vissvass fra møller ang ombygging??!!

Anbefalte innlegg

Kikket på klistret tråden ang ombygging, og sendte en mail til møller, ang å sette 3b motor i 88 mod audi 100 tq med NÅ MC motor.

Vet jo at mange er ombygd til 200 20v fra 100, så dette vet jeg ikke skal være noe problem å få papirer på hva som skal til for å få den godkjent som 200 20v.

 

Her er svaret jeg fikk fra møller;

Hei

 

Dessverre så har vi ikke dette.

 

Gå på audi-clubb`s nettside og se etter mulige løsninger av tidligere prosjekter.

Hva skal jeg tro når jeg får et sånt svar?

Bare å bygge om til hva som helst løsning noen her har gjort...

Virker på meg som om de ikke gidder å finne fram papirer eller hjelpe meg med saken. : bråk :

 

:shf:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen er vel at de fleste som ble godkjent ombygget hadde chassisnrbytte, ikke ren ombygging.

Tror aldri Møller har hatt papirer på dette, og derfor har de ikke noe å gi ut heller.

 

Møller har heller ingen plikt til å dele ut slikt, så ser ikke helt grunnen til den store frustrasjonen..?

Det blir ikke laget slike papirer lenger, det har ikke blitt laget siden tidlig 90-tall såvidt meg bekjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har papirer på noen få ombygginger liggende i arkivet og er det en av de så får du (eks mk1 golf -> GTI og mk2 golf til GTI/16V/G60).Nyere enn det har de ikke og de får ikke fra fabrikken heller.

Derfor kan de ikke gi deg det heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er listen over det som må byttes for å bygge om type 44 Audi 100 til Audi 200 TQ med opptil 170hk. Dette finnes det papirer på hos møller.

 

OMBYGGING AV AUDI 100 TIL AUDI 200 TURBO QUATTRO OPP TIL170 HK.

 

For å kunne bygge om en Audi 100 til Audi 200 Turbo Quattro opp til 170 HK må følgende komponenter fra Audi 200 Turbo Quattro utførelsen benyttes:

 

- Komplett motor

 

- Komplett gearkasse m/drivaksler

 

- Forstilling m/bremsesystem

 

- Servostyring

 

- Bremseforsterker

 

- Bakstilling m/bremsesystem

 

- 205/60 VR 15 dekk på 6Jx15 felger

 

- Fra og med 1984 modellen ( type 44) skal det også ettermonteres en tverravstiver under gulvet foran.

 

Bilens gulv byttes ut med tilsvarende fra Quattro utførelsen. Dette gjelder gulvet fra foran bakseter til og med koffertrommet.

Etter at det nye gulvet er sveiset inn kan alle Quattro komponenter monteres inn. Dette gjelder gearkasse, mellomaksel og bakstilling.

 

Vi vil samtidig minne om at etter en ombygging av en bil må denne forevises den lokale Trafikkstasjonen for godkjennelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo papirer de har så vidt jeg vet, fikk opplyst det når jeg fikk papir på ombygging til 200 10v tq for noen år siden, som du skriver her Thomas.

Og derfor lurer jeg på om de rett og slett ikke gidder å hjelpe meg med saken.

 

EDIT: BTW Thomas, så er det eneste du trenger å bytte i en 100 Quattro typ 44, for å få den godkjent som 200 tq med 186hk (KG motoren), er nettop motoren.

Alt annet på lista er tilnærmet likt på 100q og 200tq fra fabrikk.

Jeg gjorde det for noen år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er listen over det som må byttes for å bygge om type 44 Audi 100 til Audi 200 TQ med opptil 170hk. Dette finnes det papirer på hos møller.

 

OMBYGGING AV AUDI 100 TIL AUDI 200 TURBO QUATTRO OPP TIL170 HK.

 

For å kunne bygge om en Audi 100 til Audi 200 Turbo Quattro opp til 170 HK må følgende komponenter fra Audi 200 Turbo Quattro utførelsen benyttes:

 

- Komplett motor

 

- Komplett gearkasse m/drivaksler

 

- Forstilling m/bremsesystem

 

- Servostyring

 

- Bremseforsterker

 

- Bakstilling m/bremsesystem

 

- 205/60 VR 15 dekk på 6Jx15 felger

 

- Fra og med 1984 modellen ( type 44) skal det også ettermonteres en tverravstiver under gulvet foran.

 

Bilens gulv byttes ut med tilsvarende fra Quattro utførelsen. Dette gjelder gulvet fra foran bakseter til og med koffertrommet.

Etter at det nye gulvet er sveiset inn kan alle Quattro komponenter monteres inn. Dette gjelder gearkasse, mellomaksel og bakstilling.

 

Vi vil samtidig minne om at etter en ombygging av en bil må denne forevises den lokale Trafikkstasjonen for godkjennelse.

