#1 Skrevet Mars 10, 2008 Heisann! Motoren min (1.8T AVJ) har alltid brukt litt mye olje, og nå har jeg lokalisert en lekkasje, og muligens også en plass ladetrykket mitt kan stikke på avveier. Har litt treig reaksjon/spoolup i forhold til andre biler med tilsvarende motor. Vil høre om noen glupe huer her inne er med på tankegangen... Det er snakk om en ventil som står mellom innsugsmanifolden og oljepustesystemet. Se vedlagt tegning. Det er i allefall i området rundt denne ventilen(6) og gummi-T'en(5) den sitter i at det søles en litt olje over tid. Tørka reint for litt over ei uke sida og skal ta en titt nedi der i morra. MEN; Så var det ideen om ladetrykk på avveie. Jeg trykktesta nemlig innsuget for ei stund sida, og da fant jeg det litt rart at det susa ut ladeluft gjennom den delen av pustesystemet som ledes inn rett etter luftfilteret... Jeg plugga i ei kork der og tenkte ikke over saken noe mer før jeg kom over denne muligheten: Jeg ser for meg at den ventilen jeg har merka av på tegninga skal tillate motoren å puste inn oljedamp rett i innsugsmanifolden når det er vakuum i systemet, og når vi får ladetrykk skal den lukke slik at vi ikke mister ladetrykk via den nevnte plassen jeg putta ei kork (14 på tegninga btw)... Etter mitt hode høres det fornuftig ut, for da vil ikke systemet miste ladetrykk men likevel få pusta oljedamp via innsuget på forsida av turbo. Er jeg inne på noe her, eller er jeg bare på bærtur som vanlig? Her følger nevnte tegning: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 10, 2008 Skru av ventilen og se om membranet er uskadd. Tenker vi på samme ventilen, så fungerer den slik du beskriver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 10, 2008 Om det er den ventilen som er på bildet så snakker vi nok om den samme Skru av ja... Permaquick er noe drit! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 10, 2008 ikke noe ladetrykk felle iallefall, ikke noe turbotrykk i de slangene der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 10, 2008 Nei, det SKAL ikke gå noe ladetrykk ut der. Men om den ventilen jeg viser til ikke lukker som den skal så vil det forplante seg ladetrykk videre ut i toppdekselet.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...