, så perfekt for pinbolter på grenrør etc!)

 

Jeg selv har smørt inn mine med molykote på gjengene og en god preserveringsgris uten på det. Funker kanon!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var Molykote jeg ble anbefalt, men så av en eller annen grunn spurte jeg i butikken etter molykote, og da endte jeg opp med kobberpasta.. Får finne en annen butikk, Molykote har har hørt mye bra om før.. Så vet ikke hva de mente var likt med kobberpasta og molykote.. men?!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nova Lube fra Relekta; åssen er den å fjerne når man rengjør gjengene? Spray eller tube?

 

Fjerner den med skikkelig høytrykks vask med varme vil jeg tro. Eller bremserens.

Kommer på en liten boks med pensel i lokket til å pensle den på.

Frimann-Dalh her et Kent produkt som er akkurat likt, men husker ikke navnet.

Fikk ikke lagt med noen link heller da en måtte logge seg inn på sidene deres: bh :

 

Vil anbefalle deg dette middelet sterkt. Bruker det dagelig til feks. bemseklosser som ruster fast pga. salt. Alle bolter som ruster fast osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum leste bare litt så ikke sikker på om det er nevnt.

Men ivertfall så er jo mange av justeringsmutrene laget i Aluminium, kobberpasta mot aluminium er jo passe bannlyst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror faktisk at jeg går for Tectyl behandlinga...2 spørsmål da: er det nødvendig å bruke våpenolje under og kan jeg smøre demperen inn i Tectyl også ( for å rustbeskytte)?

 

Våpenolja har jeg brukt fordi den kryper godt innunder justeringsmutterne og løsner opp skitt og møkk som har satt seg i gjengene. Før jeg påførte Tectyl ML vaska jeg fjærbeina med avfettingsmiddel og høyttrykk med varmt vann. Da får Tectylen god vedheft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.