#1 Skrevet Mars 24, 2008 Skulle ha skiftet ventiltetninger på bilen en Audi S6 2,2t quattro uten og ta av toppen!!?? Noen som har en lur måte og gjør det på uten spesialverktøy eller noen som har verktøy å låne meg?? Begynner å bli litt desperat på å finne en løsning da bilen snart har slukt 10l med olje sida høst!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 24, 2008 Du må ha diverse for å få til det. Biltema tror jeg har adapter for å trykksette sylinderen (slik at ventilen ikke faller nedi), så må du ha noe for å klemme sammen ventilfjørene. Dette tror jeg ikke biltema har, mulig du må til Facom e.l.? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 19, 2008 Trenger fortsatt en løsning!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 19, 2008 Sikker på at du ikke trenger nye oljeringer og? Enkleste er vel trykkluft og ventilfjærklemme.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 19, 2008 Kunne godt hende jeg trenger det også.. Men det jeg trenger er da den ventilfjerklemma.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 19, 2008 Kjetil Mæhlum tar jobben om ikke annet! Han er ikke noe glad i det men! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 19, 2008 Ta en og en sylinder av gangen, sett stempelet i toppstilling.. Da faller ikke ventilen ned.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 19, 2008 Ta en og en sylinder av gangen, sett stempelet i toppstilling.. Da faller ikke ventilen ned.. Treffer ikke stempel/ventil helt paralelt er det vel en viss fare for å bøye dem, og den ene milimeteren ventilen kanskje faller ned kan gjøre det litt vrient å få på låseskivene igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 19, 2008 Sikker på det er ventil-tetningene å ikke turboen som er gåen da ?? Har du kjent på akslingen i turboen om det er mye slark ? Evt. mye oljesøl inni der ? Har en tendens til å bruke litt olje når turboen får noen hundre tusen km på nakken. Min S4 hadde gått cirka 250 tusen å da brukte den en del olje når den ble kjørt litt hardt. Der var turboen passe slarkete...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 19, 2008 Treffer ikke stempel/ventil helt paralelt er det vel en viss fare for å bøye dem, og den ene milimeteren ventilen kanskje faller ned kan gjøre det litt vrient å få på låseskivene igjen? Seff, tenkte ikke på det egentlig. Du bøyer ikke ventilen men er jo noe dritt å pelle av ventilen..heh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 19, 2008 Sikker på det er ventil-tetningene å ikke turboen som er gåen da ?? Har du kjent på akslingen i turboen om det er mye slark ? Evt. mye oljesøl inni der ? Har en tendens til å bruke litt olje når turboen får noen hundre tusen km på nakken. Min S4 hadde gått cirka 250 tusen å da brukte den en del olje når den ble kjørt litt hardt. Der var turboen passe slarkete...... Har ikke fått kjent på den enda, men har vært i tankene ja, ganske sikker på det var ventiltetningene til å begynne med, men nå har forbruket bare økt enda mer så redd det kan væra den også.. Og står den lenge på tomgang, og du er ivrig på gassen etterpå ligger det igjen en stor blå røyk sky.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 19, 2008 Kjetil Mæhlum tar jobben om ikke annet! Han er ikke noe glad i det men! Ja har tenkt på han, spurte han en gang også, men skulle ha gjort det sjøl helst, har litt darlig råd om dagen! Ene tenningsmodulen (fordelingscoil) røyk her om dagen også, det var jo 1400,- Pluss at jeg må ha en ny abs føler til 1700,- som ikke jeg fikk tak i uorginalt, den røyk når jeg satte på det nye senkesettet!! Haff, kosta på mye penger i det siste, veldig dyr bil!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 19, 2008 Selg bilen til meg:P neida... Å bytte tetninger med toppen på går bare fint, men kan jo være noe annet som lager oljeforbruk, en måte å teste om det er ventiltetningene er å kjøre ned en bakke, la bilen rulle (må være i gir) når du har rullet ned bakken gir du gass, kommer det er røyksky ut da er det nok ventiltetningene. Men som sakt tidligere: defekt turbo lager mye oljeforbruk. En liten slakk opp og ned går bra, men inn og ut slakk er det værre med... