#1 Skrevet Mars 19, 2008 Skulle prøvekjøre 90-en i dag, men kom ikke så langt. Det viste seg nemlig at clutchen ikke fungerer. Det er lite motstand i pedalen og den kommer ut igjen når jeg slipper opp. Har ikke sjangs å få den i gir når motoren går. oppsettet ser slik ut: AAN motor, 034 enkelmassesvinghjul, audi 200 trykkplate, jonuslamell, org utløserlager og gearkasse Før jeg parkerte bilen skifta jeg mastersylinderen, og alt fungerte som det skulle når jeg parkerte den og foretok motorbytte. skal det være annet utløserlager til audi 200 trykkplate? Har også prøvd å lufte anlegget. Småirritert nå siden jeg skulle ut å prøve i dag.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 19, 2008 Hva slags gearkasse ? 034 har flere enkeltmasse svinghjul - hvilket har du ? Jonuslamell ? Er det ett nytt merke på markedet ? Tykkelse, diam, splines ? Org utløserlager ? Org til hva da ? Jonuslamellen ? Erter litt nå, men her manglet det div info 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 19, 2008 Det høres ut som samme problemet jeg hadde med bilen min, og da var det spline på clutch lamellen som var for lang. Enden på visa var at jeg måtte ut med motoren igjen og slipe av ca 1 cm av spline. Er mye jobb men den funka som gull etterpå. Jeg bruker også lamell fra Jonus... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 19, 2008 Hva slags gearkasse ?034 har flere enkeltmasse svinghjul - hvilket har du ? Jonuslamell ? Er det ett nytt merke på markedet ? Tykkelse, diam, splines ? Org utløserlager ? Org til hva da ? Jonuslamellen ? Erter litt nå, men her manglet det div info jaok. litt mer info^^: Org type 85 kasse. Kode vet jeg ikke Utløserlageret er orinalt type 85 er svinghjul for 016 kasse jeg har. denne typen. lamellen har jeg ingen info om, men jeg har noen bilder nederst her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 19, 2008 Det høres ut som samme problemet jeg hadde med bilen min, og da var det spline på clutch lamellen som var for lang. Enden på visa var at jeg måtte ut med motoren igjen og slipe av ca 1 cm av spline. Er mye jobb men den funka som gull etterpå. Jeg bruker også lamell fra Jonus... Hva er spline:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 19, 2008 fått ut all luft av systemet etter du byttet pume?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 19, 2008 fått ut all luft av systemet etter du byttet pume?? Det er vanskelig å svare på da jeg aldri har luftet et anlegg før. Hvor lenge må du pumpe for å få ut all lufta? vanskelig å se om det kommer luft siden det er så trangt nedi der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 19, 2008 Den delen av lamellen din som er i midten har riller inne i seg, dette kalles splines. Den ser forøvrig JÆVLIG lang ut på din, for lang utifra hva jeg kan se av bildene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 19, 2008 Det er vanskelig å svare på da jeg aldri har luftet et anlegg før. Hvor lenge må du pumpe for å få ut all lufta? vanskelig å se om det kommer luft siden det er så trangt nedi der. Min (lille) erfaring med dette problemet er at det er betydelig enklere å få lufta systemet vha. lufteverktøy enn å pumpe. Da kan du også se om det kommer luft ut av luftenippelen (om du kobler på en litt lang, gjennomsiktig slange). Det blir også lettere å følge med på nivået i reservoaret. Er slangen mellom reservoar og slavesylinderen tett i koblinga? På bilen min (1983 Type 85) er består denne koblinga av et plastrør som er mer eller mindre bare tredd inn i et hull i reservoaret. I mitt tilfelle tar den inn luft der jevnt og trutt, slik at jeg sjelden har hatt langvarig glede av en clutchpedal med normal vandring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 19, 2008 jeg har alle de samme delene som deg, og hadde samme problemet som deg, men det var bare luft i systemet.. gjør som nevnt over, få tak i en gjennomsiktig slange som passer på nippelen, og legg den opp i bremsevesketanken, og start og pump, og fortsett til det bare er veske i slangen.. kan være en fordel og parkere bilen i litt nedoverbakke når du gjør det.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 19, 2008 Så det er nevnt, også jeg ville luftet MEGET iherdig før jeg ville tatt ut kassen for å sjekke splines etc 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 19, 2008 Spline er som sagt den tappen som stikker opp av senter av lamellen, og den ser veldig lang ut på bildene ihvertfall... Har snakket med flere som har hatt samme problemene ved bruk av sinter lamell i disse kassene, så det er nok ikke ett ukjent problem dessverre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 22, 2008 Prøvde å lufte i dag uten det helt store resultatet. Da står jeg igjen med 2 muligheter. Enten er det slavesylinderen som er gåen eller så er det lamellen som som er feil. Har ikke helt forstått dette med splines enda. Slik jeg har skjønt det butter utløserlageret i splinsen på lamellen før den får presset inn trykkplata. Hvis det er rett skulle jeg vel ikke hatt mulighet til å presse pedalen helt til buns? Pedalen ville vel stoppet der jeg traff splinsen. Og siden jeg får trykt pedalen i gulvet så er lamellen OK? correct me if i'm wrong.. Da står jeg igjen med slavesylinderen. Må jeg ut med motoren for å bytte denne? Noen som har hatt defekt slave som vet hva slags kjennetegn jeg skal se etter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 22, 2008 og opp igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 24, 2008 ingen som vet hvordan clutchen føles ut når splinsen er feil? eventuelt hvordan den føles når slaven er gått? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 24, 2008 når slaven er gåen får du ikke lufta skikkelig,og du mister trykket fort...samme symptomer som hos meg...jeg måtte bytte begge pumpene...både slave og master... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 24, 2008 Jeg hadde et h****** med å få lufta slavesylinderen til clutchen på urquattroen min, den endte med at jeg fylte opp en sprøyte (fåes kjøpt på apoteket, uten kanyle) med bremsevæske, og pressa igjennom væska, samtidig som en trykket inn clutch-pedalen. Det er ganske hardt å presse igjennom væska, så du må holde imot godt mellom slangen og sprøyta. PASS PÅ Å IKKE FÅ BREMSEVÆSKE I ØYNENE - det er veldig vondt! Tut og kjør etter det! Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 25, 2008 99% sikker på at du må ut med clutchen slipe ned splinen din, ser altfor lang ut på bilde. Jeg har gjort det samme... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 25, 2008 shit. Dette burde jo jonus visst da.. jaja er vel bare å sette i gang til helga. edit;: snakka med jonus nå nettopp. Han sa at det kunne godt være splinsen som var for lang. Det kom helt ann på hvilket svinghjul jeg hadde.Og siden jeg sikkert glemte å nevne for han at jeg ikke skulle ha orginalt audisvinghjul når jeg bestillte lamell har han sikkert bestillt feil. jaja uansett ganske fort gjort uansett da når alt er tilpasset fra før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 29, 2008 Da er motoren ute. Fant fort ut at splinsen på lamellen er for lang så den må modifiseres. Men jeg oppdaget et nytt problem. Senteret på lamellen holder på å dette av.(se bildet) så jeg lurer på om noen vet om et firma som kan fikse dette for meg? Det neste jeg lurer på, er om jeg kan bruke audi 90 lamellen på 228 mm sammen med 240 mm audi 200 trykkplata mi? skulle vel ikke være noe problem det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...