Testing av RPM/speed sensor på AAN

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et problem med at AAN motoren som sitter i s4 min ikke vil starte: bh :

Dette kom da jeg skulle starte opp etter clutch skifte,der jeg også løsnet RPM sensoren(G28).

(dele nr:034 905 381)

 

Jeg har målt litt på sensoren siden jeg mistenker at den er synderen,

Ved måling av motstand så ligger den på 974ohm,dette gjelder samme om den "føler" på metal eller ikke.

Det kommer kunn en liten øyebliks oppgang når man tar den imot og fra metall,denne pulsen er veldig kort og går opp til ca 1100ohm og rett ned igjen.

Ved montert i motor ligger den konstant på 974ohm,selv om en drar rundt på motoren.

Jeg sjekket også om den ga spenning når motoren drar rundt,det gjorde den,den ga ca 1,7 til 1,9V.(dette virker jo veldig lavt)

 

Er det noen her som har peiling på om dette er resultater som en frisk eller syk føler har?: klø :

Flywheel_sensor.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette i natt faktisk da jeg hadde en ABY som ikke ville starte (gøy i -12 må jeg si)

Fikk rundt 980ohm på begge følerene, og de økte til over 1000ohm en plass en veldig kort stund da jeg lot metall passere inntil, så følerne dine virker ut til å være i orden om dette skjer på begge.

 

Normalt sett viser en defekt sensor at det er 0 målbar motstand.

 

Du har ikke krysset kablene?

 

På min er den med sort kontakt crank position sensor og den som er grå er rpm sensor.

 

I mitt tilfelle var det noe kluss med ettermonterte eksterne coiler som var synderen.

 

Hører du om dysene dine åpner? Bruk en skrutrekker mot øret og sett den mot dysestammen mens noen kinner motoren, da skal du høre det klikker i dysene. Om dysene åpner så fungerer sensorene.

Har du da ikke gnist kan det være dårlig jord til coiler eller defekt tenningsmodul(er).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å lese ut feilkoder da?

Har vært borti at hallgiveren takker for seg.....

 

Ellers hørtes målingene dinne rett ut om du som ole sier ikke har bytta de om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Tenkte på det med 0 ohm på defekt føler,men av erfaring så er dessvere ikke elektronikk alltid like forutsigbar,men resultatene er jo like på din og min.

Kablene var/er ikke krysset,men skal det ikke mere til før det tuller,selv om kablene er godt skjermet?

 

Jeg skal ta å skjekke om dysene åpner,men gnist har jeg ikke det er skjekket.

Men etter det jeg kan høre(eller ikke for å være nøyaktig) så går ikke bensin pumpen når tenningen settes på,morro ikke sant: dum :

 

Det ensete jeg løsnet av el. koblinger i når jeg skiftet clutch var de to pluggene på gir kassen,RPM sensoren og batteri polen.og ingen andre plugger er løse!Jeg har ikke løsnet på crank sensoren,men jeg har ikke målt den eller,skal gjøre det itilfelle.

 

Etter det jeg har lest så kan defekt Rpm sensor gi null gnist og ingen bensin.

 

Hvis ikke det er Denne sensoren,hva er det da,ville jo være rart(men ikke usansynlig) at noe annet som ikke har blitt rørt skulle gå istykker akurat nå som jeg har gjort dette.:confused:: bh ::confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært bort gåen bensinpumpe...kan jo sjekke om det kommer bensin fram og da....skru av slangen og putt den i en flaske se om det kommer bensin

 

For å få gnist må disse givere funke: Hallgiver,RPM og trigger sensor.

Uten at disse funker får du null gnist

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å lese ut feilkoder da?

Har vært borti at hallgiveren takker for seg.....

 

Ellers hørtes målingene dinne rett ut om du som ole sier ikke har bytta de om.

 

Har ikke fått lest de ut nei,Jeg har bilen i porsgrunn på vallemyrene,så vis det er noen som har lyst så sier jeg ikke nei,Skal bestille meg vag-com imorgen,så jeg har det selv snart da;)

Men denne sensoren kommer vel opp som feil uansett så lenge mottoren ikke går?

 

Har ikke byttet om,løsnet kunn den ene og kunn nede ved svinghjulet.

 

men hallgiveren har ikke skjekket,hvor sitter denne???:confused:

jeg har søkt på forumet,men har ikke blit helt sikker på plaseringen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått lest de ut nei,Jeg har bilen i porsgrunn på vallemyrene,så vis det er noen som har lyst så sier jeg ikke nei,Skal bestille meg vag-com imorgen,så jeg har det selv snart da;)

Men denne sensoren kommer vel opp som feil uansett så lenge mottoren ikke går?

 

Har ikke byttet om,løsnet kunn den ene og kunn nede ved svinghjulet.

 

men hallgiveren har ikke skjekket,hvor sitter denne???:confused:

jeg har søkt på forumet,men har ikke blit helt sikker på plaseringen!

Send meg nr på PM så kan jeg ringe deg om jeg er i traktene i kveld. eller morra

du kan prøve og bytte om rpm og trigger nede på svinghjul samtidig som du bytter om på pluggene.

 

Har du gammel ANN med fordeler sitter den inni der.(er kun fordeler med blendelokk)

Har du nyere sitter den bak øvre reimhjulet til kammene...

Pluggen sitter rett ved siden av servopumpa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært bort gåen bensinpumpe...kan jo sjekke om det kommer bensin fram og da....skru av slangen og putt den i en flaske se om det kommer bensin

 

For å få gnist må disse givere funke: Hallgiver,RPM og trigger sensor.

Uten at disse funker får du null gnist

 

Vil disse komme opp som feil i vag-com på en så "gammel" bil(93mod).

 

Etter det jeg har lest så "starter" ikke motronic`en bensin pumpen heller vis det er visse sensorer som ikke fungerer,dette gjelder kun ved oppstart igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiver skal dukke opp hvertfall.RPM dukker opp uansett så lenge den er under 25rpm

Pumpa pleier og gå i 5 sek når man setter på tenning...men ikke altid har jeg merka.

Er ikke værre en å tvangkjøre pumpa det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send meg nr på PM så kan jeg ringe deg om jeg er i traktene i kveld. eller morra

du kan prøve og bytte om rpm og trigger nede på svinghjul samtidig som du bytter om på pluggene.

 

Har du gammel ANN med fordeler sitter den inni der.(er kun fordeler med blendelokk)

Har du nyere sitter den bak øvre reimhjulet til kammene...

Pluggen sitter rett ved siden av servopumpa

 

PM er sent!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.