varm + kabel og batteripol i a8

Anbefalte innlegg

heisann.

dama og jeg vaska og støvsugde bilen i dag. så vi hadde på anlegget mens vi holdt på.

har lagt merke til at det har vært litt varmt på plusspolen i bilen før.

 

men så var vi ferdig og gikk inn litt før vi skulle dra. og da var batteriet tomt.

så starta vi bilen med startkabler. og den gikk greit. og jeg kjørte bort til dit jeg skulle og starta den igjen med startkabler.

 

så kommer jeg hjem etter en litt lengre tur og nå er batteripolen (+) og kablene fra denne bortsett fra den til forsterkern drit varme. så varmt at jeg ikke kan ta på den.

 

hva/hvorfor/hvordan?

 

noen som har noe tips til hva som har skjedd her?

batteriet står i bagasjen.

 

på forhånd takk

 

Mvh Lars Moe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

batteri polen og kablene som går på + polen blir ikke varme hvis jeg står på tomgang. men jeg tok meg en 2 min lang tur så var det varmt igjen,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var forsterkeren avslått mens du stod på tomgang, og på når du kjørte den 2 minutters lange turen?

 

Kabler blir varme om det går mye strøm gjennom dem, er det noe feil på forsterkeren din så vil den dra mye strøm og tappe batteriet. Alternativt for lite tverrsnitt på kabelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A8 har spesielle jordingspunkter pga alu karosseri. Disse punktene irrer og går til slutt i oppløsning.Dårlig jord gir høy motstand og varme kabler. Har fikset dette på en A8 tidligere ( de skulle ha 10.000.- hos Albjerk i drammen ), men akkurat nå som jeg er full av influensa greier jeg pokker ikke huske hvor jordingspunktet er engang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki. jeg får sjekke jordingspunktene da. kan jo hende det hjelper å smøre litt på dem.

 

sverre: forsterkeren stod av og kablen til den er ikke varm. det er alle di andre kablene som er det. og kunn på + siden. - siden er ikke varm i det heletatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal måle med amperemeter i morra. så ser jeg hvor mye strøm det går i kabelen. har iværtfall utelukket to kabler bak der som ikke er varme i det heletatt. og sjekke noen jordingspunkter. og di ser bra ut. skal sjekke mer i morra.

 

hvorfor blir klemma på batteripolen MEGA varm mens jeg kjører og ikke så varm når jeg står i ro?

vil jo helst slippe at det tar fyr.

 

stereoen har ikke noe med dette å gjøre da det skjer det samme med forsterker av :P tilogmed uten lys, varme i setene, klima avslått, alt som kan være avslått når jeg kjører er av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmmm teori fra meg og en elektriker.

 

når batteriet er full lada vil ikke dynamoen lade det. den vil kunn gi det bilen bruker/trenger. men når batteriet er tomt så vil den prøve å lade maks. dynamoen er på enten 120 eller 150 ampere ifølge akte. det kan bli varmt hvis den da lader masse?

 

jeg lada batteriet i natt og kjørte meg en tur i dag. og da var det ikke varmt der lengre. noen som kan bekfrefte eller avkrefte teorien vår? og lader den maks på tomgang også? for da var det jo ikke varmt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var i grunn det jeg skulle til å foreslå selv også. Mere strøm som må fraktes til batteri, gir varmere kabel. Dynamoen vil ikke yte maksimalt på tomgang nei....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm oki. monterte opp anlegg i dag og spilte litt mens jeg kjørte osv. da holdt det seg kaldt. men så sjekka jeg etter noen kjøreturer i dag og da var det drit varmt igjen. kan ikke skjønne hva det her er. virker som om det er kabelen mellom starter og batteri. for det er vel ikke sikring mellom disse?

 

skal sjekke jordinga på startern og litt rundt der. men kan liksom ikke helt få det til å stemme at den skal bli varm når startern ikke går. hmmmmmmmmmmmm... skeptisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm da er vel mulig svar funnet. fordelerkasse mellom kablene til starter, dynamo, resten av bilen. er full av irr og drit og muttern er rusten. kabelen som egentlig var 20-25 kvadrat? var nede på en flis tynn som neglen min og noen millimeter bred. n659920121_2498181_3585.jpg

 

 

skal prøve å bytte disse kablene og se hva som skjer nå da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm idag fiksa jeg dette. og samme skjer igjen. batteriklemma blir varm. men vet jo ikke hvor mye strøm jeg hadde på det fra før av da. så da skal det lades i natt også får jeg se. merkelig sak det her :P noen som da har noe andre forslag? har sett på jordingspunkter i motor rom og det ser bra ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde samme problem med at +polen og kabelen blei glovarm. Hos meg var problemet dårlig kontakt i kabelskoen. Klipte kabelene helt innat kabelskoen, avmantlet og presset på ny kabelsko. Dette løste ihvertfall problemet for meg så er vel verdt å prøve.Koster ikke allverdens heller:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm skal prøve dette jeg. takk for tipset :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er problemet fikset. det var dårlig kontakt i kabelskoen. så vi har skjøta litt kabler og satt inn nytt. og siden kompisen min er elektriker så gjorde vi det skikkelig og pressa på skjøtestykker med skikkelig utstyr og han sa at det sikkert ikke er en eneste bil i hele verden med så god skjøt :P tilogmed sjefen hans kunne gå god for at det der kom til å holde livet ut på bilen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.