#1 Skrevet Mars 13, 2008 Hei Jeg holder på med å bytte instrumentpanelet i på en vw Sharan 2001 modell. Jeg har kjøpt et nytt instrumentpanel på eBay (Delenr. 7m3 920 840 N). Etter installasjon oppdaget jeg at det gav feil hastighet. Jeg sjekket blocmap via VAG-COM og fant forskjellige verdier på block 201. På det gamle instrumentet lå en verdi lik k-nummer (fire-sifret) men på det nye lå det en femsifret verdi. Jeg har undersøkt saken på http://www.SGAF.de og fått til svar at problemet er knyttet til software versjonen på kombiinstrumentet. Det gamle hadde software versjon v06 mens det nye har v61. Kan noen fortelle meg fra hvilken software versjon som vw gikk over til å bruke can-bus og femsifrede verdier? Søren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 13, 2008 Hei, og velkommen til forumet Softwareversjonen på instrumentet har en ting å si, men det viktigste er at du holder deg i samme ballpark hva gjelder delenummer. Angående Canbus på instrumentet så er det på delenummer 7M3 920 xxx (x) mens de uten har 7M3 919 xxx (x). Såvidt jeg vet har en 2001 sharan 920- instrument. Angående verdi i måleblokk 201, så skal vel være 4-sifret uansett; 3627 for manuelgear og AG5, samt 3454 for AG4. Er du sikker på at du har fått kodet det inn riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 13, 2008 Hei Takk for velkomsten. Det stemmer at det opprinnelige instrumentet også var et 920 instrument (7m3 920 800 c). Måleblokkverdiene for det nye så slik ut: Group,Field 1,Data type,Field 2,Data type,Field 3,Data type,Field 4,Data type, 1,0.0 km/h,Speed,880 /min,RPM,Oil Pr. 2 OK, ,00:01,Clock, 2,0 km,Mileage,17.0 l,Tank Cont.,120 ohms,Resistance,-45.0°C,Temperature, 3,58.0°C,Temperature,OK, ,56.0°C,Temperature,N/A,, 50,0 km,Mileage,880 /min,RPM,56.0°C,Temperature,59.0°C,Temperature, 125,Engine 1, , , ,ABS 1, ,N/A,, 126,Steer. ang. 0, ,Airbag 1, , , , , , 127, , ,AWD 0, , , , , , 129, , ,N/A,,N/A,,N/A,, 130,2-Wire, , , , , , , , 135, , , , , , ,N/A,, 136, , ,N/A,,N/A,,N/A,, 140,2-Wire, , , , , ,Telephone 0, , 142, , , , ,N/A,,N/A,, 143, , , , ,N/A,,N/A,, 201,24860,Count,N/A,,N/A,,N/A,, 202,Closed, ,N/A,,N/A,,N/A,, Som du ser er det en fem-sifret kode på det nye. Jeg sjekket label-files på Ross-tech og fant at 5 sifret har blitt brukt også i nyere touran for å angi gearvalg. På det tyske sharan-forumet har jeg i dag fått bekreftet at software-versjoner fra 59 og oppover kommuniserer via can og bruker ikke k-nummer. Hvis du har en måte å kode om denne verdien via VAG-com så hadde jeg satt pris på en tilbakemelding. Jeg sender det nemlig tilbake til selger for å få det byttet i en k versjon med software versjon 42 på lørdag. PS! Variasjonen i adpmap mellom ny og gammel var også å finne i blokk 32. På det gamle var verdien 0 mens det nye har 1. VAG-com tillater ikke endring av denne verdien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 13, 2008 Det angående touran og k-value er greit, men jeg har faktisk ikke sett det på Sharan. Men det være sagt at det er ikke hver dag jeg er så heldig å klå på sharan heller da Mitt tips er å finne et instrument som har tilsvarende delenummer (ditt opprinnelige) da det er ganske mange mindre innlysende detaljer som gjør instrumentene forskjellige og da ikke bare firmwareversjon. Får satse på at selgeren din finner et kompatibelt instr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 13, 2008 Dette forumet er vel ikke en støvsuger på målgruppen for Sharan. Sharan har vært så lenge i produksjon slik at ny teknologi som er introdusert i nye versjoner av vw-modeller har blitt oppgraderinger innen samme pakka på denne modellen. Takker for tipset om å finne et likt mitt opprinnelige, men grunnen til at jeg holder på med dette er for å få en stor FIS i instrumentpanelet. Dermed trenger jeg et 840-instrument. Gutta i SGAF.de har gitt grønt lys på det som selger tilbyr som erstatning. Nå er det retur på det jeg mottok og vente på et nytt. I mellomtiden får jeg montere utetempraturføler på ørkenvinden og søke rundt etter riktig kode til instrumentet. Ser ikke bort fra at jeg poster et problem på diagnose-forumet når det skjer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 13, 2008 Vi deler oppfatning angående sharanressurser på dette forum, men for meg virker det som du har satt deg veldig godt inn i hva du har begitt deg ut på, så jeg tror du er et godt stykke på vei. Nå som du fortalte hensikten med sourcing av xxx 840-instrumentet så ble ting litt klarere for meg også. Jeg trodde nemlig det kun var å erstatte det som satt der opprinnelig. Hadde jeg hatt en dump til xxx 840 instrumentet kunne det vært en mulighet å legge over denne, men som sagt, ikke en eneste dump til 920 xxx en gang da det ikke er ofte jeg er borti denne bilen. Lykke til og post gjerne resultatet! Edit: regner med at du er klar over openobd.org , hvis ikke så har du litt info relatert til utstyrskonf. og innkoding 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...