Anbefalte innlegg

Hei folkens.. Jeg har et Canon EOS 400-D speilrefleks kamera med 18-55 objektiv..

Tenkte jeg skulle anskaffe meg et objektiv til, men litt usikker på hva..

Har kikket på telezoom og vidvinkel, feks:

telezoom 55-200

vidvinkel 10-20

har også kikket på en 18-200

Noen som har tips og anbefalinger til hva som er bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sigma 18-200 tror jeg du kan se vekk fra iallefall, den jeg har gav hele tiden litt "uskarpe" bilder. 10-20 har jeg bare brukt littegranne før jeg gikk over til litt mer ... ekstreme metoder for å få vidvinkel-bilder.

Hva slags prisområde tenker du deg at du skal holde deg innenfor, egentlig? Det har endel å si for hva du kan forvente deg av kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun du som kan svare på om et vidvinkel eller et teleobjektiv er riktig for deg.

Det kommer an på ditt behov.

Sigmas 10-20 er et glimrende vidvinkel objektiv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tamron har en 18-250, som bladet Fotografi omtaler som ett godt kjøp. Den er ikke allverden lyssterk, men har god gjengivelse i hele spekteret, bortsett fra at den fortegner litt i begge ender, dvs at står en foran en begyning på full vidvinkel, vil ikke veggene bli rette osv. Men den omtales som bedre enn Sigma sin 18-200.

Jeg skal iallefall kjøpe meg en 18-250 til sommeren.

Av andre objektiv jeg ønsker meg, vil jeg ha en 30mm F/1,4, for å ta bilder innendørs uten blitz, samt kreativ frihet i forhold til dybdeskarphet.

Kit-objektivet ditt er vel heller ikke allverden lyssterkt, så Tamron sin 18-55 f/2,8 har også fått mye bra omtale. Med denne vil du halvvere eksponeringstidene på vidvinkel, og kanskje 1/4 av tiden på tele, noe som kommer godt med håndholdt i svakere lys.

Av vidvinkel kjenner jeg ikke til noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.. I lengden kommer jeg nok til å skaffe både telezoom og vidvinkel.. men pga lærlinglønn som nesten kun går med til bilen hadde jeg ikke tenkt til å kjøpe det råeste man får, men noe som fungerer helt greit til en grei pris..

Har ikke hatt kameraet lenge, så er litt usikker på hva jeg hadde kommet til å bruke mest av telezoom og vidvinkel.. Bedde deler er jo veldig kjekt :P

Truls, hvor kan man finne en slik Tamron har en 18-250 til grei pris da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremfor å jakte på ei linse med størst mulig zoomområde, ville jeg heller redusert noe på zoomområdet og valgt ei mer lyssterk linse. Gir ofte bedre bilder uansett lysforhold. Koster litt mer, men som over alt ellers så får man det man betaler for.

Jeg har selv Nikon D70(S) med 18-70/3.5-4.5 som kit-linse.

Jeg har valgt å kjøpe Sigma 70-200/2.8 og Sigma 105/2.8 Macro. I tillegg har jeg en Sigma 2x teleconverter. Taper et blendertrinn eller to med teleconverter, men lyssterk optikk betyr det ikke så mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke på jakt etter størst mulig zoomområde.. Men siden den blei anbefalt som bedre enn den jeg nevnte er det jo verdt en titt.. Hva slags linse ville du anbefalt? Og hva er bra lyssterkhet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"bra lyssterkhet" er når linsa slipper nok lys inn til ditt bruk. Det som påvirker lystterkhet er hvor stor blenderåpning (som er det som oppgies som F-tall, dvs som Svein Olav sa, 18-70/3.5-4.5 er blenderåpning 3.5 ved 18mm og 4.5 ved 70mm) man får ved hvilken fokallengde (som er det linsene oppgir i mm). Hvis du skal drive med "sportsfotografering", så må du ha så lyssterk linse som mulig, siden du har en begrensning i hvor lang lukkertid du kan ha.

Jeg har selv en 50-500mm sigma med f/3.5-6.3, funker helt greit til vanlig sportsfotografering på høylys dag, men med en gang sola er delvis på vei vekk så må jeg gå opp i ISO fra ISO100 til 400 eller 800. Mao hvis du skal gjøre noe sånt noe, eller gå tur i skogen og ta bilde av fugler etc, så tror jeg du sannsynligvis har fordel med å kjøpe noe ala det samme Svein Olav har, 70-200/2.8.

