RS2 med tenningsbank, er det bare å høgge?

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig akkurat kjøpt meg en RS2(95 mod 220km), å etter litt strev med forsikring og eu har jeg fått skilter på bilen. De første turene gikk det ganske unna for å se det slik, men så har jeg begynt å kjøre litt vanlig nå da..

 

Men så fikk jeg plutselig høre en ulyd.. Faen, katta i sekken. Hvis jeg gir på/presser motoren på lavt turtall(før turbo`n slår inn) eks 5 gir på lavt turtall å gir bånn gass kakler det i motoren.. Tenningsbank sier en som har greie på det. Så kommer turbo`n å alt høres bra ut igjen.. Hva kan dette være?????

 

Tidligere eier har nylig byttet reg reim. Men motoren går veldig pent, så rart om dette er gjort feil.

Jeg vet jo heller ikke om det er tenningsbank.. Men det høres slik ut.. Stygg kakle lyd.. Som når en gammel bil kvæles..

 

Har tatt ut hjernen å fikk se at bilen ble chippet i 95. Satte inn org chip fra en orginal rs2, bytta luftmengde måler, tps føler tror jeg det heter, men bilen er akkurat som før... Har hatt på måleutstyr når vi er ute å kjører.. Da ser det ut som bilen ikke får suppe.. Men dette skjønner jeg ikke.. Bilen lugger også noen ganger svakt når jeg eks kjører 80-100 uten å gi på spes.....

 

Tips ideer? ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsbank før turboen slår inn? Kan nesten minne meg om rådebank. Hvis du har den i fri og ruser den, vil det komme slike kaklelyder på noen spesielle turtall da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørtes veldig ut som samme symptomene jeg hadde på min !

Og jeg hadde rådebank !

 

Vil anbefale deg å slutte å bruke bilen med det samme, ta av bunnpanne og sjekke alle råder, før du kjører for lenge og får slått veiva di skakk eller ryker på et motorhavari : vinke :

 

Alt du gjør fra nå er billigere enn en motorhavari !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyden kan kansje høres et lite sekund hvis bilen står i på tomgang å jeg stikker hue ned i motor rommet å drar på full gass.. Men Hører lyden VELDIG godt hvis jeg kjører sakte oppover en bakke i høyt gir på lavt turtall å trår pedalen i bånn. Hvis jeg bruker bilen helt vanlig merker jeg ikke noe til lyden. Bilen er ikke i bruk, for jeg er nervøs.no.. Men hvis jeg da har rådebank.. Hvordan ser jeg det? Hva koster dette? 5 kilo ladetrykk på kald motor, 2,5 på varm.. Faller ikke trykket lavere ved rådebank?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådebank hører man ganske lett når man vet hva man hører etter... for å bytte dette (i håp om at veiven er hel og fin enda) så må du av med bunpannen, demontere bunnen på rådene, handle inn nye rådelager/bunnpakning samt bolter(strekkbolter) og montere igjen med rett moment.

 

Ganske enkel og grei jobb hvis du har litt indre enn 10 tomler og skikkelig verktøy.

 

Regn med en 1500-2000 i deler(hold deg inna møller ang deler)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er stor sannsynlighet at veiva også har tatt skade og du bør måle alle klaringene før du smekker det sammen igjenn!..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike lyder kan være meget vanskelige å identifisere i virkeligheten, nærmest umulig på dette forumet.. Slik som du beskriver det oppstår lyden på lave turtall med belastning på motoren, da vibrerer motoren litt i utgangspunktet og kan produsere forskjellige lyder som kan feiltolkes, spesielt hvis ting ikke er skikkelig fastskrudd. Glem rådebank foreløpig(sier ikke at det ikk er det), og få bilen til noen som kan motor! Mye kompetanse i denne klubben så det er sikkert noen som kan hjelpe deg. Ville selvfølgelig latt være å bruke bilen før problemet er løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike lyder kan være meget vanskelige å identifisere i virkeligheten, nærmest umulig på dette forumet.. Slik som du beskriver det oppstår lyden på lave turtall med belastning på motoren, da vibrerer motoren litt i utgangspunktet og kan produsere forskjellige lyder som kan feiltolkes, spesielt hvis ting ikke er skikkelig fastskrudd. Glem rådebank foreløpig(sier ikke at det ikk er det), og få bilen til noen som kan motor! Mye kompetanse i denne klubben så det er sikkert noen som kan hjelpe deg. Ville selvfølgelig latt være å bruke bilen før problemet er løst.

 

 

Enig!

Kan godt være rådebank, men da vil lyden bli mer markant på varm motor, og den kan være fraværende på kald motor. Få noen med erfaring til å høre/se på den sammen med deg. Er det rådebank, vil du høre det hvis du ruser opp motoren når du står ved motoren, når den detter ned på turtall da, vil du mest sannsynlig høre en slags kakle-lyd.

 

Har du rådebank, bør du ikke bare bytte lagre, selv om lagerklaringer er i orden...det hender du banker veiva skeiv pga rådebank (selv om det ska mye til hvis rådetappen på veiva er hel og fin), og det vil med andre ord si ut med motor og ta den helt fra hverandre, sjekk og mål alt som er...ikke ment som skremselspropaganda, bare til info.

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme lyd i min som du beskriver og fant ikke ut hva det var.

Det endte med havari.

Det som skjedde var at toppen ble oppspist mellom 2 sylindre og mistet kompen på syl 4 og 5.

Samtidig som toppakningen var helt oppspist på samme sted og hadde begynt og tære på flere steder mellom sylindrene.

Driver nå og overhaler motoren med nye stempler, råder og topp. Jeg mistenker at det var svakhet i toppakning eller triltrekkingsmoment på toppen som gjorde at det ikke holdt.

Men jeg er ikke helt sikker enda og er meget interessert i innspill.

Motoren er en orginal 95 ADU motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne i håp om noen kloke innlegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen står nå hos Jonus.. Han har funnet ut at mellon sylinder 4 og 5 er toppakningen blåst, slik at trykket forsvinner inn i sylinderen ve siden av. Dette skaper tenningsbank.. Så håper det bare er å plane toppen og bytte pakkningen. Blir spennende å høre hvordan det ser ut når han tar av toppen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, bumber denne litt jeg... Hvordan gikk det med bilen din...??? Var det bare et toppakningsbytte og sliping av toppen som skulle til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.