Bytte foringer på 95' A6 2.5TDI

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Hadde bilen på eu-godkjenning idag og det endte med at jeg må bytte bremseskiver osv, og i tillegg foringer i bærearmen foran på begge sider. På møller sa de at de brukte et slags trykkverktøy for å få disse foringene på plass. Jeg er ikke SÅ bevandret i den mekaniske verden at jeg vet hva dette verktøyet er, men om dette er en jobb jeg kan gjøre selv er jeg interessert i det. Jeg lurer på om noen har gjort dette selv, og evt hvordan det skal gjøres. Da tenker jeg på å få fjerna de gamle foringene uten å skade noe mer,og sef. å sette inn de nye foringene. Jeg fikk også tilbud om å kjøpe helt nye bærearmer,noe som ble heller usannsynlig etter at jeg fikk høre prisen.

Jeg har planer om å gjøre dette i påsken så snarlige svar setter jeg stor pris på!

All hjelp mottas med takk!

mvh Øystein Balstad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste er å kjøpe et par nye bærearmer (ca. 800/stk. på BilXtra inkl alle foringer). Med litt hjelp bytter du på begge sider på et par-tre timer.

De har også komplette bærearmer på Biltema til halve prisen, men hvordan holdbarheten er på disse er jeg usikker på.

Edit:

Rask fremgansmåte: Jekk oppp hele fronten og sett på bukker (og ta av hjula selvsagt). Løsne stabstaget i front og på bærearmene. Løsne fjærbeinet fra bærekula og løft av (bruk jernrør el. lign for å bende bærearmen ned. Løsne indre bolt på bærearmen og lirk ut metallforinga som sitter rundt bolten. Da er det bare å dra bærearmen av og sette inn ny, sette tilbake metallylsa og montere alt i motsatt rekkefølge :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste er å kjøpe et par nye bærearmer (ca. 800/stk. på BilXtra inkl alle foringer). Med litt hjelp bytter du på begge sider på et par-tre timer.

De har også komplette bærearmer på Biltema til halve prisen, men hvordan holdbarheten er på disse er jeg usikker på.

Er også litt usikker på kvalitet når det blir kjøpt på sånne "multipurpose" butikker. Hos møller kostet de 2300 pr.stk...

Ønsker gjerne svar på hvordan jeg kan skifte foringene uten å bytte bærearmene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamlebilen min har nå rullet ca. 60000 med BilXtra-armer uten tegn på slitasje, så har ingen problemer med å anbefale dem. Dessuten blir jobben den samme (litt ekstra iom. indre foringer må presses ut) skal kun foringer byttes, så jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville gjort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamlebilen min har nå rullet ca. 60000 med BilXtra-armer uten tegn på slitasje, så har ingen problemer med å anbefale dem. Dessuten blir jobben den samme (litt ekstra iom. indre foringer må presses ut) skal kun foringer byttes, så jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville gjort.

Ok...skal sjekke hvordan det ser ut på bilxtra da =) har egentli allerede kjøpt separate foringer hos møller,mn de har jeg jo returrett på....så liksom litt mørkt på å fikse dette siden org.delene var så dyre,og siden de der brukte en hydraulisk presse for å ordne d...får nok prøve å fikse det med de verktøyene som fins hjemme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mer arbeid faktisk å skifte de foringene enn selve bærearmen. Må presses inn nye. Men har gjort dette og. Kjøp heller armene på meca/mekonomen. Billigere enn møller og kvalitetsarmer. Pass på å få med ny hylse. Mener det ligger foringer til stab.staget når du kjøper bærearmene hos mekonomen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er liten vits å bare bytte de indre foringene, når du får på nye stive foringer så vil de halvslitte bærekulene slites ut på null komma nix. Bytt hele armen, bilxtra armene er like gode som møllers og ja foringene til stabstag følger med armene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.