#1 Skrevet Mars 24, 2008 noen som kan hjelpe med å fortelle hva som må gjørest for å skifte reg reim på Audi 80 V6 en kjapp guide..... hva som må låsest av +++++ det som er viktig å huske ved et slikt stykke arbeid. Har demontert heile fronten på bilen so er god arbeids plass Roger I 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 24, 2008 Tja veit ikke om det er noe spesielt for din men har akkurat bytta på en Audi A4 B6 1.8TQ. Ville passa på å fått med alt av deler; reg.reim, strammehjul, evt. vannpumpe og så ville jeg kjøpt med reimstrammer i tilfelle denne må byttes. De er litt harde å krøkke sammen igjen og sparer deg for litt jobb. Det som ellers er viktig er at kamhjulet når toppunkt samtidig som veivhjulet. Det er sikkert et merke på kamhjulet og et på blokka. Når disse passer overens så skal veivhjulet passe med sine punkter (når reima er på). Sett disse riktig før du tar av reima. Kan være en fordel å sette litt egne merker samt passe på at disse ikke beveger seg for mye etter du har tatt av reima. Min erfaring er at de må beveges litt for å få satt på reima ordentlig. Sikkert andre her som kan forklare litt bedre Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 24, 2008 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=96089 Her står det litt, ikke samme motoren men er nesten helt likt. Er avhengig av spesialverktøyet for å låse kammene i riktig posisjon og doren til å låse veiva. Det er kun merke på det nederste reimhjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 24, 2008 Lag merker med forskjellige farger selv. Merk f.eks kamaksel og reim på samme sted/tann på den ene kammen i en farge, en annen farge på den andre kammen og en tredje farge på veiva. Viktig å merke både reim og hjul. Pga. forskjellige farger veit du hvilket merke som er hvor. Demonter reima og tell tenner mellom hvert merke. VÆR NØYE!!!!!!! Merk den nye reima eksakt likt som den gamle. Sett den nye reima på slik at fargemerkingene på reima stemmer overens med det du merket på reimhjulene. Dette forutsetter at du IKKE løsner noen av reimhjulene som sitter på kon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 24, 2008 Det jeg ikke fatter er hvordan man kan få på rema på kamhjula og i tillegg få stramma den riktig uten å løsne remhjula på kon.. Jeg vil ihvertfall ikke ta på meg den jobben. Har man spesialverktøyet og avdrager så er jobben gjort på max 5min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 25, 2008 Sett på den siste venderulla HELT TIL SLUTT rett før du strammer opp. Med den demontert bør det bli akkurat nok slakk i reima til at det lar seg gjøre å montere den. Etter å ha montert rulla strammer du opp reima på vanlig måte. ( skal ikke hardnakket påstå at dette lar seg gjøre på bensinmotoren. Har kun gjort det på 2.5 TDI og der går det helt fint ) Om kamhjulene vrir seg litt i forhold til veiva da spiller ingen rolle. Teller du riktig og den gamle reima er lik den nye, kan det ikke bli feil. Da må innstillingen ha vært feil fra før. Ellers fullstendig enig med Lunde. Veldig kurant jobb om man har rett verktøy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...