#1 Skrevet Mars 30, 2008 Rimelig oppgitt nå.. Skulle hente min kjære søster på fest. Kjører ned en liten bakke mot ett hus. Ser det er feil hus. Dytter i revers og gir litt ekstra gass siden bakken var bratt.. BANG! F*#n, jaja tenkte jeg. Det var den clutchen. Visste den var sliten, men passe rimelig dårlig nå som jeg ikke har annen bil å komme meg på jobb med. Motor går like pent, men kan gire uten å tråkke ned pedalen: rolleyes Får noen kamerater til å komme med bil og slepetau, sleper to meter før vi må flytte slepetauet litt på bilen som drar. DA får jeg se 4-5 kuler, litt større enn klinkekuler, og like ved siden en liten bit støpejern formet som en halvbue. På vei hjem begynner det å rakle litt også, verre ved sving faktisk: klø : Jekker opp bilen etter jeg kommer hjem, ca 03:00 i natt. Kaster meg under med en mag-lite, men finner ingen hull. Ikke lekker det olje noen plass heller. Pedalen er akkurat som før. Skal på jobb i morgen, så blir morgenen og kvelden som det blir skrudd . Noen som har ideer til feilsøking? Evt hvor burde clutch kjøpes? mvh edit: Bilinfo: A4 1.8 FWD 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 30, 2008 Drivknutten høres det ut som. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 30, 2008 Men det er jo rart at du kan gire uten å clutch'e da. Skulle vel ikke kunne gjøre det fordi om en drivknute takker for seg. Forstår at det kan være en forklaring på at man ikke får noe kraft på hjula da dette er fwd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 30, 2008 Drivknutten høres det ut som. Var det første jeg også tenkte når det var snakk om "klinkekuler". Disse MÅ da komme derfra, og ikke i kasse/diff? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 30, 2008 Men det er jo rart at du kan gire uten å clutch'e da. Skulle vel ikke kunne gjøre det fordi om en drivknute takker for seg. Forstår at det kan være en forklaring på at man ikke får noe kraft på hjula da dette er fwd. Får dårlig kraft på a4 selv med quattro om en knute går! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 30, 2008 Får dårlig kraft på a4 selv med quattro om en knute går! Ja, om man ikke har mulighet til å låse diffene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 30, 2008 Med litt lys og litt klarere hjerne er det rart hva man kan finne: rolleyes Full pott til dere som gjetta drivknute:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 30, 2008 men hvorfor får du da giret uten å clutche? da vil jo dette skrape om slå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 30, 2008 Ikke nødvendigvis. Du kan lett gire en bil uten clutch så lenge turtallet holder seg riktig i forhold til neste giret. Eks hvis du dytter kassa ut av gir fra 4. gir i 3000rpm og tilsvarende hastighet i 5. gir er 2400rpm så får du bilen greit i gir igjen så lenge motor holder denne hastigheten. Og uten drivknute vil det jo heller ikke finnes noen som helst motstand omtrent? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 30, 2008 Samme skjedde meg inatt og. Skikkelig surt. Skjedde da min bror hadde bilen. Stakkars mann, han trodde han hadde knekt hele kassa eller.no Haha, måtte nesten bare le litt, selv om det var utrolig surt. Det er vel ikke så veldig hendig å taue bilen med ødelagt drivknute heller tenker jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 30, 2008 Med litt lys og litt klarere hjerne er det rart hva man kan finne: rolleyes Full pott til dere som gjetta drivknute:) Hell i uhell da. At det ikke var noe annet! Den knuten er fort gjort å bytte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 30, 2008 Samme skjedde meg inatt og. Skikkelig surt. Skjedde da min bror hadde bilen. Stakkars mann, han trodde han hadde knekt hele kassa eller.no Haha, måtte nesten bare le litt, selv om det var utrolig surt. Det er vel ikke så veldig hendig å taue bilen med ødelagt drivknute heller tenker jeg? Ble letta jeg også idag. Enda mindre hendig å etterlate bilen i det strøket:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 30, 2008 MEd min skjedde det heldigvis rett ved en bensinstasjon så der står den da trygt. Men nå er det bare å fomle seg til å bytte drivknute da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 30, 2008 Hehe, satser på å få ett par timer fri fra jobb i morgen, og at mekonoemn/torshov/møller har deler til meg. Denne skal kjøres i morgen ettermiddag:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 30, 2008 JEg har et hjullager som bør byttes bak også, som jeg lurer på å ta meg utpå i samme slengen. Så tror ikke jeg kommer til å kjøre imorgen hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 1, 2008 : bh : Dette var jo ikke spesiellt pent. Ser ut som det har vært heftig moment på gang:p Grunnen til at jeg fant metallbiter med halvbue-form: Så til denne nøtta: Hvordan får jeg av denne nå som leddet ikke er helt lenger? TRENGER TIPS! Skulle kjørt igår, men ingen rundt her selger 17mm umbraco etter klokka 17. Var innom torshov idag og spurte etter det faktisk, fant det ikke i hylla først så jeg henvendte meg til han i kassa. Svar: "Finner du det ikke i hylla har vi det ikke, og da hjelper det ikke å spørre". Jo takk! Lager er no dritt forresten.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 1, 2008 Du trenger ein ters til å dra den av, eller dunke den forsiktig av med hammer ifrå baksia! Pass på å variere kor du slår på baksia, f.eks annakvar gang på kvar side! Henger kun på ein låsering som ligger rundt akslingen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 2, 2008 Dyre deler til min. 2315,- inkl moms, og må selvsagt bestilles!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 2, 2008 Dyre deler til min. 2315,- inkl moms, og må selvsagt bestilles!! Koster det samme til A4 da. Byttedel også, så 800 i depositum. Lurer litt på hva de sier til min "byttedel" da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 3, 2008 Trenger ett kjapt svar fra noen som har gjort dette før. Er en plast-skive eller avstandsholder som sitter ved låseringen. Denne har en tjukk, rett side og en side som er kon og kan se ut som en kile. Hvilken vei skal denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...