Tomgangsproblemer Passat 3B 1,9 tdi

Anbefalte innlegg

Sliter litt med tomgangen på passat`n.

Som regel går den fint men enkelte ganger når bilen starter så flyr tomgangen opp før den detter ned til normal, Andre ganger så ligger den jevnt på 1100-1200 omd. som er litt fort.

I dag når den gikk på tomgang så gikk den og justerte opp og ned hele tida..

noen som har noen forslag??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren helt original?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei.

dyser og chip

Har kjørt med chip ca 3 år og dyser 1 år. problemene har begynt nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører med Fratelli Bosio PowerPlus 520 dyser, og tomgangen min stiger noen ganger, for så å gå tilbake til normalt. Regner med det er fordi jeg ikke har stillt innsprøytningsmengde med VAG-COM enda. At tomgangen er for høy betyr jo rett og slett mer diesel innsprøytet enn normalt. Kan jo være noe der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel de samme dysene jeg kjører med mener jeg.

Men syntes det er rart at det har fungert uten problemer så lenge.

Derfor tenkte jeg på om det er noe som har skjedd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du kjører med en "standard" chip som ikke tar hensyn til dysene dine. Du får da gjerne for mye diesel på tomgang, og grunnen til at du merker mer til det nå kan være at EGR ventilen gradvis soter ned innsuget som gir mindre og mindre innsugskanaler, og mindre luft. Hvis ikke EGR allerede er blokkert så anbefaler jeg det ASAP, samt rensing av innsug.

Se anbefalte mods i dyse-innstalasjonsguiden til kermatdi.com:

ECU Adjustments

There are two ECU adjustments relating to fuel and air delivery that are relevant when changing to larger injectors: idle injection quantity and EGR adjustment. Adjustment details are lifted blatantly from the TDI FAQ at Fred’s (http://www.tdiclub.com/TDIFAQ)… thanks to the folks that put that together. Both of these adjustments require a VagCom (http://www.ross-tech.com) or VAG scan-tool. You might also want to check injection timing while you’re at it.

Idle Injection Quantity:

Larger nozzles will deliver more fuel than the ECU thinks that it’s delivering. By changing the idle injection quantity (which is sort of a misnomer), you’re recalibrating some constants in the ECU relating to fuel delivery which results in better idle speed control and, depending on the state of your particular engine, less smoke. With your engine idling and warm (very important!) and all accessories off, hook up your VagCom and go to 01 – Engine. Login using 12233. Go to “Adaptation” and select Block 1. The adaptation value should be at a default of 32768, and you should see a field indicating the amount of fuel being injected in mg/R. It’s a good idea to get the injected quantity in the range 3.0 – 5.0 mg/R. Modify the adaptation value by 100 at a time and press “Test” to see what happens to the injected quantity. To make the injected quantity go up, you reduce the adaptation value by 100. Play with this until you get in the range, and hit “Save”. If you can’t get within the range, get as close as possible (there is a minimum and maximum adaptation value), and as long as your engine runs OK, don’t worry about it.

EGR Adjustment:

At idle and part-load situations, the EGR system recycles some of the exhaust gas into the intake. This reduces NOx emissions. It’s possible to reduce the amount of EGR so that there is less exhaust recirculated and more fresh air. More air is good, because your larger nozzles mean more fuel! (Note: this is a good idea even for stock engines, since less EGR means less soot to gunk up the intake… do a search for “manifold clogging” on Fred’s for details if you’re not familiar with the problem.) With your engine idling and warm (very important!) and all accessories off, hook up your VagCom and go to 01 – Engine. Login using 12233. Go to “Adaptation” and select Block 3. Give the throttle a quick punch to the floor (if the car idles too long the EGR system turns off… this turns it back on.) The default adaptation should be 32768, and the screen should indicate an actual flow rate of around 250 mg/R. Enter 33768 as the new value, hit “Test”, and the flow rate should increase. Hit “Save” and you’re done.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer at jeg bare kjører med standard chip ja.. har ikke programmert om etter dyse byttet..

men det har gått bra lenge så jeg har ikke brydd meg noe mere om det. EGR ventilen er blokkert. Har vært dette ett års tid.

Men takker hjertelig for svar. skal sjekke litt nærmere på dette med dysene og EGR justering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett litt på disse ja.

Men nå skal bilen selges så jeg gidder ikke og koste på noe mere enn nødvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var problemene borte.

har fungert fint en stund nå.

Ble byttet dieselkutt ventil og en temp føler.

Dette kom fram på vag-com test

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.