Gir/Clutch Problemer 3B motor vs Urq/typ85 kasse.

Anbefalte innlegg

Her er opplegget; Når bilen er kald er den lekende lett å sette i gir, det er den forøvrig ellers også så lenge bilen er i fart. MEN, når motor er kjørt temmelig varm og man står stillestående må man til med MYE makt for å få den i gir, revers er bare å glemme da man hører metallbiter begynner å flakse når man prøver.

-Det er altså som om clutchen ikke frir skikkelig ut når bilen er varm, samme tendenser som å smekke bil i gir uten å trykke clutchen helt inn.

Den har igrunn vært slik fra jeg fikk bilen, men føler det er blitt verre med tiden. Har luftet flere ganger og byttet olje på kassen jevnlig, så utelukker dette da dette problemet kun er når bilen er skikkelig varm...

SÅ, det jeg lurer på det er denne berømte splines'en som er for lang? men skulle ikke problemet vært der hele tiden da? giroverføringer skulle heller ikke blitt påvirket av varme...

MEN, kan det være en sliten trykkplate? At stålet blir for bløtt når det varmes??

-Tips og teorier mottas gjerne så jeg vet hva jeg skal være forberedt på om jeg plukker av kassen. Regner med det er org urquattro svinghjul som er montert på 3B motoren, og tilhørende clutch som er brukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen innspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært borti en sånn før, da var det slavesylinderen som var synderen. Hvorfor i all verden den ble verre etter at man brukte den litt må gudene vite. Den lakk forbi stempelet i hvertfall, og jo lengre man brukte den jo verre ble det. Dagen etter kunne den være like fin igjen de første 10-15 min så var det på`n igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært borti en sånn før, da var det slavesylinderen som var synderen. Hvorfor i all verden den ble verre etter at man brukte den litt må gudene vite. Den lakk forbi stempelet i hvertfall, og jo lengre man brukte den jo verre ble det. Dagen etter kunne den være like fin igjen de første 10-15 min så var det på`n igjen.

Det kan være temperaturen på væsken. jo høyere temp, jo lavere viskositet.

Så det kan jo virke litt logisk. lekker lettere forbi stempelet når væsken blir tynnere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jo ikke det skje med bremseveske da. Ikke er det noen direkte varmekilde for oppvarming av bremsevesken heller. Det er jo ingen sirkulasjon i slangen til slaven. Bremsevesken bare "står" der i slangen/rørene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jo ikke det skje med bremseveske da. Ikke er det noen direkte varmekilde for oppvarming av bremsevesken heller. Det er jo ingen sirkulasjon i slangen til slaven. Bremsevesken bare "står" der i slangen/rørene.

Ja, det er jo sant. Tenkte litt på olje jeg....:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mja... Kan prøve med å bytte slavesylinder da. Denne napper man av utenfra slik som på VW kassene?

Odd Erik: får eg prøve din;)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo hende at det er nok med oppvarming fra motor.... , så jeg har faktisk stor tro på at det er slavesylinder :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mja... Kan prøve med å bytte slavesylinder da. Denne napper man av utenfra slik som på VW kassene?

Odd Erik: får eg prøve din;)?

jepp, ikke no problem. Gi en lyd du.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mja... Da har jeg byttet til en annen brukt slavesylinder. Uten bedringer, tvert i mot verre...

Etter at motor er blitt god og varm og jeg har kjørt et stykke, er det fortsatt som om clutchen ikke frir ut og er et hellsikken å få i gir...

-Mulig denne slavesylinderen er verre enn den jeg hadde?

-Kan det heller være mastersylinderen?

-Noe annet i selve kassen eller clutch som er skrot?

Mener jeg har fått ut all lufta, men dette skulle vel ikke spillt noe rolle om det var varmt eller kaldt?

Btw, denne gjengestangen mellom pedal og mastersylinderen knakk så fikk laget en ny, men hvordan skal denne justeres inn? presser jo på stempelet uansett hvor den står...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er mansjetten på slavesylinderen ødelagt på en gammal slavesylinder så det lekker bremsevæske forbi blir clutchen en smule glatt har jeg en mistanke om..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er mansjetten på slavesylinderen ødelagt på en gammal slavesylinder så det lekker bremsevæske forbi blir clutchen en smule glatt har jeg en mistanke om..

mansjetten er bra, skal jo igrunn ikke lekke utav slavesylinderen så sant ikke o-ringene er helt gåen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det meste av o-ringer i sånt er vaneligvis lekk etter si ca 20 år med normal bruk og gammal bremsevæske...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.