Oljelekkasje AAN - (servo?)pumpe

Anbefalte innlegg

Søkte på forumet, men kunne ikke finne noe relevant. Har lekkasje rundt skruen, og har på følelsen at dette er en AAN sykdom. Hvor får jeg tak i ny skrue og ny tetningsring? Audiforhandler har ikke noe å tilby...

skrue.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte selv på Møller Bil Gjøvik i høst. Kosta 42 kroner for ny skrue og pakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du sikker på at det er fra den skruen?

 

Jeg tipper det heller er ifra den koblingen som er rett ved siden av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lekkasje på akkurat samme sted. Ny skrue og pakning varte i ... 3 måneder? er ABY-motor, men er sikkert akkurat samme servopumpe og patent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lekkasje på akkurat samme sted. Ny skrue og pakning varte i ... 3 måneder? er ABY-motor, men er sikkert akkurat samme servopumpe og patent.

 

har lekasje på samme plass på min s2 3b. bruker litt servo-olje. men har en mistanke at det lekker mellom pumpe og slange kansje? at det svetter fra slangen til skruen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min var det ingen tvil da pakningen tøt ut fra under kanten av skruen, den var relativt morken kan man si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var ikke så mye tvil hos meg heller, når jeg åpnet panseret mens motoren var i gang stod spruten et par meter i været. det er litt trykk der, ja :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skruen å O-ringen er ett kjent problem,ja.... er en under pumpa og...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som mange skriver et kjent problem.

DeleNr 026 145 541, låseskrue m/pakning (O-ring). Koster ca 45,-

Bytt før du får spor i selve pumpehuset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var og snakket med møller ensjø nå, og fikk ny plugg osv, for å prøve atter en gang å få pumpa til å slutte å være inkontinent. Det var jo greit det, en plugg med pakning + 1l servoolje kostet bare 178,-. Problemet var nå heller at det å få AV den pluggen ble for mye for mine tafatte nerdemuskler.

 

uansett, jeg spurte litt om mulig årsaker til akkurat denne lekkasjen, og det skulle visst være at pumpa ble slitt, så ble det for høyt trykk i pumpa. Og ny pmpe? 7000,- inklusive innbytte, mer uten innbytte : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var og snakket med møller ensjø nå, og fikk ny plugg osv, for å prøve atter en gang å få pumpa til å slutte å være inkontinent. Det var jo greit det, en plugg med pakning + 1l servoolje kostet bare 178,-. Problemet var nå heller at det å få AV den pluggen ble for mye for mine tafatte nerdemuskler.

 

uansett, jeg spurte litt om mulig årsaker til akkurat denne lekkasjen, og det skulle visst være at pumpa ble slitt, så ble det for høyt trykk i pumpa. Og ny pmpe? 7000,- inklusive innbytte, mer uten innbytte : eek :

 

Er overtrykksventilen i pumpa som er årsaken men på VAG får du kun nyoverhaltpumpe og ikke reservedeler. Husker ikke om det er ZF pumpe men mener det så kanskje ZF norge kan overhale for deg?

Byttet slik på min S6 og det er bare å ha en slagtrekker og helvetes stort bits (jeg hadde bare ekstra pakning ikke skrue ellers hadde jeg meislet på skruen for å få den ut)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det der en overtrykksventil? isåfall så skjønner jeg mye bedre hvorfor den går hele tiden, men det er fremdeles forbanna irriterende. Hadde vært bedre med en måler, for nå har jeg jo motorrommet fullt av olje : bråk :

 

Men ja, enten en sånn en, eller ett eller annet skrueliknende som gir mulighet for å bruke arm for å få mere moment, ELLER slutte å være en svak nerd med fiskeboller til muskler (som jeg er). Vi har skifta den pakningen 2 ganger nå, derfor jeg begynte å spørre møller hva faen det er som foregår der, men da skjønner jeg alt så meget bedre.

 

Overhaling av pumpa er nok useless for min del, da jeg har måtte kjøre endel rundt med den uten olje : eek : så er nok rimelig harvet internt. men da er det vel egentlig bare å prøve å finne en erstatning, enten fra hugger (og håpe at den holder en stund til), eller "ny" fra møller. 7k er mye, men når den pumpa der går mot både styring og brems, så er det en kjekk komponent å ha fungerende...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpen koster 109,50 euro, fra tyskland :)

Mener ZF Norge skal ha 2500 NOK, men det er en stund siden jeg undersøkte hos dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2500 var betydelig bedre pris...er det da med innbytte? tviler på at de vil ta min i erstatning, menmen. verd å prøve evt. ZF Norge er vel nåværende KGK Norge AS (http://www.kgknorge.no/)? isåfall bor de jo rett i nærheten av der jeg bor, det er jo gunstig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært innom KGK Norge, og de ser ut til å ha pumpe ja, men til litt høyere pris enn 2500. 2900 + moms, dvs 3625, som fremdeles er mindre ublu pris enn møller skal ha.

 

Jeg er ikke 100% sikker på at det er rett, men 98.5%, men den jeg så på hadde delenr 8691 955 166, og hadde 3 innganger/utganger samt avlastningsventil, en oppe ved siden av avlastningsventilen, en på siden og en bak. KGK kalte den pumpa da en "tandempumpe".

