Justere tenning 110 Hp TDI

Anbefalte innlegg

Heisann.

Kan man bruke samme utstyr for å justere tenning på 1998 Passat 110hp som på 1989 golf td?

Kanskje man bare må bruke annen nål på måleuret? der har vi flere muligheter.: klø :

Saken er:

Har byttet registerreim på min passat 1998 110hp TDI og bør nok justere tenning da jeg merker tydelig endringer, tyngre å starte, noe hardere gange og litt lat. : bh : Jeg har ikke vært løs med tannhjulet på kamakslingen og benyttet verktøy for å låse merkene ved sammensetting så registermerkene er garantert riktig. Jeg lurer faktisk på om Møller har satt pumpa et hakk feil og vridd den til riktig tenningstidspunkt når de har byttet reim første gang? Blir liksom litt vanskeligere å bytte reim sjøl på den måten....

Uansett, jeg har en kjenning som driver en del med bil, han har meget god kunnskap om enda eldre dieseler men ikke disse, han har utstyr for å justere tenning på min 1989 golf GTD men vet ikke om han kan bruke det samme utstyret på passaten, han kjenner ikke elektronikken og vet ikke om den har noen innvirkning på grunnjusteringa? I så fall så må vel tenninga justeres mens motoren er i gang og med påmontert diagnoseutstyr?

Noen som vet noe om dette?

Tips mottas med takk.

Erlend Hammern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har justert på 1.9tdi 90hk, går ut fra det er samme justering på din. Da justerer man ved en slik pinne på et måleur, så løsner man pumpa og vrir den til de gitte verdiene.... er en veldig grei jobb å utføre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justere tenning på en dieselbil? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justere tenning på en dieselbil? : klø :

Man justerer tidspunktet for når dieselen skal sprøytes inn i sylinderen.

Dette har stor betydning for gange og kraft man får fra motoren.

Forøvrig er jeg litt nysgjerrig på hvordan dette gjøres på 1Z motoren, og om det er noen som vet av noen som er flinke med dette i Trondheimsområdet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har justert på 1.9tdi 90hk, går ut fra det er samme justering på din. Da justerer man ved en slik pinne på et måleur, så løsner man pumpa og vrir den til de gitte verdiene.... er en veldig grei jobb å utføre

Takk for raskt svar.

Så det var altså ikke noen prosedyre med diagnoseutstyr og motoren i gang ved justering?:)

Da er det vel bare å trø til med justeringsuret da.

Jeg vil gjerne ha flere innspill om det er noen som har erfaring med dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du bør finne litt hidden på hvordan du skal gjøre det, haynes boka tar for seg dette på en forståelig måte;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes håndbok, finnes det til denne bilen? Trodde faktisk det var slutt på å lage slike håndbøker jeg.: klø : Kanskje noen som har ei å selge og?: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den finnes hvertfall til audi 100 og a6, gamletypen, og den kom jo med 1.9tdi:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonome har håndbok så mandag blir det en tur dit : smil :

Tak for tipsene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

: smil :Mekonomen altså

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man justerer tidspunktet for når dieselen skal sprøytes inn i sylinderen.

Dette har stor betydning for gange og kraft man får fra motoren.

Forøvrig er jeg litt nysgjerrig på hvordan dette gjøres på 1Z motoren, og om det er noen som vet av noen som er flinke med dette i Trondheimsområdet.

Hei igjen Knut.

Ser omsider at du etterspør noen som er flinke på dieseljustering i Trondheimsområdet? De finnes vettu.

Midt-Norsk Diesel & Elektro AS , Klæbuveien 196 Tlf:73 82 52 30 De fikser det aller meste så vidt jeg vet.

Klæbuveien 196 er i området Shell Bilby'n- Biltilsynet, (på sluppen) kjør opp forbi Bunnpris, til enden av veien og til høyre så skal du finne dem. Romnes var i det bygget før.

Beklager sent svar, er nok ikke så ofte her på forumet for tiden.

Erlend

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tidligere Trondhjems Elektro-motor er det ikke ?

Tror jeg vet av en som jobber der faktisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.