hvordan få svart plast til å bli svart?

Anbefalte innlegg

jeg har en gammel audi 80 som har fått de vanlige alderstegn;) litt slitt i lakken skitten innvendig og svart plast som har blitt grå: mad :

nå har jeg fått orden på det meste uten om plasten. har tatt på sånn stoff, men det varer jo bare en vask eller to: bh :

 

så da lurer jeg på om det er en måte å få plasten svart igjen, og at han blir svart litt lengre enn til første vask?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv og varm det med varmlutsføn da får du ut litt fett og da vill det bli svart igjenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv og varm det med varmlutsføn da får du ut litt fett og da vill det bli svart igjenn

 

okei.. det må testes;)

takk for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skulle bare spurt meg på jobb i dag:) din tullebukk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ovatrol olje er sinnsykt bra & effektivt. Malerbutikker etc. selger dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kamerat som kjøpte den svarte plastikk lakken på tema, og sprayet listene på bilen sin, det blei strøkent! Men aner ikke hvor lenge dette vil holde før det kanskje kan flasse av igjen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skulle bare spurt meg på jobb i dag:) din tullebukk:)

 

tenkte ikke på det da;) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ovatrol olje er sinnsykt bra & effektivt. Malerbutikker etc. selger dette.

 

mhm.. stilig:p for vel begynne å teste ut litt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men aner ikke hvor lenge dette vil holde før det kanskje kan flasse av igjen.. :)

 

det er det som er det store spørsmålet;) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min tidligere 200 så lakkerte jeg sidelistene både øvre og nedre lister med plastikklakk. Mattslipte de først og lakkerte etterpå.

Så bilen i februar og var ikke antydning til sprekkdannelse eller misfarge. Dette etter lakkering sommer ifjor + kald vinter i trøndelag.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min tidligere 200 så lakkerte jeg sidelistene både øvre og nedre lister med plastikklakk. Mattslipte de først og lakkerte etterpå.

Så bilen i februar og var ikke antydning til sprekkdannelse eller misfarge. Dette etter lakkering sommer ifjor + kald vinter i trøndelag.:)

 

hørtes bra ut.. men prøver med det enkle først;) trenger ikke gjøre mer enn nødvendig:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste en eller annen plass innpå her at Polytrol også skulle være et vidundermiddel mot grå\kvite fangere som burde være svarte....:P Men kan godt hende det var ment Ovatrol da.......

Skal faktisk ta å teste det samme på min gamle passat fra 91......;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med Biltemas plastlakk. Holder ca en sesong. Kommer nok ann på forarbeidet, men jeg har bare sprayet på og håpt på det beste. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte Kiwi Express Shine (svart skosmøring) på støtfangerne på min gamle 80, og de var svarte og fine i de månedene som gikk fra jeg gjorde dette til jeg solgte bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kiwi eller Boston Shoe Dye er det du skal se etter:)

 

Fås kjøpt der dem selger sko.

Veldig viktig å IKKE kjøpe kremen, men en flaske som inneholder noe tyntflytende.

Krem blir bare liggende på utsiden og forsvinner fort.

 

BostonDye.jpg

 

Før:

2.jpg

 

Etter:

 

1.jpg

 

 

Fremgangsmåten er enkel;

- Gjør overflaten ren

- Smør på, stryk det utover overflaten slik at fargen blir jevn.

- Gå forsiktig over med varmepistol

- Smør på en gang til.

 

Nå har du sort plast i lang lang tid fremover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe som heter Polytrol ja, har brukt det på noen brune plastlister på en bil jeg hadde, det holdt bra det.

 

Er Ovatrol som lager det da....men er beregnet på plast, så derfor Polytrol!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv og varm det med varmlutsføn da får du ut litt fett og da vill det bli svart igjenn

 

Som nevnt her.

 

Varmlufts pistol funker. Enkelt å greit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har ett fantastisk produkt til dette formålet: Spraylakk med sort plastfarge. Perfekt farge og holder i evigheter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kiwi eller Boston Shoe Dye er det du skal se etter:)

 

Fås kjøpt der dem selger sko.

Veldig viktig å IKKE kjøpe kremen, men en flaske som inneholder noe tyntflytende.

Krem blir bare liggende på utsiden og forsvinner fort.

 

 

hvor mye koster den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye koster den?

 

Mellom 50 og 100.- for en flaske/pakke..

Fant ikke kiwi typen, så satset på Boston sin utgave som dem solgte på Skoringen:)

 

Se denne tråden fra Vortex, test av forskjellige metoder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste en eller annen plass innpå her at Polytrol også skulle være et vidundermiddel mot grå\kvite fangere som burde være svarte....:P Men kan godt hende det var ment Ovatrol da.......

Skal faktisk ta å teste det samme på min gamle passat fra 91......;)

 

 

 

polytrol er bra for plastikk ja;) har prøvd dette selv! blir meget blankt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom 50 og 100.- for en flaske/pakke..

Fant ikke kiwi typen, så satset på Boston sin utgave som dem solgte på Skoringen:)

 

Se denne tråden fra Vortex, test av forskjellige metoder..

 

 

 

Kjenner meg ikke igjen i måten lakken ble fremstilt på her iallefall.. må være feil type lakk han har brukt.

 

Sprayet ned plasten på bakfangeren min ifjorhøst, og den har holdt hele vinteren i salt, vann, frost og alt mulig slags vær og føre uten at det fins antyning til avflassing. Fargen er helt lik plasten på frontfangeren..(Som er 2 år gammel og relativt pen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i måten lakken ble fremstilt på her iallefall.. må være feil type lakk han har brukt.

 

Avhenger sikkert av underlaget en lakker på.

Er overflaten møkkete og har rester av silikon vil nok lakken sitte dårlig.

Spesielt hvis overflaten er behandlet med "bumpershine" produkter fra før.

 

Jeg testet lærfarge metoden på en sidelist jeg hadde til overs, og etter 2 behandlinger var plast gjennomfarget.

Med andre ord så kan jeg ta kappe bort en bit av f,eks støtfangerne mine og "såret" vil fortsatt være svart. Hvis du derimot lakkerer så vil du få et synlig merke av en annen farge ved en skade.

Ulempen med lærfarge er at det er bittelitt grisete, og at du må la det tørke helt.

Etter "behandlingen" er dem helt berøringstørr, noe "bumpershine" ikke får til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bruker Autoglym sin bumper care;) den smører du bare inn i plasten og tørker av all overflødig gelè som blir igjen:)

blir som nytt visst en gjer det rett: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.