#1 Skrevet Mars 12, 2008 Har nettopp satt på S2-lykter (uten linse) på min Audi 80 B4. Nærlys og parklys fungerer som vanlig, men når jeg skal skru over på fjernlys lyser kun parklysene. Noen som vet hva dette skyldes? må jeg flytte på noen ledninger eller lignende? Trodde slike lykter kun var "plug-and-play"... Det er slik at nærlys skal være i den midtre reflektoren og når fjernlys blir skrudd på skal pæren i den midtre og pæren i den ytterste reflektoren lyse sammen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 12, 2008 Med Nærlys er det ytterste reflektor som skal lyse (H4 pære) Og når fjernlys brukes, lyser ytterste (H4) + innerste reflektor (H1) Parklys som sitter på siden skal lyse heletiden EDIT: Skal være bare å koble opp som på gamle B4 lyktene , + at du må legge opp til de ekstra H1 pærene for ekstra langlys 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 12, 2008 Skal være bare å koble opp som på gamle B4 lyktene , + at du må legge opp til de ekstra H1 pærene for ekstra langlys Så jeg må legge opp ledning helt fra fjernlys på lykt til bryter på rattstammen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 12, 2008 Nei, for å få best lys, kan du legge opp et nytt rele... med strøm til H1 pærene Du kan sellfølgelig ta det rett fra langlys ledningen til H4 pæra, men da får du "redusert" lys kapasitet.... + lys bryteren din får et hardere liv (pga at all strømmen til hovedlys går igjennom bryteren) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 23, 2008 Er du helt sikker på at du må legge opp en helt ny kobling med relè for at dette skal funke?? Jeg har aldri hørt at noen har måtte gjøre det før:confused: Og en kamerat av meg monterte bare rs2-linselykter rett på de vanlige B4-lyktene uten noe problem med fjernlyset... Men etter en liten undersøkelse i motorrommet mitt og fulgt det orginale ledningsnettet fant jeg ut at det var brutt av to relèr, som ikke er det orginalt! Mon tro om dette har noe med saken å gjøre? Skal prøve å koble utenom relène i morgen hvis jeg rekker det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 23, 2008 Mulig jeg misforstod litt da? , EDIT: når jeg leser første tråd igjen... så ser jeg at du har null langlys. jeg trodde du mangla kun de innerste , Fungerte langlys rett etter du bytta over da? , og hvis det er kobla noe uorginalt så kan det være lurt å sjekke over at dette fungerer Siden du fikk 2x60w og 2x50w på en kurs ,så kan det være at en sikkring eller et rele som har streika (evnt lys bryter) Pga varmgang , har bytta noen Audi lysbrytere selv pga for mye lys (var derfor jeg mente du kunne legge opp en ny rele kurs på innerste langlys) At han kompisen din fikk langlys til å virke på rs2 lamper er vel greit , men fikk han nærlys til å lyse samtidig? Tror han vil få nærlys ELLER langlys som med orginale 80 lamper og H4 pærer, men på RS2 skal nærlys lyse itillegg når man bruker langlys:) Tror det er så enkelt som å bytte et rele , uten at jeg vet hvilket det er 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 23, 2008 Fjernlyset funket fint på de gamle lyktene ja;) Har målt å holdt på litt, og alle relene funker som de skal, og ingen sikringer er gått. Pærene er helt i orden, så de har ikke gått. Målte meg fram til at det ikke kom noe spenning/strøm fram til fjernlyset. Skal som sagt koble meg utenom de uorginale relène i morgen, så får vi se da. Det ser ut som forrige eier har brukt de til ekstralys eller noe slikt. Angående dette med at nærlys skal lyse med fjernlys, er det ikke bare å bytte over på et par ledninger ved rattstammen? http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=58218&highlight=rs2+linselykter+p%E6re Så min lille konklusjon er at hvis jeg får fjernlysene oppe å gå, (hvis det viser seg at det er relène som hindrer strøm og komme til lykt) og bytter over disse to ledningene slik at fjernlyset lyser, så vil altså bli ok siden parklysene allerede lyser. Hvis da, som du sa, at lysbryteren ikke er svidd. Men vi får se på det i morgen, nå er det køya neste gitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 24, 2008 Jaja, startet så vidt å se på det i dag, men så kom det noen kjempe-mengder med snø, og alt blei nedsnødd neddi der, så jeg gav opp:p Jeg får vente til snøen slutter...det er min forbannelse fordi jeg ikke har en garasje å stå i! Men fra sikringsboksen kommer det to svarte ledninger som går til lyktene. På