Hvilke type spacere(som endrer boltsirkel) finnes det?

Anbefalte innlegg

Heisann! (Beklager om denne egentlig skal til dekk og felg-kategorien, men jeg er sannelig ikke sikker på hvor den hører hjemme. Om den er feil plassert, skal jeg prøve å få den flyttet..)

Jeg lurte egentlig bare på hva slags spacere det finnes der ute.

Jeg har 4x100 i boltsirkel, og lurte da på hvilken boltsirkel man kan få ut ifra det. (Jeg har tilgang på dreiebenk/fres/bor) Mangler bare tegninger og informasjon. Gjerne info om endring av andre boltsirkler også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4x100 til 5x112 er ganske mye brukt.....også 4x100 til 5x130 (Porsche) Ellers kommer jeg ikke på noen andre boltsirkler som blir brukt på 4x100 med adapter. Noe særlig under 20 mm tykkelse er ikke å anbefale men har sett flere brukt det. 17 mm tror jeg er den tynneste adapter-spaceren jeg har sett. Andre boltsirkler........5x100 til 5x112 og 5x130 er også mye brukt,5x112 til 5x130 er også brukt mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har adaptere som gjør om fra 4x100 til 4x108

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her finner man det meste innen adaptere ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar! Adaptere var rimelig dyr å kjøpe, synes jeg!! Så de blir nok laget selv. Men kan dere forklare boltsirkelen? er 5x100 f.eks 5 hull med lik avstand mellom hverandre med 100mm ut fra sentrum? Og 4x100 til 5x100 går det? Er det lovlig med adaptere?

De her hadde jo sikkert passet veldig bra på treer'n min:

Bilde_283_sized.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar! Adaptere var rimelig dyr å kjøpe, synes jeg!! Så de blir nok laget selv. Men kan dere forklare boltsirkelen? er 5x100 f.eks 5 hull med lik avstand mellom hverandre med 100mm ut fra sentrum? Og 4x100 til 5x100 går det? Er det lovlig med adaptere?

De her hadde jo sikkert passet veldig bra på treer'n min:

4-5x100

Ja det går, men da må du bruke et felles hull. Lovlig med adaptere er det nok ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har tegninger på dette, kanskje? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har tilgang til dreiebenk og fres så kan en vell tegne litt også.

Ville målt navet på bilen som du skal bruke dette på, og fått det til å hvile på dette. Så ville jeg målt det samme på felgen slik at felgen hviler da på det "nye" navet som du lager i spaceren. Ytre diameter kan du jo kanskje tilpasse felge om det er en kant der som du fortsette på i designet på felgen slik at det ikke blir like lett å se om det er en spaver på eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har masse tegninger av adaptere og det er som regel endel av jobben når jeg lager for andre.....:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diameteren på senterringen på bilen min er såvidt jeg vet 57,1mm(er det det samme som navet?) og boltsirkelen er 4x100. (Vet enda ikke hva 100 står for, men 4 må da stå for antall bolter. Jeg skal vel få til å tegne litt, men må forstå konseptet bedre først.

F,eks hva er forskjellen på 5x100 og 5x112? Mulig det er dumt å spøre om dette, men jeg aner ikke hva det er så da får jeg heller virke som en skikkelig amatør! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diameteren på senterringen på bilen min er såvidt jeg vet 57,1mm(er det det samme som navet?) og boltsirkelen er 4x100. (Vet enda ikke hva 100 står for, men 4 må da stå for antall bolter. Jeg skal vel få til å tegne litt, men må forstå konseptet bedre først.

F,eks hva er forskjellen på 5x100 og 5x112? Mulig det er dumt å spøre om dette, men jeg aner ikke hva det er så da får jeg heller virke som en skikkelig amatør! :P

Du hadde nok kommet lang om du gikk ut med et skyvelær eller meterstokk og målte litt altså, 4 eller 5 står for antall bolter og 100 eller 112 er avstanden i fra hull til hull, altså diameteren, radius blir da halvparten av dette.

Om du tar av hjulet ditt og måler og tegner litt så hjelper det godt på, og om du vil se hvordan en spacer er i lys levende live så har Biltema noe billige tynne universal spacere på noen mm. Men disse er universall med de fleste boltsirkler i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk på forumet, ligger masse tråder om dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.