#1 Skrevet Mars 25, 2008 hei. har en 92 2.8 vr6 motor som jeg skal fixe opp. tengte å bytte rådelager når jeg først var i gang. var på erling rød å kjøpte nye. begynte å titte på dette i går å da så jeg at de gamle rådelagre var ca 1,5mm breiere enn de nye..... så var på erling rød på ny i dag å spurte hvorfor det var sånn å sa at dette var feil men de sa at de jeg hadde fått var til den motoren. (91-94) dele nr på nye råde lagre : 021 105 701b på de gamle så sto det masse tall å greier men aner ikke hva som gjelder så skriver alt. 077 701 6127 01-92 så hva gjør jeg?? monterer de jeg har fått eller er de feil?? har ikke lyst på motor ras. håper noen har peiling på dette. link til tråden min. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=114349 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 26, 2008 ingen som har skrudd vr6 før som veit noe om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 26, 2008 Har ikke erfaring med akkurat denne motoren. Men 1,5 mm mindre bredde spiller liten rolle, det utgjør vel ikke over 10% av bredden. Rådelagrene er vel i utgangspunktet godt nok dimensjonert for å tåle litt mindre flate å fordele trykket på. Her er uansett liten sideveis belastning så for stabiliteten har det nok intet å si. Man kan jo lure på om man har fått feil produkt, men jeg gjetter på at fabrikken optimaliserer sin produksjon for at samme lager skal passe flere biler. Dog er dette breddeavviktet en INDIKASJON på at det KAN være feil lager. Dette får du avdekket med å måle klaringen med Plasticage ved montering. Og er det feil du har fått så returnerer du dem, selv om lagrene har vært montert - det er jo forretningen som har vært påståelige. Forøvrig er trolig lagre en del dyrere å kjøpe hos Møller enn hos leverandører av motordeler. De to siste tallene feks 10-92 indikerer produksjonsmåned og år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 27, 2008 Har ikke erfaring med akkurat denne motoren. Men 1,5 mm mindre bredde spiller liten rolle, det utgjør vel ikke over 10% av bredden. Rådelagrene er vel i utgangspunktet godt nok dimensjonert for å tåle litt mindre flate å fordele trykket på. Her er uansett liten sideveis belastning så for stabiliteten har det nok intet å si. Man kan jo lure på om man har fått feil produkt, men jeg gjetter på at fabrikken optimaliserer sin produksjon for at samme lager skal passe flere biler. Dog er dette breddeavviktet en INDIKASJON på at det KAN være feil lager. Dette får du avdekket med å måle klaringen med Plasticage ved montering. Og er det feil du har fått så returnerer du dem, selv om lagrene har vært montert - det er jo forretningen som har vært påståelige. Forøvrig er trolig lagre en del dyrere å kjøpe hos Møller enn hos leverandører av motordeler. De to siste tallene feks 10-92 indikerer produksjonsmåned og år. endelig noen som svarte:) hva er Plasticage? skal på værste i dag eller i morgen så kan sjekke enda nøyere å ta noen bilder å greier. kjøpte de på Erling rød as som er VW Audi forhandleren borti her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 27, 2008 Plasticage er en måletråd. Legges på veiva, lagre monteres med riktig moment. Jo mindre klaring i lageret jo flatere og bredere blir tråden. Utifra hvor bred den er så leser man av på en skala som medfølger hvor stor klaringen er. Bør brukes på alle råde og bærelagre man monterer. Kjøpes hos Reko, Oslo Sylinderservice eller andre som driver med motorer og motordeler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 27, 2008 Plasticage er en måletråd. Legges på veiva, lagre monteres med riktig moment. Jo mindre klaring i lageret jo flatere og bredere blir tråden. Utifra hvor bred den er så leser man av på en skala som medfølger hvor stor klaringen er.Bør brukes på alle råde og bærelagre man monterer. Kjøpes hos Reko, Oslo Sylinderservice eller andre som driver med motorer og motordeler. aha intersesant. man lærer stadig noe nytt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 28, 2008 " border="0" alt=""> " border="0" alt=""> var en tur på værste i går og tok et par bilder. håper på å finne ut av dette snart så jeg kan sette sammen motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 31, 2008 er det noen jeg kan kontakte her på forumet eller et eller annet firma jeg kan snakke med som kanskje kan hjelpe meg med dette?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 31, 2008 Gå og spør på et motorverksted. Eks Sarpsborg motorverksted eller Ski motorverksted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 31, 2008 er det noen jeg kan kontakte her på forumet eller et eller annet firma jeg kan snakke med som kanskje kan hjelpe meg med dette?? Har du riktig lagerklaring, som du måler feks sånn som Steinar sier, kan du montere de lagrene. Tror det er viktigere at du finner årsaken til at de gamle lagrene har gått i stykker framfor å få tak i de siste 1,5 mm med lagre du mangler, hehe Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 31, 2008 Har du riktig lagerklaring, som du måler feks sånn som Steinar sier, kan du montere de lagrene. Tror det er viktigere at du finner årsaken til at de gamle lagrene har gått i stykker framfor å få tak i de siste 1,5 mm med lagre du mangler, hehe Lykke til Rådelageren er vel en svak punkt på Vr6 motorer. Det trenger vel ikke va en annen årsak en hard kjörning og litt slitage. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 1, 2008 trur nok ikke de gamle råde lagrene er slitt ut. men tenkte å bytte de ut når jeg først har motoren ute på bukk. motoren er jo fra 1992 så har jo sikkert gått litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 4, 2008 trur nok ikke de gamle råde lagrene er slitt ut. men tenkte å bytte de ut når jeg først har motoren ute på bukk. motoren er jo fra 1992 så har jo sikkert gått litt Det kaller jeg sunn fornuft 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 4, 2008 Rådelageren er vel en svak punkt på Vr6 motorer. Det trenger vel ikke va en annen årsak en hard kjörning og litt slitage. Har nok blitt slipt en del sånne veiver pga dette ja... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 5, 2008 nå er råde lagrene byttet snakket med en mekaniker på erling rød som sa at det var en oppdatert versjon som passet til vr6 motorene fra 92 til 94. så vi får satse på at det går bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...