Forklaring på lyssterkhet får du iallefall delvis via http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture hvor det er mye informasjon og et par bilder som viser maks og minimum blenderåpning (eller aperture på engelsk).

Hvis det er knapt med penger, og du er uerfaren, så kan det hende at f.eks en sigma 70-300 kunne holdt i lange baner for deg. Jeg har ikke erfaring med kvaliteten, men det er sikkert ikke altfor ille, og det gir deg rekkevidden du ser etter. 18-200 til sigma ville uansett kostet deg 3000 elns, 70-200 f/2.8 koster 6500,- minimum (men vil nok gi deg bra kvalitet). sigma 70-300 f/4-5.6 kan man få til 1500,-. Det vil jeg egentlig tro, at sammen med 18-55mm som du fikk med kameraet, vil gi deg rimelig bra dekning av ca hele zoom-området jeg ser for meg normale folk bruke.

Som sagt, det koster lite, det gir sikkert rimelig mye, og når du har blitt komfortabel med kamerahuset så kan du begynne å se litt nærmere etter hva slags linser du bør kjøpe. Siden du ikke vet hva lyssterkhet osv er, så tipper jeg at du er rimelig fersk, da er det absolutt en fordel at du prøver deg frem med billig linse før du kjøper de litt dyrere linsene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det er de tallene, men det jeg egentlig lurte på er hva som er "bra"? Lavere tall bedre lyssterkhet, siden det blei nevnt 2.8 og de andre ligger over 4? Eller er jeg på jordet nå? hehe

Er rimelig fersk ja.. Fikk kameraet rundt juletider, og vet ikke mer enn det jeg har funnet ut selv av div testing..

Kikket litt på lefdal (en kamerat jobber der så han klarer som regel å skaffe litt gode priser)..

Sigma 55-200/4-5,6 DC = 1195kr

Sigma 18-200MM F3.6-6.3 DC = 1995kr

Sigma 70-300mm F4-5.6 = 995kr (men står at dette er tilpasset Nikon DSLR kameraer)

Sigma 10-20mm F4-5.6 = 3795kr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, lavere tall er bedre lyssterkhet. Alt det står forklart i linken jeg gav, men her ser du hva de tallene innebærer, fremstilt grafisk:

350px-Aperture_diagram.svg.png

Jeg kan forøvrig komme med et bokforslag, som jeg skal kjøpe så snart jeg er ferdig med et par småting som må fikses med bilen:

http://www.amazon.com/Digital-Photography-Book-1/dp/032147404X

http://www.amazon.com/Digital-Photography-Book-2/dp/0321524764

Det skal visstnok være veldig lettleselige og bra bøker med veldig konkrete tips om hva som funker når og hvor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket litt på lefdal (en kamerat jobber der så han klarer som regel å skaffe litt gode priser)..

Sigma 55-200/4-5,6 DC = 1195kr

Sigma 18-200MM F3.6-6.3 DC = 1995kr

Sigma 70-300mm F4-5.6 = 995kr (men står at dette er tilpasset Nikon DSLR kameraer)

Sigma 10-20mm F4-5.6 = 3795kr

Av disse vil jeg anbefale deg både 55-200'en og 10-20'en. Siden du ikke vet selv hvilket behovd du har.

De fleste begynner nok å utvide pakken sin med et teleobjektiv.

Siden normal objektivet ditt (18-55) allerede gir den noe vidvinkel, vinner du mer på å velge et teleobjektiv først!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av disse vil jeg anbefale deg både 55-200'en og 10-20'en. Siden du ikke vet selv hvilket behovd du har.

De fleste begynner nok å utvide pakken sin med et teleobjektiv.

Siden normal objektivet ditt (18-55) allerede gir den noe vidvinkel, vinner du mer på å velge et teleobjektiv først!

Etter hvert blir det nok begge deler ja.. Men jeg også har på følsen av at jeg vill vinne mer på å utvide med teleobjektiv først, som du sier.. Blir nok en slik først, også kanskje vi får bruke litt av feriepengene på 10-20..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et par review av 55-200'en. Er nok ikke dårlig valg for å få større rekkevidde dette, spesielt ikke hvis du får det for 1200kr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.