Reparasjon av tank/påfyllingsrør

Anbefalte innlegg

Bilen er en ikke-VAG, men jeg tar sjansen på å spørre her uansett.. ;)

 

Tanken lekker og påfyllingsrøret er en del sammen med tanken. Selve tanken er tett, men det er rust-pitting nederst på påfyllingsrøret, så mye at det har gått gjennom et par steder. Tettet dette med kjemisk metall, lakket over og trodde alt var vel. Det viste seg at ved montering ble det litt bevegelse i påfyllingsrøret slik at det kjemiske metallet tydeligvis har løsnet fra metallet der det er reparert, for nå er det ihvertfall alt annet enn tett.

 

Tydeligvis er kjemisk metall så hardt og ufleksibelt at om det er fare for aldri så lite bevegelse vil det ikke virke. Her vil det være litt bevegelse, da påfyllingsrøret ikke har noe feste til bilen, det er kun sveisen til tanken som holder det på plass.

 

Jeg tenker på å snitte opp en slange på langs, legge den rundt, lim i skjøten og slangeklemmer, så en slange til med åpningen 180 grader ovenfor der igjen og samme prosedyre for å få lagt slange over hele det dårlige partiet og på den måten eliminere det.

 

Noen andre gode tips til noe som faktisk funker og som ikke blir så skjørt at det ikke tåler å bli brukt? Ny tank koster 10 lapper og er ikke et alternativ og jeg er for dårlig til å sveise til å få det tett med sveiseapparat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste hadde nok vært å lodde det, for å få det helt tett. Det er ikke umulig å bruke slange heller, hvis den lar seg montere. Jeg brukte slange på den ene folkevogna mi, hvor hverken nytt eller brukt påfyllingsrør var å få kjøpt. Jeg brukte da en eksosslange til båt, disse er å få kjøpt i mange forskjellige dimensjoner, og du finner sikkert en som passer. Disse tåler nemlig drivstoff. Jeg vet ikke hvor lett det er for deg å få tak i slike i de indre bygder da... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, det som er litt problematisk er at påfyllingsrøret har noen stusser og greier slik at det er umulig å tre en slange nedover, så man er avhengig av å snitte opp en slange og lime den sammen igjen for å få det til..

 

Lodde ja, problemet er at når man skal begynne å betale noen for å gjøre noe arbeid raser fort tusenlappene avgårde. Sikkert ikke mange som vil gjøre det helt uten videre på en tank heller, tror jeg.. Det er BTW snakk om en dieseltank, ikke bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo snakke med en rørlegger evt. en smed om lodding, bare husk på at det bør sandblåses først, all rust må vekk.

 

Og ang. slangen, går det å kutte røret, og så tre slangen innpå? Det var det jeg måtte gjøre på min gamle VW.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jeg sjekke ut, å ta ut tanken av denne bilen er ikke spesielt omfattende, så.. :)

 

Problemet med å kutte røret er at det ikke er noenting som holder røret fast i karosseriet ellers, kun at det er sveiset til tanken, så det blir vinglete og halvløst om det bare skal sitte fast med slangeklemmer og slange, mistenker jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.