Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal få av denne demperen uten å skjære det av? Hele opphenget går jo ikke lenger ned fordi stab staget ikke går lenger ned. Slik som visst på bildet.. Åja, jeg har prøvd å benne "gaffelen" over, men mangler en del.

 

DSC01724.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må skru av fjærbeinet i toppen og ta av de øvre armene. Så skal den smette lett av den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den ikke allerede er det: jekk opp bilen på begge sider foran, dra bøylen/fjørbeinet så langt ut mot drivleddet som mulig uten at den hekter i drivmansjetten, press bærearmen nedover, bend bøylen over.

 

Evt. demonter fremre bærearm inn på traversen og bend den ut og ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må skru av fjærbeinet i toppen og ta av de øvre armene. Så skal den smette lett av den.

 

Hvis jeg da skrur den av i toppen,så vil vel det ikke hjelpe å få løftet demperen ut? Siden jeg ikke får løftet over gaffelen på demperne i bunn der mener jeg?

 

Mener du jeg skal skru de øvre armene helt av? er vel to der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den ikke allerede er det: jekk opp bilen på begge sider foran, dra bøylen/fjørbeinet så langt ut mot drivleddet som mulig uten at den hekter i drivmansjetten, press bærearmen nedover, bend bøylen over.

 

Evt. demonter fremre bærearm inn på traversen og bend den ut og ned.

 

Jeg har ikke jekket opp begge sider nei. Vil det være lettere hvis jeg jekker opp begge sider, og skrur av boltene på stab staget på begge sider? Synes det er vanskelig å få noen gode "bende" plasseringer på selve bøylen, lettere å få god posisjon på selve stab staget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så koselig at du fikk begynt med dette før meg :o

 

Bare å peise på med nyttige tips. Skal til pers på torsdag med dette selv :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Begynte lørdag morgen jeg! Og ikke fått av dritten ennå :P Ja da håper jeg vi får gitt hverandre litt tips, for nå er de like før jeg blir emo her. Hehe.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brutter'n som skal hjelpe til har gjort det før, så satser på at det går bra. Han påstod det tok en drøy ettermiddag - tviler litt nå da : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg da skrur den av i toppen,så vil vel det ikke hjelpe å få løftet demperen ut? Siden jeg ikke får løftet over gaffelen på demperne i bunn der mener jeg?

 

Mener du jeg skal skru de øvre armene helt av? er vel to der.

 

Det er lettere ¨å få ut fjærbeinet om du skrur av den låsebolten som holder de to armene, og napper av kulene. Da får du bøyd de nedre lenger ned og vippa bøylen lettere over. Det er iallefall min erfaring, om det er nødvendig, det er det sikkert ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle tips som kommer i løpet av kvelden.. Denne skal av i morgen, om det så blir med v.slipern.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal til på samme jobben på min snart....

Ser at jeg må spekulere litt i dette før jeg begynner:p

Har aldri gjort det på desse bilene før, man har da plages endel på enkelte biler tidligere....

Er det mulig å få på to fjærklemmer oppi skjermen der? Og på den måten komprimere fjærene, for så å trykke demperen sammen og på den måten skaffe litt bedre plass til å få den over????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd, får på en fjærklemme, men synes ikke det hjelper en dritt! Så skal nok en god del mer til merker jeg. Byttet senkesettet på Polo`n til brodern på par timer i stad liksom, der gikk det som en lek :P Ikke noe stag i veien eller noe..

 

Plages en del med denne, og kjedelig å gi seg når en har holdt på så lenge som nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er skikkelig kjedelig å plages med slik dritt......: bh :

Men tenk på kor deilig det blir å sjå bilen GANSKE mykje nærmere moder jord når du endelig finner løsningen.... For den kommer til slutt:)

Lykke til med den videre bannskap.....:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løft bilen på begge sider foran samtidig.

 

Løsne stabilisatorstaget på begge sider slik at du kan senke dette ut av vegen.

Sett på fjørklemmer og komprimer fjæra.

 

Dette bør gi deg den klaringen du trenger for og løfte "gaffelen" over lenkearmen.

 

Ser du har fått forslag om å løse bolten og de to lenkearmene i toppen.

Den bolten det siktes til kan være en utfordring å få ut. Mange har slitt noe fryktelig med å få ut den bolten og har endt opp med å bruke fysisk vold, varme og kappskive eller gjerne en kombinasjon av disse.

Jeg slapp heldigvis å løsne denne bolten og lenkearmene i toppen.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spett mellom nedre bærearm, eller hva det kalles, og bunnfestet på demperen, og press ned :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, prøver igjen i morgen :) Synes bare navet er så jævli i veien for spettet mitt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips!!

 

Begge demperene foran er nå byttet! ;) Jekket opp bilen på begge sider, og løsnet stab staget på begge sidene, da var det jo null problem å bende dempergaffelen over bare med hånd makt.. Utrolig hvor lett ting kan gjøres hvis en bare gjør det riktig :) Setter stor pris på all hjelp folk gir på forumet.

 

Skal brått til med bak dempere nå, det skal vel i grunn være en grei sak. Lukter bilder i kveld ja.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba!

 

Nå er det "bare" resten igjen.

Noe som også byr på litt utfordringer som jeg har forstått av en annen tråd.

 

Don't let the car beat you!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge hjulet på andre sida står på bakken, og ergo nærmere bilen enn på den siden du driver og skrur, så vil stab-staget presses oppover. Det er liksom det som er funksjonen til staget... :)

 

Jekk opp bilen på andre siden, og løsne staget der, så vil du nok kunne få det ut av veien!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.