min så går disse svarte ledningene inn på relène... Noen som har et bilde av hvordan disse sorte blir koblet opp mot ledningsnettet som kommer fra lyktene? Her er foresten relène som er koblet opp på min bil: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 24, 2008 kjenner du noen som har en lys bryter liggende så prøv å bytt den hendelen.. er ofte de brenner seg :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 24, 2008 Du som kun kjører vanlige S2 lykter, skal IKKE foreta den endringen i lysbryteren som du linker til der! Forgreininga ut til den ekstra fjernlyspæra ligger inne i lykta, så skal ikke være nødvendig å gjøre noe for å få det til å lyse. Men som enkelte har poengtert, kan det være greit å bruke ett rele på kursen, slik at du ikke får for mye belastning på lysbryteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 24, 2008 Du er sikker på at du ikke mangler noen sikringer? Letteste måten er vel å måle om det kommer spenning inn på releet fra fjernlysbryteren, og om det gir spenning videre ut. Den eneste forskjellen på lyktene du hadde fra før og de nye er vel at S2-lyktene har en H1-pære som lyser samtidig som H4-pæra, men dette er vel sannsynligvis bare paralellkoblet internt i lykta. Linselyktene har H1+H1 fremfor H4+H1, og dermed skulle du ikke ha behov for å bytte om på pluggen inne i bryteren slik det er beskrevet i linken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 25, 2008 Ingen sikringer har gått. Alle relène fungerer (prøvebyttet hovedrelè til lyktene+hørte at de uorginale relène slo over) Alikevell ingen spenning på fjernlys-stikket på hovedkontakten. Skal prøve å koble slik som det er orginalt, altså utenom ekstra-relène, men da er jeg avhengig å se hvordan det er koblet opp orginalt. Altså hvordan disse to svarte ledningene som kommer fra bak sikrings/relèboks er koblet inn på ledningene ifra lyktene. Ingen som har noe svart på dette? hvordan er de skjøtet sammen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 25, 2008 Det er i grunn litt vanskelig for oss og si hvordan en eller annen har koblet ledninger i bilen din en gang i tiden? Tror ikke noen av oss er synske dessverre. Kan du få løsnet på releene, slik at du kan si hvilken ledning som sitter plassert hvor på releet (står ett nummer ved hver tilkobling), samt om du kunne sjekka med ei prøvelampe eller lignende, sånn at du kan gi ett referat av hvilke ledninger det eventuelt er strøm på når du skrur på nærlys, fjernlys osv... EDIT: Du hører at de ettermonterte releene slår over? Når jeg i tillegg studerer bildet ditt lenger opp her, så vil jeg nesten gå ut fra at de svarte ledningene er hovedstrøm inn på releene. Da ville jeg prøvd å følge disse ledningene, for å se om det dukker opp noen sikringer på dem! Skal ikke se bort fra at det har røket en ettermontert sikring, når du gav for mye belastning i form av de ekstra pærene som S2 lyktene har. Edit 2: Formelen P=UxI, vil gi oss P/U=I. P er watt, U er spenningen, og I er ampere. 60x2+55x2 gir 230 watt/12 volt=19,166 ampere. Sannsynligvis har ikke den som koblet opp det der brukt mer enn 15 ampere sikring. Så jeg vil holde en knapp på at du må bytte ut en sikring som er ettermontert ett sted på de svarte ledningene. Releene vil jeg anbefale deg å la bli der, siden de gir deg bedre lys, og at du slipper å brenne opp lysbryteren din! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 25, 2008 Takk for svar Håkon. De ettermonterte relène slår over ja. Hvis disse relène vil gi bedre lys og virker mer gunstig for lysbryteren så får jeg kanskje beholde dem. Skal prøve tipset ditt med å følge de sorte ledningene å se om det er en ettermontert sikring på disse. Er nærmest sikker på at det disse to ledningene er fra klemme 30 inn på relè, siden det ser ut som et vanlig arbeidsrele med 30, 87, 85 og 86. Men hvis en sikring har gått, ville da relène ha slått over? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 26, 2008 Vel, vel, takket være hjelpen herifra har jeg funnet feilen, og er utrolig flau:p Fulgte ledningene, de gikk inn på bak batteriboksen. Her var det en sikring godt gjemt bak, og som Håkon sa var det en 15A sikring som var montert her, og denne hadde gått:o Regnet ut at en 20A sikring gikk da 55x2 + 60x2 = 230w x 12v = 19,166 (som også Håkon sa). Satte i denne sikringen, og voila, fjernlys:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...