Litt mekketips 98 A4TQ,hadde vært fint

Anbefalte innlegg

Hallois,var på service med bilen til dama,A4 1.8TQ Avant 8D,ble skiftet hjullager bak itillegg.Så begynner moroa,de fant endel under servicen for å si det sånn.Fikk tilbud på på dette,men det blir litt dyrt akkurat nå så jeg tenkte å prøve noe av det selv.Er det mulig å skifte begge indre foringer i fremre øvre bærearmer uten spesialutstyr?Har skrudd endel s4/s6 men dette ligna ikke særlig.Må dessuten skifte ei bakfjær som er knekt,forbindelsesstag til stabstag bak,bremseskiver foran(kast).Hvis noen har tips/bilder om framgangsmåte på bærearmene hadde det vært topp:)Totalt unntatt servicen lød tilbudet på 14000kr for feilene som ble funnet,så det hadde vært greit å fått kutta kostnadene litt iallefall.Pfh.takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallois,var på service med bilen til dama,A4 1.8TQ Avant 8D,ble skiftet hjullager bak itillegg.Så begynner moroa,de fant endel under servicen for å si det sånn.Fikk tilbud på på dette,men det blir litt dyrt akkurat nå så jeg tenkte å prøve noe av det selv.Er det mulig å skifte begge indre foringer i øvre bærearmer uten spesialutstyr?Har skrudd endel s4/s6 men dette ligna ikke særlig.Må dessuten skifte ei bakfjær som er knekt,forbindelsesstag til stabstag bak,bremseskiver foran(kast).Hvis noen har tips/bilder om framgangsmåte på bærearmene hadde det vært topp:)Totalt unntatt servicen lød tilbudet på 14000kr for feilene som ble funnet,så det hadde vært greit å fått kutta kostnadene litt iallefall.Pfh.takk

 

Foringer i bærebroer bak? I så tilfelle ja. Mener å huske demper/fjørbein med brakett må ut. Da sitter bærearmen skrudd fast på denne, men alle skruer er utenfra på quattro så du ser fort hva som må av. De gamle foringene bruker du en drill og et 6 mm bor å borer i filler all gummien. Etterpå snitter du stålhylsa som sitter igjen med baufil og slår den så ut med hammer. Inn kan du presse de med noen store piper eller stålhylser/rør og ei skruestikke. Kanskje klarer du å slå de på plass også.

 

Bakfjæra passer det jo da å ta i samme slengen, men da trenger du verktøy for å dra sammen fjøra før demontering. ( fjørspenner )

 

Forbindelsestanga til stabstag bak er enkelt. Må muligens kappe de gamle skruene da de har en tendens til å ruste veldig, men dette ser du hvordan skal sitte/monteres.

 

Bremseskiver foran er grei skruing. Du trenger en 7 mm umbraco for å løsne calipperen, ellers en real jobb. Rengjør anleggsflaten mellom nav og bremseskive GODT før du monterer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringer i bærebroer bak? I så tilfelle ja. Mener å huske demper/fjørbein med brakett må ut. Da sitter bærearmen skrudd fast på denne, men alle skruer er utenfra på quattro så du ser fort hva som må av. De gamle foringene bruker du en drill og et 6 mm bor å borer i filler all gummien. Etterpå snitter du stålhylsa som sitter igjen med baufil og slår den så ut med hammer. Inn kan du presse de med noen store piper eller stålhylser/rør og ei skruestikke. Kanskje klarer du å slå de på plass også.

 

Bakfjæra passer det jo da å ta i samme slengen, men da trenger du verktøy for å dra sammen fjøra før demontering. ( fjørspenner )

 

Forbindelsestanga til stabstag bak er enkelt. Må muligens kappe de gamle skruene da de har en tendens til å ruste veldig, men dette ser du hvordan skal sitte/monteres.

 

Bremseskiver foran er grei skruing. Du trenger en 7 mm umbraco for å løsne calipperen, ellers en real jobb. Rengjør anleggsflaten mellom nav og bremseskive GODT før du monterer.

Takker.Bærebroer foran,skulle det stått lenger oppe selvfølgelig.Håpløst framme mtp.skrivemåten din,eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, men tror ikke du får løse foringer der. Skift hele armen/e evt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, men tror ikke du får løse foringer der. Skift hele armen/e evt.

 

Joda, får løse foringer, iallefall polyflex, men jeg tror også mekonomen har. Problemet foran er at boltene som fester bærearmene innerst er satt inn fra utsiden, slik at du får ikke ut disse uten å ta ut hele hjulopphenget vanligvis. Du ser det lett når du har tatt av hjulet hva jeg mener.

 

Et annet problem er tverrbolten som fester bærearmene ytterst. Denne er beryktet for å sitte fast, og da mener jeg FAST!! Sørg for å ha god tid når du begynner, jeg brukte fire dager på denne bolten første gang jeg skulle ta den ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay,takk igjen.Er vel bare å begynne å teste tålmodigheten da,høres ut som om det kan bli hett i topplokket underveis iallefall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart :) Den bolten kan være utrolig køddete. Dum patent. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.