HJELP!! På'n igjen.. 2.2T 3B (blå røyk etc)

Anbefalte innlegg

Fungert helt fint siden lørdag da jeg fant lekkasje på veivhusventilasjonen. En slang som kobler til ventilhus fra luftfilter/turbo mot motorblokk etc. Denne var revet av. Monterte ny slange og bilen fungerte fint. Men i formiddag så begynte det å ryke blått igjen og tomgangen varierer. skyter plutselig opp på 2-2500.

 

spm:

-Kan vintilen til veivhusventilasjonben være grunnen? at denne er defekt. denne var på lørdag ikke koblet sammen med resten av veivhusventilasjonen pga helkutt i slange.

 

-har noen microfilm/koblingen som viser montering av ventilen?

Det er 2 stusser,ene merket F og den andre merket K. Den ene er lengre enn den andre. Hvem går mot luftfilter?

 

-er det nå turboen som er gåen? Skjønner ikke noe nå,fungerte som bare F helt fra lørdag til idag og nå er jo veivhuslekksajen tettet. Turboen er vel gåen nå da. Men kan det variere så mye?

 

De som har peiling kan også ringe meg på mob: 98 63 62 72,så ringer jeg tilbake. Må sjekke dette og finne feilen ikveld da jeg skal sammen med et firma på miljøbefaring i hele morgen.

 

Bilder av evt. ventilen montert hjelper også. 3B motor. Motor gått 158'km og ingen oljeforbruk/kjøleveske...

 

Takker på forhånd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går bilen som den skal, eller er den litt slapp? Kan være en lekk slange. Trykktest og du finner ut.

Er det dette du tenker på (nr 4/4a)??

vhvventil.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Leif-Helge!!:tilber:

 

Det er nr.4 som er lik det oppsettet som jeg har ja.

Bilen fungerer som den skal enkelte ganger..lader variabelt. Men hvorfor nå etter å ha funnet lekkasjen der slangen var helt av?

 

Røyken er blå og det lukter litt brent olje i coupen som før jeg fant lekkasjen. Den oppfører seg akkurat det samme som før lørdagen. Vært fin helt til idag.

 

Kan en gåen ventil gjøre slik at dette skjer? Skal bestille ny imorgen og monterer på torsdag uansett.

 

Hvordan trykkprøver jeg? Litt "blond" når det gjelder 5'er turbo.

 

Viser også nå hvordan ventilen er montert (riktig ifølge tegning) og et bilde av turboen..

 

Hva annet enn turboen evt. ventilen er gåen? Bruker som sagt ingen olje etc.. Satser på at det er ventil eller tetninger i turbo.

 

Men uansett så er dette rart siden jeg fikk den iorden i hele 3 dager nå. Ingen blårøyk og ladet skikkelig godt!!

bilde_1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komplett oppsett veivhusventilasjonen.

20breath.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva del 5/5a er for noe? Denne har ikke jeg værtfall.

Skal skifte ventilen på fradag,da den ikke kommer før pga avinor sine rare påfunn..

 

Til spm: kan det bli blå røyk etc både med lekkasje på veivhusvent og at dette er tett pga ventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 er den som på nederste bildet kalles flame arrestor, skal ligge inne i slangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

5 er den som på nederste bildet kalles flame arrestor, skal ligge inne i slangen.

Det ser ut som en bunt stålull eller en tynn ståltrådtugge (forskjellen da??)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg

 

Til spm: kan det bli blå røyk etc både med lekkasje på veivhusvent og at dette er tett pga ventilen?

 

Noen som vet svaret på dette? Begynner å bli litt lei av å kjøre gitt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

--------------------------------------------------------------------------------

Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg

 

 

Til spm: kan det bli blå røyk etc både med lekkasje på veivhusvent og at dette er tett pga ventilen?

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Noen som vet svaret på dette? Begynner å bli litt lei av å kjøre gitt..

 

----------------------

 

Har hatt lekkasje på veivhusvent men det forårsaket ikke blårøyk. Er det blårøyk ved tomgang, når du gir gass eller begge deler?

 

Har du fått på ny ventil? Byttet min ifm feilsøking på ujevn tomgang, det gjorde at motoren dro bedre og jevnere fra lave turtall.

 

Trykktesting:

Lag en 80mm plugg med bilventil

Skru av slangeklemma til luftmassemåleren, sett inn pluggen i stedet for. Sett på trykk, men ikke mer enn ca 0,2 Bar iførste omgang. Lekkasjer i veivhusvent vil du høre nå.

 

For å sjekke trykk slanger tar du nå og plugger veihusvent. tilkoblingen på slangen som går fra LMM (luftmassemåleren), slik at veivhusventilasjonen er koblet ut. Jeg pleier å blokkere slangen til wastegate da jeg har en liten lekk der. Nå kan du kjøre opp test trykket til ca 1 Bar, ved lekkasje på trykk slanger vil du antakelig høre det nå.

 

Hvis vanskelig å lokalisere kan du ha på såpevann ca der lyden kommer fra og forhåpentligvis få fine bobler :) der lekkasjen er. OBS selv en liten lekkasje stjeler effekt!

trykktest.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal skifte ventil imorgen ettermiddag. Kun blårøyk ved tomgang kald og varm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

5 er den som på nederste bildet kalles flame arrestor, skal ligge inne i slangen.

 

Kanskje jeg løy nå, den ligger kanskje i ventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Tore Inderberg

Skal skifte ventil imorgen ettermiddag. Kun blårøyk ved tomgang kald og varm

 

Tatt kompresjonstest? Kanskje slitte stempelringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

Kanskje jeg løy nå, den ligger kanskje i ventilen?

Nei, du løy ikke:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

Tatt kompresjonstest? Kanskje slitte stempelringer?

 

Skal ta komp-test på onsdag..dommedag..

 

Skal ut med alt veivhusvent slanger og skifte ventil imorgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme helvetet idag etter å ha byttet ventil,ut med slanger etc..trykktestet alt. Får vel bare vente på komp-test på onsdag da. Bruker forbausende ikke noe olje men ryker skikkelig blått når den står på tomgang,kald som varm.

Får satse på at det enten er ventiltetninger eller turboen da. En komp-test vil værtfall vise om stempelringene er defekt eller ikke. Noe som jeg håper ikke er tilfellet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.