#1 Skrevet Mars 10, 2008 Fikk mangellapp på eu-idag om at CO utslippet på tomgang var endel for høyt. Verkstedet mente det var snakk om at lambda sonden som var gåen. Hos mekonomen koster en ny sonde ganske nære 2000.- mens du får den hos biltema til 399.- Lurte på om noen her har prøvd disse biltema sondene før, og veit om de duger eller ikke? Ser ingen vits i å svi løs 1600.- ekstra dersom de gjør samma jobben. Ser også at biltema sondene er i "universal utførelse". Gjengene skal tydeligvis passe, men noen som vet i hvilken grad det følger med noen monteringsannvisning så man klarer å koble driten riktig på ledningnettet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 10, 2008 Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Fuker greit.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 10, 2008 Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Søk Fuker greit.... Han har 8 innlegg..!! Ang lambda sonden så har jeg kjørt i ca 2 år med biltema sin. Går helt fint dêt. Tror ikke det ligger noen monteringsanvisning med den så du må nok klippe og prøve deg fram litt. Best hvis du finner koblingsskjema til bilen din sikkert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 10, 2008 er et helvete å skjøte /lodde de biltema/universal sondene.. om du logger sondens oppførsel via vagcom etterpå ser du at den har flere sekunder med 0volt i verdi.. iallefall slik er min erfaring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 10, 2008 Mener jeg leste en plass at ledningene på død og liv ikke måtte loddes, men skjøtes med kabelsko? (mulig jeg tar helt feil...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 10, 2008 er et helvete å skjøte /lodde de biltema/universal sondene.. om du logger sondens oppførsel via vagcom etterpå ser du at den har flere sekunder med 0volt i verdi.. iallefall slik er min erfaring. Jøss, sier du det gitt. Klippa og brukte kabelsko jeg. Bilen går fint og hadde fine verdier under måling med bredbåndslambda. Er ikke alt i orden da tro.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 10, 2008 Jøss, sier du det gitt. Klippa og brukte kabelsko jeg. Bilen går fint og hadde fine verdier under måling med bredbåndslambda. Er ikke alt i orden da tro.. prøvde og med kabelsko, men jeg fikk den ikke til å blir 100%,, så gav opp og kjøpte en ny med kontakt på hellanor for 1000kr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 10, 2008 Usikker på hvilken bil du har, men ingen slår prisene til http://www.autohausaz.com på originale lambdaer.. Betalte vel $107 til min S6. og de leverte på under 1 uke:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 10, 2008 En jeg hadde fra biltema varte i 2 uker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 12, 2008 Var nettopp ute for å sjekke om det skulle være 3 eller 4 ledninger på denna som jeg har, og oppdaget ved en tilfeldighet at den den ene ledningen var hoppet ut av kontakten der sonden er koblet til på baksida av motoren... Dette var den ledninga som på motor-siden av kontakten var hvit...noen ide om hva den gjør? Dersom dette bare er forvarmingen av sonden burde jo strengt tatt ikke dette ha noe å si for målingsresultatene ved varm motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 12, 2008 Forresten alltid kjekt om du skriver hva slags bil det dreier seg om, hva slags motor det er osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 13, 2008 Forresten alltid kjekt om du skriver hva slags bil det dreier seg om, hva slags motor det er osv. Ja, trodde jeg hadde skrevet det i den første posten: bh : Er en 94 Passat 2,0. Denne har 2E motoren, såvidt jeg kunne se i mørket når jeg var ute å sjekka hadde denne motoren 4 kabler til sonden. den ene som var røket av var hvit og var plassert litt for seg selv på den ene siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 13, 2008 Sikker på at det ikke er 3 ledninger? 2 som går inn i en firkanta svart kontakt, og en som går inn i en rund hvit en? I så fall mener jeg å huske at det er den runde hvite som faktisk er signalet, så kan jo være nok å skjøte den ledningen hvis du klarer! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 13, 2008 ja, den som er for seg selv på en måte er til signalet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 14, 2008 takker for svar, kanskje ikke så rart at jeg har litt høye utslipp når signalet til sonden ikke går. Har forsikret meg om at det er 4 ledninger... En litt tykkere gul, to svarte, og en hvit(på motorens side). Alle ledningene går igjennom en kontakt, der den hvite har litt større avstand til de andre. Utifra magefølelse ville jeg regnet med at den gule er jord, de to svarte er oppvarmingen, og den hvite gir signalet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 14, 2008 Her er et bilde av sonden. Den svarte ledningen helt til høyre på kontakten er den jeg snakker om. Denne blir altså hvit på andre siden av kontakten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 14, 2008 Fikk skjøtet kontakten på sonden nå...var bare å dytte ledninga ned i festet igjen...har brukt litt lim for sikkerhetsskyld. Da jeg hadde bilen inne til kontroll på mandag ble CO verdien på tomgang målt til 2,10%(max. lovlig er 0,5%). Fikk bilen målt i dag på verksted fikk ca. 0,05% i CO på tomgang? (varm motor) Høres ikke dette veldig optimistisk ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 15, 2008 Har Biltema sluttet å selge lambdasonder?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...