Anbefalte innlegg

Vinteren nærmer seg, snøen faller og dørene på bilen fryser : bråk :

Min far har en 89 mod Passat og sliter litt med dette problemet. Pakninger og lås blir smurt jevnlig og innsatt før vinteren tar taket, men likevel er det klin umulig å få igjen dørene før en har kjørt en god stund. Bilen har vært slik siden den var ny. Noen tips og triks for å løse dette? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det "rette" er vel å ta ut løsene og rengjøre de skikkelig for deretter å sette de inn med nytt fest, gjerne vannfast.

 

Den enkle løsningen er nok det tipset jeg fikk hos den lokale VAG-forhandleren.

Lag en blanding vann/frostvæske og dusj inn i låsene, det skal vistnok ikke fryse.

 

Jeg skal teste dette i vinter, mine låser fryser også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann og frostvæske?? Uff!!

Hadde samme problem, DEFA fiksa den biffen glatt! ;)

Ellers må vel hele mekanikken ut, og settes inn med nytt fett som er mere lettflytende, det 'gamle' blir fort hardt! Sørg også for at vann ikke kan treffe låsen vha. en bit tykk plast e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Odd-Arne Johnsen har vel forklart dette ganske greit i denne tråden tidligere..

 

Han er oppretter og vet nok dette med sikkerhet.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Eirik Ødegård

Vann og frostvæske?? Uff!!

 

Uff...det fryser i hvert fall ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, men...

Det er ikke problem å låse opp og igjen dørene, og når jeg drar i dørhåndtaket med døren åpen går mekanismen fint og glatt. Det er å klaske igjen døra når jeg har satt meg inni som er problemet.

Ny smurning? Smører årlig. Tipper VW smurte før Passaten kom til Norge i 89, men den var likedan da også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da virker det jo nesten som om det er noe som ikke er helt korrekt justert...

 

Men hvis det kun er vinterstid så kan det vel ikke være det heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og dette har vært siden bilen var ny -og på alle 4 dører...: oppgitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem på S4'n vinterstid, på førerdøra, jeg tror det er wire'n som går fra døråpner'n til låsen som er problemet, har kjøpt ny wire men ikke rotet meg til å bytte ennå, så det blir vel gjort i -20 grader i januar :-) Men ifølge noen på NordicAudi er dette problemet:

 

Ganska vanligt fel på Ådisar..

 

Jag har en lång halsduk, som jag knyter runt handaget, så kör jag några hunra meter medan jag håller i den tills kupén blir varm, och då går det att stänga.

 

Inte så populärt av frugan

 

Anledning att jag inte gör mera är att jag förra vinter läste en del inlägg om hur man ska åtgärda detta, men jag komm på att det verkar vara lättarestäda ur garaget så jag får in bilen än fixa till detta.

 

OM jag minns rätt, så är fettet och gegan man har på någon klack inne i stängningsmekaninsmen, boven i dramat. Tettet blir trögt av kylan , så klacken inte hinner riktigt att låsa det den nu ska låsa. Jag brukar också kunna stänga dörren om jag håller den intryckt med handen en längre stund ( 2- 3 minuter), då hinner "kalcken" låsa. Det man egentligen ska göra äratt riva ner dörrklädseln, ta ner mekanismen , tvätta ( antagligen med t-röd, bensin disel eller riknande - inte vatten i allfall ) och smörja upp delarna med silikonbaserad olja. Och det låter som ganska mycket jobb, tycker jag.

 

I mitt fall räcker det att det är riktigt kalt ute ( och även inne i bilen, förståss) så att det ska bli så, altså hänger det inte ihopp men tvättar, men det kan ändå vara samma sak som krånglar på våra bilar.

 

MVH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.