Bytte av foringer bærebru Audi 80

Anbefalte innlegg

Tar opp denne, da jeg skal bytte både på bærearmer og hjelperamme.

På cabben ('96 mod 2.0E) mener Mekonomen at det skal være foringer 'med metall omkring' på bærearmene, men når jeg ser på de som står i, virker det som at metallet rundt foringen sitter sveist fast i bærearmen! Er det allikevel kun gummiforinger på denne, (definitivt servo) eller er det noe jeg ikke ser innunder der?

Er det også veldig forenklede å løsne hele hjelperamma for å gjøre jobben? Da er jo alt ute av bilen, og en kan bruke en svær skrustikke eller presse mye enklere.. Hva mener folket som har gjort dette før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foringen på bærearmer har stålhylse ytterst, men sikkert vanskelig å se denne pga rust og møkk. Kjappeste måten å ta disse på er å bore med 10-11 mm borr i gummien mellom den indre og ytre stålhylsa. Da vil man bore den ytre hylsa tvert av og foringen løsner lett med en luftdrevet meisel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Ja, jeg får kanskje ta av hele bærearmen, så ser jeg det vel tydeligere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ta bærearmen av bila ja :)

 

Det du kan gjøre, i stedet for å borre gjennom slik Ole-Håkon nevner, er å grille vekk gummien og slik få fjernet den indre hylsa. Deretter kan du bruke en luftdrevet stikksag/platesag for å skjære et kutt gjennom den ytre ringen. Slå så et flatt tynt skrujern ned i hakket du har laget, og den ytre hylsa kolapser og ramler ut av bærearma. Pass på slik at du ikke kapper i selve bærearmen ;) Ny foring bør du bruke hydraulisk presse til å presse inn. Det kan være litt vrient pga utformingen på bærearmen, men det går. Har du ikke gjort det før så få noen til å hjelpe deg.

 

Bolten som går igjennom foringen har forresten 17mm hode, og det samme har mutteren som du finner noe kronglete plassert inne i bærebrua/traversen. Den er tilgjengelig gjennom hullet på undersiden.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki!

Bolter og mutre har jeg alt i posen fra Møller, så de skal byttes, ja! :D

Tipper jeg løsner den på bærekula, og ene innfestingen til stabstaget, så får jeg ta ned hele hjelperamma.. Uformelig tung greie! : bråk :

Tenkte dette skulle være en fin kveldsjobb, men tror jeg bør sette av etpar dager til dette.. *sukk*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki!

Bolter og mutre har jeg alt i posen fra Møller, så de skal byttes, ja! :D

Tipper jeg løsner den på bærekula, og ene innfestingen til stabstaget, så får jeg ta ned hele hjelperamma.. Uformelig tung greie! : bråk :

Tenkte dette skulle være en fin kveldsjobb, men tror jeg bør sette av etpar dager til dette.. *sukk*

 

Hvorfor ta ned traversen? Det er bare unødvendig og tar lengre tid. I grunn like enkelt å få av bærearmene fra traversen når alt er festet til bilen som når det er løst. For å holde igjen mutteren inne i traversen kan du f.eks bruke hjulbolt"nøkkelen" som følger med bila eller ei skralle+pipe.

 

Lønner seg forøvrig først å løsne bolten som holder bærekula, deretter stabstaget og til slutt boltene gjennom foringene. Da blir dette en kveldsjobb, kanskje to ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Fordi jeg må bytte foringene i traversen også.. De bakre er temmelig defekte, de foran (som bare er gummi) er igrunn bra, men bør kanskje byttes når man er i gang? Har dårlig erfaring med å hoppe over ting som er 'ok' på Audiene når man bytter noe annet.. :P

Tar man ikke av hjelperamma behøver man vel heller ikke å ta av stabstaget, så det er jo noe å vurdere! (bør vel egentlig klare å bytte den bakre foringen uten å ta løs traversen når jeg tenker meg om..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.