Audi 90 Quattro 1990 modell, fjusker, spesielt i vått vær.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med fjusking på min Audi 90 Quattro 1990 modell 2.3E NG motor 100kw m/kat (tatt ut), spesielt når det er rått ute. Bilen slutter å fjuske når man kommer på snøføre/tørt føre, selvom dethar vært kjørt på rått føre før.

 

Bilen går rent når man kommer oppå turtall (over 3000rpm) selvom det er rått, når man kommer oppå turtall så forsvinner fjuskinga.

 

Har skiftet pluggledninger, fordeler rotor, sjekket fordeleren, tenningen er sjekket og bilen er søkt med VAG-com uten at det ble funnet feil under vag-com sjekken. Coilen er også testet fra en annen bil, for en stund siden. Tempføleren er skiftet, den som sitter midt i motoren. Sensor på kjølevifta er skiftet da denne gikk hele tiden.

 

Det er og blir et mysterium at bilen fjusker når det er rått, men forsvinner når det blir tørt/snøføre d.v.s noen minusgrader.

 

"Uorginale" deler som kan påvirke: KN-filter, simmonseksos, katalysatoren er fjernet.

 

Temperaturen går ikke opp på driftstemperatur under kjøring, kan være noe som forklarer en feil her. Går bare oppå 60 grader, termostaten er skiftet. Temperaturen går opp når man står rolig på tomgang, til 90 grader da kjølevifta starter.

 

Merker at jeg må dra den på starteren en stund før den vil starte, samtidig nekter den å starte om det er kaldt d.v.s over -10 grader og bilen har stått over 5-6 timer.

Bruker mere bensin enn normalt, da 5.gir er håpløst i 80-90, lavt turtall på vanlig vei gir fjusking.

 

Bilen kan stå og hoste selv på tomgang da går turtallet ned til 500rpm, til vanlig uten hosting/fjusking så går den på 800-1000rpm.

 

Må legge til at rent betyr at den ikke fjusker, men jeg tviler på at den går som den skal, er utrolig irriterende og håpløst å finne utav for en som ikke har allverdens til peiling: bråk :

 

PS.Har noen en komplett 2.2t 10v motor i god forfatning så si ifra, vil helst kvitte meg med hele motoren.

Vær så snill å hjelpe kjære genier!

 

Mvh. Marius

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som min dette. Den mister all kraft å butter imot liksom noen ganger å?

Justerte bensintrykksregulatoren eller hva det er fremme på bensinmengdefordelerern, det hjalp noe,men det som gjorde susen på min var bytte av fordeler. Mye mulig det kun var halgiveren som trengte bytte. Men bytta hele fordeleren da min stoppa for godt. Går som en drøm nå.

 

Uansett er det jo helt klart en elektrofeil du har siden den kommer når det er fuktig ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, mister all kraft spesielt om man bremser ned i lavt turtall for så bra gasspådrag, da drukner den nesten.

Ja, er spesielt når det er fuktig ute, men vet neimen ikke om den går normalt om det er tørt/snøføre heller, men rykker/butter ikke imot på samme måten da.

Kan legge til at den normalt går på tomgang mellom 800-1000rpm, ofte detter den ned på 500-600rpm også blir stående der hostende/fjuskende. Om jeg da gir litt gass så blir det omtrent ingen økning i turtallet, bare kommer denne drukningslyden som en moped som har for stor dyse i forhold til det den greier å forbrenne.

 

Takk for svar ja! =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nevne at jeg skiftet pluggledningen til syl nr 5, den som sitter nærmest åpningen til panseret. Så det i en annen post her at det var noe med fordeleren da,for jeg trodde det var overslag og feil på ledningen p.g.a det.

Det gnistret akkurat som overslag på ledning 5, gikk bare på 4 da og skøyt i potta (sånn smått), det gjør den av og til nå også, så er noe med det at den går bare på 4 sylindere som oftest.

 

Så inni fordeleren og tenningsmodulen, den kontakten som går inn rett nedenfor fordelerrotoren var nokså løs, tror denne går fra tenningsmodulen. Vet ikke om den skal være nokså løs,sitter vel halgiver rundt omkring der.

Fant antydning til fukt inni tenningsmodulkontakten (ved siden av coilen der).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki.

Det første først;)

 

Sylinderen lengst frem er sylinder nr 1.

 

Så:

Prøv å la bilen stå å gå i mørke å se om du ser overslag noe plass, spesielt rundt plugghetter, ta deg god tid det kan komme å gå.

