Erfaring med 215/35-19 på 8" felg?

Anbefalte innlegg

Dette er jo en rimelig dimesnjon..

Skal på en A4 96mod felgene er 19x8"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går kjempefint: rock : . Vil påstå det er den fineste og beste dekkdimmen på 8" felg med tanke på strekk og senkemuligheter. Usikker på om du får det godkjent ,men det er det sikkert noen andre som kan svare på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du vil få veldig liten rullediameter med denne dekk/felgkominasjonen.... På 8" 19 felg er det 235/35-19 som er den riktige dimmen i forhold til orginal rullediameter...hvor lovlig det er, vet jeg ikke men du vil få veldig stort avvik på speedometeret.

eksemelvis (det viser 80Kmh men faktisk fart er kanskje 60Kmh) inkl feilvisning.

Mitt råd er... Spør en dekkforhandler hvor mye avvik som er lov. De har tabeller på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du vil få veldig liten rullediameter med denne dekk/felgkominasjonen.... På 8" 19 felg er det 235/35-19 som er den riktige dimmen i forhold til orginal rullediameter...hvor lovlig det er, vet jeg ikke men du vil få veldig stort avvik på speedometeret.

eksemelvis (det viser 80Kmh men faktisk fart er kanskje 60Kmh) inkl feilvisning.

Mitt råd er... Spør en dekkforhandler hvor mye avvik som er lov. De har tabeller på dette.

Litt uenig her hehe.

Vis orginal dim på a4 er 195 65 15 så er 215 35 19 tilnermet likt i rulleomkrets mens. 235 35 er for stort.

195 65 15 Høyde 635mm

215 35 19 " 633mm

235 35 19 " 647mm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer nok det. 215 35 19 er mere passe for bilen.. men burde vært på en 7" eller 7,5" felg.. ikke 8"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer nok det. 215 35 19 er mere passe for bilen.. men burde vært på en 7" eller 7,5" felg.. ikke 8"

De er jo mye tøffere på ein 8" felg enn på ein 7" då ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er jo mye tøffere på ein 8" felg enn på ein 7" då ;)

Enig:)

Skal ha samme dimensjon på en 8,5" felg jeg til sommeren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha tilnermet lik rulleomkr som org, så er det 225/35/19 som er det mest riktige. på 8" felg, så ville jeg hatt 215/35/19, for 225+ kan bli litt for mye ballong, men det avhenger veldig av dekkmerke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig 215/35-19 har for liten laste index for din bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare tatt dette ut i fra erfaring med min egen bil.:)

Kjører med 215/45-17 på sommerhjulene og det skiller ca 4-5 Kmt i forhold til vinterhjulene (org. felger) 205/60-15

dette er målt med gps i forhold til speedometeret. ;)

Jeg sier ikke at dimmensjonen lenger opp her ikke kan brukes.... Bare at det vil gi merkbar forskjell i målt fart/kjørelengde kontra faktis fart/kjørelengde. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 225/35-19 på 8,5" felg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mattematikk her nå.

235/35-19 vil si (dekksiden høyde er % av bredde) =235x35% =82.25mm

215/35-19 vil si (dekksiden høyde er % av bredde) =215x35% =75.25mm

det vil si 7mm forskjell i diameter gir ca 2,2cm forskjell i rulleomkrets.

der var jeg for sen gitt og ikke helt presis heller...: dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, blir jo et avvik på bare 0.22% i omkrets eller 0.14cm i diameter

Er jo så nært som man kan komme nesten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

215/35-19 går finfint i forhold til rulleomkrets :) Eneste er at du må sjekke at du ha 85 eller mindre som minimum loadindex i vognkortet ditt. Men hvis jeg ikke husker helt feil har bilen din enten 84 eller 86, litt avhengig av typegodkjenninga.

Men som de andre sier er 225/35-19 det nærmeste man kommer i forhol til orginal rulleomkrets samt lovlig Loadindex (de fleste ligger på over 85 i loadindex, og ikke under).

Stort sett er det følgende loadindex som gjelder (kan forekomme avik fra enkelte leverandører)

215/35-19: 85

225/35-19: 88

235/35-19: 91

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar!

Men angående load index, det har vel ikke så mye å si... uten på evnt eukontroll eller blir stoppet i tekninsk kontroll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt mattematikk her nå.

235/35-19 vil si (dekksiden høyde er % av bredde) =235x35% =82.25mm

215/35-19 vil si (dekksiden høyde er % av bredde) =215x35% =75.25mm

det vil si 7mm forskjell i diameter gir ca 2,2cm forskjell i rulleomkrets.

der var jeg for sen gitt og ikke helt presis heller...: dum :

Har du fått med deg at avviket i dekkside kommer 2 ganger på diameteren her?

F.eks 215/35 19:

D=21,5*0,35*2 + 19*2,54 = 63,31 cm

Mens 235/35 19:

D=23,5*0,35*2 + 19*2,54 = 64,71 cm

Dvs 1,4 cm avvik på diameteren og 3,14*D = 4,4 cm på omkretsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar!

Men angående load index, det har vel ikke så mye å si... uten på evnt eukontroll eller blir stoppet i tekninsk kontroll

Fantastisk kommentar.....

Du bryr deg ikke om at dekket kan eksplodere i fart, men om du blir tatt i kontroll eller ikke. : dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bryr deg ikke om at dekket kan eksplodere i fart, men om du blir tatt i kontroll eller ikke. : dum :

Nå er det vel ikke slik at et dekk med for lav LI kan ekspoldere i fart sålenge man ikke bruker dekk på LI=88 på en bil som burde ha 200... ;)

Utover det er jeg enig i at det er en fordel å ha riktige dekk på bilen, men jeg er ingen fanatiker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del, det er sikkerhetsfaktor her som det også er på all annet utstyr med vekt og trykk ratinger. men hva er sikkerhetsfaktoren? Jeg gambler ikke med helsa når det gjelder dekk (Load Index, mønsterdybde, kvalitetsdekk vs. jalla-dekk).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For all del, det er sikkerhetsfaktor her som det også er på all annet utstyr med vekt og trykk ratinger. men hva er sikkerhetsfaktoren? Jeg gambler ikke med helsa når det gjelder dekk (Load Index, mønsterdybde, kvalitetsdekk vs. jalla-dekk).

Du kommer til å rive av deg håret nå Petter når eg sier at gamlebilen din nå går på Jalladekk med feil loadindex. Å bare så det er sagt så er det de beste dekka eg har hatt : rock : Å ja eg har prøvdt dyre kvalitetsdekk og.

Eg føler ikke eg gambler med helsa heller : klø :

Beklager OT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kommer til å rive av deg håret nå Petter når eg sier at gamlebilen din nå går på Jalladekk med feil loadindex. Å bare så det er sagt så er det de beste dekka eg har hatt : rock : Å ja eg har prøvdt dyre kvalitetsdekk og.

Eg føler ikke eg gambler med helsa heller : klø :

Beklager OT

hehe, ja eg vett du kjøre Nankang på 20", og eg har jo reve av 80% av håret allerede (lengdemessig), eller va det frisøren så skamklipte meg?

Hadde du kjørt med Michelin PS2 i samme dim hadde du nok blitt sjokkert, både over pris og performance (kanskje mest det første...)

Du e tilgitt Lasse ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket har en loadindex på 85, altså 515kg, skulle bli over 2tonn det til sammen, og kjører alltid med tom bil... Men du har selvfølgelig et poeng!

Men man kan jo punktere uansett loadindex da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.