#1 Skrevet Mars 22, 2008 Korleis i alla verden får folket ut luft av kjølesystemet på Audi 80? Eg har skifta termostat på 80`en min (2,6L V6) skrudde av lufte skrua på toppen av slangane som går inn i torpedoveggen å fylte på vatten til de kom vatten ut av lufte skrua. skrudde i gjen skrua å å skrudde på lokket på ekspansjons tanken. Startet opp å kjørte, funket fint dette...... i ca 1 mnd. men i dag eg sku a bilen fekk eg ikkje varme på bilen, tempen på motoren steig til ca 100 garder, men is kaldt i varmeapparatet. gjekk framm å pånet lufteskruen å her kom berre luft. tappa av alt vannet å fylte oppat på ny, feis å puttra i ett strekk, til slutt rant det fra lufteskrua, eg skrudde den i gjen. Gjekk inn i bilen å her var det varme til den store medalje. men det eg lurer på er kvifor eg har fått luft i systemet i gjen etter ca 1 mnd.? noen som kan ha noen ideer? Roger I 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 22, 2008 Prøvd å ta av lokket til ekspansjonstanken mens bilen står og går? Og så fylle etter fortløpende hvis det synker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 22, 2008 Har du prøvd å skru av lufteskruen på slangen som går til torpedoveggen, også ta av lokket på ekspansjonstanken, og deretter blåse nedi der (eksp.tanken) til det spruter kjølevann ut av slangen til torp.veggen..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 22, 2008 På V6'rn er det et rør bakpå motoren som går mellom toppene og på dette røret sitter det også en lufteskrue. Kan nok være en fordel å åpne denne når du fyller på, mener det er 4 eller 5 umbraco. Og når det begynner å renne der er det bare å lukke den, og fortsette å fylle til nr 2. På min fikk jeg det ikke til å renne ut fra denne. Jeg ville ihvertfall ikke fylle over maxmerket. Ellers har jeg slitt mye med å få min lufttom selv etter en litt mer omfattende jobb, men jeg fant da ut av det til slutt. Det jeg gjorde er å starte på kald motor, åpent ekspansjontanklokk og den øvre lufteskruen åpen. Så er det bare å vente..Når du etter hvert får opp temp vil det nok øke opp i ekspansjonstanken så ha lokket klart til å skru igjen.. Da vil det også komme vann fra lufteskruen. Skru så igjen her også. Varmeapp må stå på. Holde gjerne litt turtall på motoren også for å få opp trykket. Kan også hjelpe å klemme på vannslangene. Etter at jeg hadde gjort dette var det fremdeles små luftbobler igjen som stengte for varmeapp, men da er det bare å vente til vannet har bra temp og skru opp lufteskruen.. Gjerne litt turtall for å holde trykket opp da også. Håper da at dette er til litt hjelp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 23, 2008 den skrua nr 9 du har på bilde her, er det den skrua som står på slangen mellom toppane? Skulle det egenleg vere nødvendig å skru opp skrua på dette røret når eg får vatten helt fram til skrua som sitte på toppen av slangen som går inn i torpedoveggen? Når eg fyller vatten i ekspe. tanken helt til det kommer til skrua på toppen av varmtvans. salangen, så blir de helt fult i tanken. Eg burde vel tappe av litt vatten her etter på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 23, 2008 Jepp.. er nr 9 som er på røret mellom toppa. Slangen som går fra det røret mellom toppa og inn til varmeappregisteret går ut i underkant av røret så jeg vil tro at det kan bli igjen en del luftbobler i det røret nede. Et tips jeg fikk av en mekaniker var å ta av slangen oppe på vs. på radiatoren og fylle vann direkte i den for å fylle toppene. Okey.. Så det renner ut av lufteskruen før tanken renner over altså.. Ville ikke teste det jeg Men er bare å fylle opp og så tappe av igjen litt det da. Vannet utvider seg jo en del når det blir varmt. Jeg fyller ikke mer enn maks midt mellom min og max på kald motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 23, 2008 HJELP!!!!!!!! No har eg tappa av heile kjølesystemet, skifta termostat. Montert alt i hop, skrudd ut lufteskrua på toppen av slangene inn i torpedoveggen å fylt på vann til det kommer ut denne skrua, skrudd i gjen skrua, skrudd på lokket på ekspansjonstanken. Sarter bilen å den rusler å går. Får god varme i apparatet. Kjører ei stund å tempen paserer 90 grader opp mot 100 / 105 grader, så forsvinner varmen i apparatet i gjen. Stopper bilen, løsner lokket på eksp.tanken å skrua på toppen av slangen inn i torpedoveggen, her kommer det berre luft no. Står slik lenge å freser.... det surkler so berre fan i eksp. tanken. Når det er sluttet å frese å sysemet er blitt kaldt er det helt tomt for vann i systemet. Gjør samme prosedyre en gang til med å fylle på vatten til det kommer ut lufteskrua. men med samme resulta.......... kva kan dette vere? gåen vannpumpe? gåen topp pakning? (er ikkje vann i oljen) No trenge eg råd.................... Roger I 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 23, 2008 har du prøvd å løsne og henge opp ekspansjonstanken når du lufter bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...