 

Men 170hk er jo 10v og ikke 3b (2.2 20v) som trådstarter spurte etter ;)

 

Det trådstarter mest sannsynlig trenger er ett brev som sier at karrosseriet på 100 er likt som på 200 og dersom Møller ikke får papirer på det fra fabrikken så kan de ikke gi han det.

Samme f... om alle "vet" at de er like,biltilsynet skal som oftest ha ett papir å støtte seg til slik at dersom atte hvis om atte noe går galt så kan de "skylde" på noen andre og ikke ta ansvaret for å ha godkjent bilen selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men 170hk er jo 10v og ikke 3b (2.2 20v) som trådstarter spurte etter ;)

 

Det trådstarter mest sannsynlig trenger er ett brev som sier at karrosseriet på 100 er likt som på 200 og dersom Møller ikke får papirer på det fra fabrikken så kan de ikke gi han det.

Samme f... om alle "vet" at de er like,biltilsynet skal som oftest ha ett papir å støtte seg til slik at dersom atte hvis om atte noe går galt så kan de "skylde" på noen andre og ikke ta ansvaret for å ha godkjent bilen selv.

 

 

Vel, 170hk er vel bedre enn ingenting?;) Møller har ikke papirer på annet en denne ombyggingen, så det er dessverre den eneste ombyggingen som er mulig å få godkjent uten å ta en tur nedover til Tüv i tyskland. Dersom noen har fått papirer på ombygging til 20v så kan de jo poste her.

 

Løsningen er vel å godkjenne med 10v for så å bytte motor, selv om det ikke er optimal fremgangsmåte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, 170hk er vel bedre enn ingenting?;) Møller har ikke papirer på annet en denne ombyggingen, så det er dessverre den eneste ombyggingen som er mulig å få godkjent uten å ta en tur nedover til Tüv i tyskland. Dersom noen har fått papirer på ombygging til 20v så kan de jo poste her.

 

Løsningen er vel å godkjenne med 10v for så å bytte motor, selv om det ikke er optimal fremgangsmåte.

 

Da har jeg fått feilinformasjon, for når jeg bygde om en 100 quattro til 200 turbo quattro, pratet jeg med Møller ang papirer. Og da spurte han om det var 10v eller 20v turbo jeg skulle ha papirer til.

 

Men denne er jo en 10vturbo quattro fra før, med 165 orginale hk.

Men har lyst til å sette inn en 3B eller AAN, hadde vært ok i denne bilen, da den er bygd om til v8 karrosseri. :D

Eventuelt hente ut det som er mulig i en 10vt, da jeg elsker lyden av disse : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skyt meg gjerne hvis jeg tar feil, men er det ikke forskjeller i karosseri på 20v?

Noe ekstra forsterkninger foran? Sånn mens vi er inne på det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skyt meg gjerne hvis jeg tar feil, men er det ikke forskjeller i karosseri på 20v?

Noe ekstra forsterkninger foran? Sånn mens vi er inne på det..

 

Hmmm... ikke det jeg har hørt, men...noen som vet??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner ikke helt det der med 170 hk siden 100 guattro får du med 174 hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner ikke helt det der med 170 hk siden 100 guattro får du med 174 hk

 

Synes egentlig det var litt snodig ja, 200 10v får du jo med 186hk med KG motoren.

Men i mine papirer så står det ikke benevnt hk, kun 200 10v tq.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig at Møller oppgir at maks effekt i Golf 1 er 112 hk, av to grunner;

 

- Generellt sett godkjenner VAG +15% effektøkning uten videre dokumentasjon. Dette i.flg. en av de syv i Norge som har siste ordet på godkjenning av ombygde bilder. Kan være hk i stede for prosent, men mener det var prosent. Dette for å ha slindringsmonn i forhold til variasjoner mellom forskjellige orginalmotorer fra fabrikk, da de kan variere. Og det finnes papirer man kan betale i dyre dommer for å få godkjent f.eks Golf II VR6, men fakta er at G60 er levert med minimale forskjeller (limt frontrute etc) med 160 hk, når man da legger denne regelen til grunne er den godkjent. Husk forresten at bremser er toppfartrelatert, ikke effektrelatert, ergo type girkasse betyr en del.

 

- Rocco GTX ble levert med 16v og 139 hk i et A1 chassi, hvilket har lik struktur som Golf 1. Dette bruker sakkyndige med kunnskaper å godkjenne. Dog med 16v bremser forann med cal carriers fra A90, og skivebremser bak fra g2, samt som de sier - det hjelper med et stabstagkit da G1 er gele i karosseriet - faktisk har biler blitt kjørt skeive med ren effekt. For tips til avstivning, les om Erik Stenshagen og racing :)

 

Men; hvorfor gir ikke Møller ut slik info til oss ? Eller tar sakkyndige feil nå også plutselig ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.