 

Har du fortatt metallhettene rundt plugghettene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser at du ikke har byttet fordelerlokk, dette er egentlig som slitedel å regne. koster 80 kr på biltema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ja sylinder 1 da, men uansett gjør det vel at den går bare på 4 sylinderer til tider. Ja har metallhettene rundt pluggledningene og alle ledningene er nye i sommer som var. Sylinder 1 ledningen ble også skiftet da jeg så tegn til overslag der.

 

Fordelerlokk er forresten skiftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få av metallhettene, ta springfart å kast de så langt du klarer. Prøv på ny å se om det hjalp mens du kjører å henter nytt fordelerlokk .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og plugger om ikke de er bytta, jeg kjører for øyeblikke på ngk uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og plugger om ikke de er bytta, jeg kjører for øyeblikke på ngk uten problemer.

 

Pluggene er byttet i sommer som var de også. Beklager at jeg ikke skreiv det lenger opp, ble så mye å huske på av småting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene er byttet i sommer som var de også. Beklager at jeg ikke skreiv det lenger opp, ble så mye å huske på av småting.

 

nada problemo...

 

Du kan jo ta en omgang med elektrospray på kontaktene i motorrommet å se om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nada problemo...

 

Du kan jo ta en omgang med elektrospray på kontaktene i motorrommet å se om det hjelper.

 

Er det bare å rive av de metallhettene på pluggledningene da? Skal de bare beskytte ledningen, virker jo merkelig med metall istedenfor gummi rundt der, vil jo fort bli overslag av udestillert vann da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er mot radiostøy, merka ikke forskjell på radioen uten jeg da.

 

bare å lirke de av. men forsiktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh faaan der kom nok et merkelig "problem" virus, hører den motorlyden på radioen der det ikke er sending når det er seint. Det suser liksom ettersom hvor høyt turtallet er ergo kan de jo ikke funke heller, hmm. Dårlig forklart, men du kjenner sikkert til denne, høres ut som en rallybil på radioen liksom, blir en rar susing med mer hvinende lyd desto mer turtall. Tyder på overslag eller noe her ja. (tenke høyt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nesten bumpe denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvd noe i dag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare sprayet kontaktene,d.v.s pluggene og tenningsmodulen. Lik som før, skal handle meg fordelerlokk + tenningsmodul mandag tenker jeg, vet du om tenningsmodulene fra biltema passer?

 

Ser de har 3 forskjellige der, bl.a til audi 100 opp til 91 mod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderte å bytte men kom ikke så langt før jeg måtte bytte fordeler.

Du fikk altså radostøy uten støydempingen på plugghettene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neij, det var der før også, med de hettene på. Har ikke fått fjernet hettene enda, må få gjort det i morgen.

 

Ja, ble sånn susing på radioen, hvinende lyd som blir høyere desto mer turtall.

 

Vurderer å finne meg hele fordeleren med hallgiver og alt + i tillegg skifte tenningsmodulen.

Formening om å skifte hele fordeleren med alt? Finner det brukt. Mye jobb?

 

Takker for mange svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med radioen er heller dårlig jord på radio eller motor, sjekk jordinga av motoren;)

 

Bytte fordeler er lett. Bare å ta bort den klemma som holder den fast. Den står forran fordeleren, nede på toppen. Er ofte en form for låsing av mutteren som holder den fast. Så skal fordeleren bare dras rett ut. Kan hende det må litt makt til.

 

Før du løsser noe som helst bør du sette motoren med sylinder 1 på topp. Om du tar av dekselet for regreima så vil du se merket på reimhjulet til kammen og merket på plasten bak det skal stå likt med.

 

Når du setter på den nye fordeleren må du ha i tankene at rotoren står akkurat på sylinder 1 i fordelerlokket. Så justerer du den slik at den får nok fortenning til og starte og justerer videre med tenningslampe. Du skal ha 15 grader fortenning på varm motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er verdt å lete opp en brukt som funker. ligger vel på 3500 for en ny en

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du foresten noe xtra sterio montert i bilen? Dynamostøy som du har, kommer lett dersom du har signal og strømkabel i nærheten av hverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja, har sub, 6x9, frontsett + forsterker i bilen utover originalt ja. =)

 

Men signal og strømkabel er lagt på forskjellige sider av bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble ikke så altfor verst idag når sola kom og det ble tørt og greit, med noen vanndammer iblant. Men fjusker fortsatt, merker at tomgangen går ned når bilen står litt på tomgang. Akkurat som noe holder igjennom og sliter med å plystre igjennom registeret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.