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 19, 2008 Jeg setter fingeren på defekte tetninger i turbo,eller veldig slitt skrapering da du beskriver det som høyt oljeforbruk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 20, 2008 Selg bilen til meg:P neida... Å bytte tetninger med toppen på går bare fint, men kan jo være noe annet som lager oljeforbruk, en måte å teste om det er ventiltetningene er å kjøre ned en bakke, la bilen rulle (må være i gir) når du har rullet ned bakken gir du gass, kommer det er røyksky ut da er det nok ventiltetningene. Men som sakt tidligere: defekt turbo lager mye oljeforbruk. En liten slakk opp og ned går bra, men inn og ut slakk er det værre med... Det der fikk jeg og høre av mange, på forrige A4'en min. Og da var det faktisk turboen som var gåen.... Så de symptomene er ikke ensbetydende med slitne ventiltettinger, kun hvis det er snakk om en bil uten turbo. Mitt forslag for å prøve å diagnostisere hvor oljelekkasjen er: Ta en kompresjonstest. Er kompresjonstrykket bra på alle sylindre, og det stiger raskt til maksverdi når du drar motoren rundt på starteren, så er det nok turboen. Hvis det kreves mange omdreininger før trykket stiger til maks, og det stiger sakte og jevnt oppover, så er det et problem enten med stempelringer eller ventiltettinger. Å avgjøre hvilke av de to det er kan gjøres på følgende måte: - Hell litt olje ned i tennplugghullet, og prøv så på nytt å ta kompresjonstest. Hvis kompresjonstrykket da stiger raskt opp til maksverdi (Og kanskje og en høyere maksverdi) er stempelringene synderen. Hvis kompresjonstrykket stiger like sakte, og til samme maksverdi, er ventiltettingene synderen Det kan selvfølgelig være en kombinasjon av slitne ventiltettinger og slitne oljeringer, det kan til og med være en kombinasjon av alle tre (Turbo, ventiltettinger og oljeringer). Men det er lite sansynlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 20, 2008 Det der fikk jeg og høre av mange, på forrige A4'en min. Og da var det faktisk turboen som var gåen.... Så de symptomene er ikke ensbetydende med slitne ventiltettinger, kun hvis det er snakk om en bil uten turbo. Mitt forslag for å prøve å diagnostisere hvor oljelekkasjen er: Ta en kompresjonstest. Er kompresjonstrykket bra på alle sylindre, og det stiger raskt til maksverdi når du drar motoren rundt på starteren, så er det nok turboen. Hvis det kreves mange omdreininger før trykket stiger til maks, og det stiger sakte og jevnt oppover, så er det et problem enten med stempelringer eller ventiltettinger. Å avgjøre hvilke av de to det er kan gjøres på følgende måte: - Hell litt olje ned i tennplugghullet, og prøv så på nytt å ta kompresjonstest. Hvis kompresjonstrykket da stiger raskt opp til maksverdi (Og kanskje og en høyere maksverdi) er stempelringene synderen. Hvis kompresjonstrykket stiger like sakte, og til samme maksverdi, er ventiltettingene synderen Det kan selvfølgelig være en kombinasjon av slitne ventiltettinger og slitne oljeringer, det kan til og med være en kombinasjon av alle tre (Turbo, ventiltettinger og oljeringer). Men det er lite sansynlig. nå trur i du tenke litt feil her , du tenker på lekasje mellom ventil og ventilsete men her er det vell snakk om oljeforbruk pga av harde ventiltetninger , noe som ikje har noe med kompresjon å gjør .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 20, 2008 ok. My bad. Men man får like fullt testet om oljeringene er dårlige på den måten vel!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 20, 2008 det får man testa da ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 20, 2008 Hei! Jeg byttet ventiltetninger på min s2 som brukte en del olje og luktet stygt. Det ble en helt annen bil, ingen lukt og null oljeforbruk!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...