 

Forøvrig var definisjonen "rett i nærheten" litt overdrevet. Alt ser mindre ut på kart. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig må det nevnes at det var til ABY, men jeg tror nok det er samme pumpa på 3B og AAN, men det må selvsagt sjekkes ut før kjøp.

 

Er det forøvrig noe særlig mer som kan ryke hvis man kjører med tom servopumpe? Eller er det bare selve pumpa som får seg et trøkk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært innom KGK Norge, og de ser ut til å ha pumpe ja, men til litt høyere pris enn 2500. 2900 + moms, dvs 3625, som fremdeles er mindre ublu pris enn møller skal ha.

 

Jeg er ikke 100% sikker på at det er rett, men 98.5%, men den jeg så på hadde delenr 8691 955 166, og hadde 3 innganger/utganger samt avlastningsventil, en oppe ved siden av avlastningsventilen, en på siden og en bak. KGK kalte den pumpa da en "tandempumpe".

 

Forøvrig var definisjonen "rett i nærheten" litt overdrevet. Alt ser mindre ut på kart. :P

 

Er tandem servopumpe den heter ja.

Men sjekk om det er nyoverhalt eller ny pumpe du har fått prisen på da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bytta såpass mye på bilen at jeg driter forøvrig i om det er ny eller overhalt, det skal bare fungere... men jeg kan gjerne spørre de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag fikk jeg også lekkasje : bråk :: bråk : Men siden pumpa var gått tom, og jeg måtte finne ut hvor det lak, så helte jeg på noe ATF 320 olje, var det så lurt? :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal funke som hydrolikk olje atf oljen og, så tror ikke det er noe skadelig.

 

Nå har det selg slik at min pumpe og har begynt å lekke. Å det ser rimelig trangt ut å få bytta disse pakningene. Er det bare å løsne pumpa fra braketten sin, og bøye på den slik at jeg kommer til disse skruene? Må systemet luftes når man har bytta disse, eller funker det som det skal uansett etterpå?

 

Noen som vet hvor mye disse slangene koster? Ser ut som det er en liten lekkasje fra en av de og ser du...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg prøvde å fikse på problemet, så var det ikke noe problem å komme til selve pluggen, det var jo godt bøyelige slanger ute og gikk der. Problemet var bare at første forsøket mitt endte i at 1l mineralolje spruta i høye sprut ut over høyre siden av motorrommet mitt etter noen få meter. Andre forsøket varte litt lenger, men der var det snakk om noen få kilometer. Da gav jeg meg og kjørte bare hjem istedet.

 

Det som skjedde var at jeg sannsynligvis fikset det på en utrolig inkompetent måte, så jeg gjorde bare vondt verre. Istedetfor å bare piple ut, så stod det første gangen 2-3 meter ut av motorrommet når jeg åpnet panseret for å se etter. Ikke gunstig.

 

Og ettersom jeg har skjønt, når det først skjer, så er det visstnok egentlig bare tidsspørsmål om når man må bytte pumpa. Jeg har en ny liggende baki bilen nå som bare venter på at noen som faktisk kan skru skal skru den på plass, sammen med siste del av EU.

 

Som sagt tidligere, KGK sin pumpe til 3500 har delenr 8691 955 166, og møller-delenr som slutter på 165 (noen andre har sikkert hele nummeret, eller jeg kan gå ned i morgen og sjekke før jeg kjører avgårde), hvis det er interessant med ny del istedetfor å prøve å lappe på en gammel og slitt del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bruk ATF olje med mindre du vil bytte tannstanga og alle pakningene etter en stund.. ;)

 

Min S4 lakk i skruen ved 160'km, og jeg byttet kun o-ringen så det varte bare 20'km før det begynte å piple ut. (Fikk bare repsett med alle pakninger..) Med ny skrue og o-ring har det vart nesten 80'km til, og nå svetter den littegrann igjen.

Veldig mange setter på en uoriginal o-ring, men det funker ikke så lenge om gangen, med mindre man maskinerer skruen bittelitt. Jeg hadde prøvd med en ny skrue og pakning var jeg deg, pumpa skal bråke ganske bra før den gir seg!

 

Slangene er temmelig dyre fra Møller, det er vel flere her som har fått byttet ut selve slangen hos Tess i stedet. Husk å få med restriktoren så det ikke bråker fra hydraulikken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil jeg bare oppdatere her etter at vi fikk bytta den pumpa. Det var helt korrekt pumpe, så de som har samme problem kan bare bestille ny fra KGK med delenummer 8691 955 166 og montere den på.

 

Var en sann lettelse å ikke høre hylelyder hver gang man svingte noe særlig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satte på original skrue/O-ring, men dette holdt kun noen mil før lekkasjen var et faktum igjen. Prøvde meg med et par uoriginale O-ringer, men disse holdt enda kortere og jeg har fått marinert motorrommet i servoolje. Har ingen ulyder i pumpa, men ting tyder på at trykket er såpass høyt at pumpa spiser O-ringer. Mao må jeg vel bytte pumpa, og i den forbindelse er det greit å få en oversikt over pris og om pumpa er ny/overhalt.

 

Her er det jeg har sett så langt:

KGK = 3500 NOK (overhalt?)

AutohausAZ = $410 + frakt + MVA (overhalt)

Møller = 7000 NOK

 

Andre alternativ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med en O-ring med høy shore verdi som fåes på maskinforretninger, etc. Sammen med gjengetetting for hydraulikksystem ble det tett hos meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.