Tekniske spørsmål 10v og 10vT (høy vanskelighetsgrad)

Anbefalte innlegg

Trenger svar på noen konkrete spørsmål som er direkte og inndirekte relatert til 10v trim, og tenker dette kan være grei info for alle med 10v planer.

 

1. Er blokkhøyde på 10vT og 20vT lik ?

2. Har 10vT 86.4 stroke som på 20vT ?

3. Er det problemer med plass til stempelringer med 95.5 (2.5 TDi) slag og 144 mm råder ?

4. Ved kjøp av JE smidde stempler, må man normalt forme forbrenningsrom i toppen, eller er flatt like greit ? (orginal med rom på MC)

5. Hva er orginal kompressjon på MC-1 ? Er denne optimal også for 400-500 hk ?

6. Hvordan er flowen til 10v toppen m.t.p. 2.5 stroke ? (trenger mere luft, gir den seg også mye tidligere?)

7. Gir 2.5 merkbar tidligere spool up ?

8. Er støpingen lik på 2.2 og 2.3 (f.eks NG motor) lik, bare ulik borring ? Er det i så fall mye til overs og borre på ved

9. Er NG motor og MC motor like forutenom borring og underspyling av stempler og veskeavkjølte eksosventiler ?

 

Så kan jeg gi en kort forklaring til spørsmålene.

 

Anngående spørsmål 1-7, så er dette fordi 10vT motorene har mange faktorer som taler i mot høy toppeffekt, da kan man vurdere en momentsterk motor i stede, siden det i stor grad vil spille på lag med motorens opprinnelse. 10vT er kjent for å være en motor som er sterk på mellomregisteret, men dør fort ut. Med veiv fra 20vT, råder fra 20vT (H-profil) og custom stempler vil man få et sterkt mellomregister, opptil 100 nm mere, samtidig som mere eksos gir tidligere spool-up. Samtidig vil man slippe å bygge om til mekaniske løftere i toppen for å øke maks rpm, i tillegg liker jo ikke denne bunnkombinasjonen høye turtall. Eneste problemet kan være at den mangler luft skremmende tidlig ettersom orginal motor "dør ut" på 5500-6000 rpm, selv med toppjobb er jeg bekymret.

 

Spørsmål 8-9 var en tanke som slo meg. Siden NG toppen har større kanaler orginalt, så er denne toppen et bedre utgangspunkt til toppjobb, så lenge man bytter ventiler (ikke veskeavkjølte eksosventiler). Men kan man ikke også benytte bunnen i fra denne motoren da ? Den har jo orginal 83 mm borring som ved 95.5 veiv gir relativt stort slagvolum. Samtidig kan man kanskje borre opp til 83.5 som gir ..... ccm - har ikke kalkulator her. Dersom motoren i seg selv er lik i grunnen selvfølgelig. Regner dog med at man må maskinere inn underspyling på stemplene, men det virker å være en ok jobb.

 

Du må ikke kunne svare på alle spørsmålene for å svare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit det er påskeferie, men hadde håpet å få svar på noen av tingene.

Er bikkjekaldt her nord nå, så det går mest på å sitte inne å planlegge :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja

Det hadde vært flott om noen kunne svart på mye av dette!

Kommer til å trenge det utover neste år sjøl: smil :

Merke jo som du sier selv på orginal KV sugemotor at den døde ut på høyt turtall!

 

JG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merke jo som du sier selv på orginal KV sugemotor at den døde ut på høyt turtall!

 

JG

 

Det har vel bare med kammen å gjøre har det ikke?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merer å ha lest en tråd om ombygning av en KV til turbo.....

NG var bedre å bygge på en KV siden den hadde underspyling...., mener jeg ble svaret :)

 

skal prøve å finne tråden....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har en NG motor som kan sjekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit det er påskeferie, men hadde håpet å få svar på noen av tingene.

Er bikkjekaldt her nord nå, så det går mest på å sitte inne å planlegge :P

 

Like utålmodig her som på Motorgeek ser jeg........ :)

Et par kjappe søk som en del av planleggingen hadde ordnet svar på de fleste spørsmålene :), men skal prøve å svare:

1: Ja

2: Ja

3: Er ikke det på 20v, men usikker på hvor dypt forbrenningsrommet i stemplene på 10vT er

4: Må ha forbrenningsrom

5: 7.8:1 (~8:1 er OK i en 10vT med litt effekt :) )

6: Få toppen portet så godt det lar seg gjøre av noen med erfaring. Uansett ikke noen ulempe med 2.5 uansett hva toppen flower.

7: Ja

8: Ja så vidt jeg vet.

9: I grove trekk: Ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Was that so hard ? ;)

 

Neida, takk for svarene Roger :) Er rævva på å søke, litt utradisjonell tankegang, så blir ofte andre søkeord enn det som gir treff..

 

Må vel forske litt på dette med stempler. Vet du om noen som har 2.5 med smidde stempler og lavblokk på 10v ?

Dumt å handle inn masse deler, for deretter å oppdage at man ikke får tak i stempler man kan bruke til det oppsettet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.