Anbefalte innlegg

Hei

 

lurer litt på hvorfor bilen går så utolig mye bedre når bilen er kald eller har stått en stund.. den er så utrolig mye mere hissig og villig på akslerasjon når den er kald å mister liksom futtet når motoren bilr varm.. noen som har vært ute for dette??

er en 1996 mod audi a4 AEB maskin 1.8t

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bumpibunp :)

 

Er ladetrykket lavere på varm motor enn kald da? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke effekten er noe annen enn ved varm motor, men den får vel litt annen gassrespons. Altså kan den virke mer hissig og gi raskere respons på pedalen. Bilen har uansett ikke godt av å bli kjørt på den måten før den har driftstemp. Det står til og med i instruksjonsboka :) Unngå full gass og høyt turtall ved kald motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel noe med varm luft vs. kald luft. Når motoren blir varm, så vil luften som kommer inn også bli varmet opp og utvide seg og dermed blir det plass til mindre luft i sylinderen. Eller er jeg helt på jordet nå? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel noe med varm luft vs. kald luft. Når motoren blir varm, så vil luften som kommer inn også bli varmet opp og utvide seg og dermed blir det plass til mindre luft i sylinderen. Eller er jeg helt på jordet nå? : klø :

 

Lufttempen har en innvirkning på sylindrenes fyllingsgrad ja. Derfor intercooler på turbobil. Turbo komprimerer luft og det fører til at lufta blir varm og tar stor plass, intercooleren kjøler luften og den tar mindre plass. Desto mer luft/bensin i sylinderen ( som den faktisk klarer å bruke opp ) desto høyere effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

drar ikke på med kald motor men bilen er merkbart mye sprekere å hissigere ved kald motor. mye raskere respons.. har blødeventil på trykket.. så trykket er uforandret.. men bilen blir ikke dermed sakt sprekere.. den blir dauere. når den blir varm.. å ganske merkbart oxo.. er litt irriterende kan man jo si. så derfor jeg lurte på om det var oen loigisk løsning på det.

 

mye mulig intercooleren er litt sperret for luft på grund av ettermontering av extralys.. men de er ikke så store så kommer luft in på sidene.. men ser det er olje inni intercolleren på en måte.. ihverall slangene som jeg hadde av som gikk til den var ganske bra oljebelegg inni de.. trodde de skulle mer eller mindre bare ha luft inni seg jeg da mem.. kan dett ha noe med problemet mitt å gjøre? at intercooleren er "tett" klarer ikke kjøle ned.. eller er det normalt med oljedamp rund slangene til intercooleren å under der?

 

kan forøvrig slenge ,ed at jeg hadde ute gasspjeldet å renset det.. å var ikke spessielt møkketet det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som bekymrer mest her er som tidligere nevnt at det kjøres hardt på kald motor.......

Lufttemp utgjør ikke så mye på effekten hvis det ikke er ekstreme temperaturforskjeller. Tror mer det er blandinga som er litt for mager når bilen er varm. Når den er kald får den nok pga av ekstra "kaldstart" bensin som justeres ut fra vanntemp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som bekymrer mest her er som tidligere nevnt at det kjøres hardt på kald motor.......

Lufttemp utgjør ikke så mye på effekten hvis det ikke er ekstreme temperaturforskjeller. Tror mer det er blandinga som er litt for mager når bilen er varm. Når den er kald får den nok pga av ekstra "kaldstart" bensin som justeres ut fra vanntemp.

 

drar ikke på med kald motor.. som med varm.. men merker jo med en gang at det er mere futt her.. bilen er chippet da.. men trodde den chippen skulle være oki.. er sotte inn hos autopower

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

drar ikke på med kald motor men bilen er merkbart mye sprekere å hissigere ved kald motor. mye raskere respons.. har blødeventil på trykket.. så trykket er uforandret.. men bilen blir ikke dermed sakt sprekere.. den blir dauere. når den blir varm.. å ganske merkbart oxo.. er litt irriterende kan man jo si. så derfor jeg lurte på om det var oen loigisk løsning på det.

 

mye mulig intercooleren er litt sperret for luft på grund av ettermontering av extralys.. men de er ikke så store så kommer luft in på sidene.. men ser det er olje inni intercolleren på en måte.. ihverall slangene som jeg hadde av som gikk til den var ganske bra oljebelegg inni de.. trodde de skulle mer eller mindre bare ha luft inni seg jeg da mem.. kan dett ha noe med problemet mitt å gjøre? at intercooleren er "tett" klarer ikke kjøle ned.. eller er det normalt med oljedamp rund slangene til intercooleren å under der?

 

kan forøvrig slenge ,ed at jeg hadde ute gasspjeldet å renset det.. å var ikke spessielt møkketet det.

 

siterer mit eget innlegg for å få det nederst så dere vet hva jeg spør om her.. :)

takk for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.