Bytte av motor A4 B5 1.8T (AEB)

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal straks sette i gang med å bytte motor og lurte derfor på om det var noe spesiellt man burde huske på?

Spesialverktøy? Noe som burde skiftes når man først er i gang?

Noe tips? Foretrukket metode for å få motoren ut ? Ned med bærebru? Ta ut sammen med girkasse osv...? :P

 

Så et annet viktig spørgesmål...

Skal ikke skifte hjerne når jeg bytter.. Og hjernen som er der har trimchip montert..

Vil jeg måtte benke bilen på nytt når jeg da setter i ny motor? Eller klarer hjernen og tilpasse seg de nye verdiene som kommer til å strømme inn?

 

På forhånd takk for tilbakemeldinger!

 

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være en fordel og ta av fronten.

Så er det bare å skru av eksos og girkasse, samt ledningssett.

så er det bare å ta motoren rett ut

 

Så lenge du skal bruke samme turbo og dyser er det tut og kjør etterpå

Trenger ikke noe spes verktøy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker Christian!

 

Da får jeg håpe det går smertefritt :) Skal ikke bruke samme turbo, men den nye er samme type/størrelse, bare NY! :D

Ikke noe som burde gåes over når jeg først har av motor?

Skifter reg-reim på "ny" motoren når jeg først er i gang hvertfall :) Better safe than Sorry! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremdeles bare tut og kjør da.....vill sef sjekka clutch om du ikke bytter den og da.

Igrunn ikke så mye annet å tenke på så lenge du setter i nyoverhalt motor:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clutch? Utløserlager? Simring i motorens bakkant? Er dette helt og i orden? Er bunnpanna på motor tett?

 

Lettvint å komme til på dette da det likevel er demontert. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Bent. Utløserlagret og simringen på veiva/motorens bakkant ville jeg bytta uansett :) Det er billig og ikke minst lett å bytte når du allerede har alt nede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den nye motoren gått langt? tenker da på oljepumpa som sitter i bunnpanna. Den er et lite mareritt å bytte når motoren står i bilen, men en lek når den står i bukk.. Min måtte byttes etter 220k pga lavt oljetrykk. Min var ikke kokset dog, slik som mange andre plages med..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har bare gått 119000 :) Så skifter hvertfall simring og utløserlager :) Og registerreim og strammer blir byttet :)

Skal se om jeg tar oljepumpa også :)

Blir godt med ny motor og snurr gitt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten.. Noen som har noe forslag her... Jeg har en motor som har gått 250.000 (den gamle) og lurte på om det var lønnsomt å overhale den til 20.000,- i stedet for å kjøpe en ny (120.000km fra NBS med 3 mnd gar., 19.500,- dyrt? ) ?

 

 

Isåfall forslag til overhalings oppgaver som kan gi meg noe positivt :) (Bor i Stjørdal, så har Cylmo ganske nært :) )

Gamle motoren har hovedsaklig bare slitasje i cylindere, stempelringer går jeg utifra (Turbotrykk kommer ut av olepeilerrøret og den ånder ganske mye gjennom oljepåfyllingslokket når dette er åpent ).

Tror ikke den er slitt mer enn det :-O

Det vet jeg jo ikke før den er plukket fra hverandre.. Og det koster jo i seg selv bare å finne slitasje....

 

Noen smarte forslag? :-)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg overhalte min for 6000.- og da bytta jeg alt av pakninger og slite deler ink løftere....men er det er jo bare å dele den og se åssen den er slitt....om den må borres osv....da blir det fort litt dyrere.....min var godt 350.000km og var like fin inni.....null slitasje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet fått motoren overhalt til en så billig penge så hadde det jo vært perfekt.....

Gjorde du dette selv eller? :-)

 

Siden det mest sannsynlig er ringene på stempla som er gåene så må jeg jo sikkert borra opp også.... :-/ ?

Og tror jeg må skifte ventiltetninger og slikt også.. Og har vannforbuk ( Topppakning ? )

Så begynner å friste den motoren jeg har på hånda..

 

Men syntes egentlig det er dyrt å betale 19.500,- for en motor som har gått 120.000..

NBS skal i tillegg ha tilbake gamle blokka(med topp) som jeg må betale frakt tilbake på.. (De har visst mangel på emner eller noe, så for å kjøpe motor så må gamle levers inn... )

Noen som vet av noen bedre plasser å få tak på motor på? Privatpersoner er litt vanskelig, pluss at jeg ikke får garanti fra en privatperson.. Får jo 3 mnd. fra NBS :)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet fått motoren overhalt til en så billig penge så hadde det jo vært perfekt.....

Gjorde du dette selv eller? :-)

 

Siden det mest sannsynlig er ringene på stempla som er gåene så må jeg jo sikkert borra opp også.... :-/ ?

Og tror jeg må skifte ventiltetninger og slikt også.. Og har vannforbuk ( Topppakning ? )

Så begynner å friste den motoren jeg har på hånda..

 

Men syntes egentlig det er dyrt å betale 19.500,- for en motor som har gått 120.000..

NBS skal i tillegg ha tilbake gamle blokka(med topp) som jeg må betale frakt tilbake på.. (De har visst mangel på emner eller noe, så for å kjøpe motor så må gamle levers inn... )

Noen som vet av noen bedre plasser å få tak på motor på? Privatpersoner er litt vanskelig, pluss at jeg ikke får garanti fra en privatperson.. Får jo 3 mnd. fra NBS :)

 

Morten

 

overhala den selv ja

bytter alt som er på hele motoren...

Hvis den må borres må jo stempel og byttes....men da blir jo motoren som ny da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får se om jeg først og fremst får en god pris fra NBS.. Vet ikke hvor mye jeg sparer på å overhale motoren..

Syntes 20.000l,- var litt drøyt, så får høre med dem igjen.. De får jo gamlemotoren min i retur.. Det burde jo gjøre det billigere ville jeg ha trodd :-S

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva endte du med? Og hva ble byttet osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leverte tilbake motoren og bygget en fra scratch ;)

Smidd innmat og overhalt og portet topp! Blokk ble også overhalt og boret ;)

Er tilbake i bilen igjen nå :) Og klar til oppstart i dag ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.