#1 Skrevet Mars 30, 2008 Søker svar fra noen som har peiling! Jeg har gjentatte ganger vært i kontakt med Norsk bildelsenter ang. A6'en min. Jeg har nemlig hatt problemer siden jeg kjøpte denne med ujevn gange og meget sur eksos samt mye røyk ved kald motor samt. ved mye pådrag (forbikjøringer etc...) I tillegg ligger alle kreftene fra 2000 til 3000 o/min. Under 2000 og over 3000 er det lite med krefter. Med henger eller campingvogn går det mye clutch! Bilen er chippa (internchip) og jeg lurer på om det er denne som forårsaker alt sammen. Jeg har bytta dieselpumpe, dyser og glødeplugger. (inkl dyse m/nåleløft-sensor) Motoren yter originalt ca 115, men dette er jo selvsagt alt for lite. Jeg ønsker å beholde bilen chippa, men vil selvsagt hente ut så mye krefter som mulig av rokken. Var inne på et chip-sted hvor de antydet at jeg kanskje hadde en chip med ei ekstremfil som gir masse drag på ett sted i registeret i stedet for mer drag over hele registeret. MEN!! etter å ha prata med en luring på Norsk bildelsenter fikk jeg beskjed om at flere som jobber der hadde i samarbeid kommet frem til at bruk av dyser til 2,5 TDI V6 på 2,5 TDI rekkefemmer gav en mye finere forstøving og bedre forbrenning, samt mye mer krefter. De mente jeg skulle klare å hente opp mot 20 gamper til, -bare med dette dyse settet. I tillegg måtte man forandre tenningstidspunktet ved å dreie pumpa for å få det helt optimalt. Jeg er maskinist og kom til å tenke på at dette kan da ikke være mulig? Leverer ikke pumpa samme mengde uansett dyse? Lik mengde diesel skulle vel tilsi samme effekt? Kan da ikke være så dårlig forstøving på mine flett nye originale dyser at jeg skulle gå glipp av 20 hester? Dette kombinert med chipping skulle jo bety at jeg var eier av min egen private lille TDI-jet!! Jeg vil gjerne presse mest mulig ut av A6 en og håper noen har gode ideer og kanskje kan forklare dette med dysene. Kanskje noen av dere har forsøkt dette og kan stå inne for dette? Jeg ringte opp igjen til Norsk bildelsenter, men den jeg traff denne gangen hadde ikke hørt om dette. Han anbefalte meg å få dieselpumpe samt dyser til 140 hesteren og chippe dette. Fristende, men har noen i så fall dette liggende? Jeg var også i kontakt med Maritim Diesel i Bergen som har bytta dyser og pumpe for meg. De kunne tenke seg at med bedre forstøving kunne man få litt mer effekt, men de hadde ikke hørt noe om at nettopp disse dysene skulle greie den jobben. De sa jeg måtte være obs på at dersom innsprøytings bildet til disse dysene var slik at en stråle traff stempel krona, ville det etter en tid brenne hull i stempelet. DET hadde sikkert vært festlig. Jeg kan tenke meg mange øde steder det hadde passa meg midt i rævva å opplevd nettopp det. Jeg har store planer for denne bilen og ønsker gode råd! Trond... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 30, 2008 Øverst her finner du klistret en tråd med FAQ tråder, blant annet denne http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562&highlight=2%2C5+tdi Jeg anbefaler deg å bruke litt tid på å lese i gjennom, selv om det er mye. Du vil få bedre forståelse for problemet og mulige løsninger. Dessuten vil det dukke opp mer konkrete spørsmål som du kan stille og noen vil svare på. Uten tilstrekkelig helhetsoversikt vil man alt for lett bli fiksert på antakelser om årsak og pumpe penger inn i løsning av dette - ofte uten hell. Ved videre spørsmål bør du også oppgi hvor langt motor har gått og hvor lenge det er siden diverse service og kontroller av motor (registerrem/dieselpumperem, luftfilter, dieselfilter, hvor langt den har gått mellom oljeskiftintervaller, hvor lenge chip har vært montert og hvor den kommer fra, og om skifte av dieselpumpe og dyser er et forsøk på å fikse feilen men at dette var helt uten virkning). Jeg kan med en gang si at følgende teorier høres ut som et sidespor som den eneste og saliggjørende årsak: - at noen skulle ha puttet "ekstremfil" i chip (riktignok kan defekt chip innvirke på motorgange) - at bytte av dyser alene retter opp en så slapp 2,5 tdi motor, dersom de nye dysene dine er av orginal størrelse. - at bytte av pumpe og dyser til 140 løser problemene, med mindre pumpa di er defekt noe som virker usannsynlig mtp nylig bytte Hva gjelder dette med mulighet for å brenne hull i stempel så er dette ikke omtalt i tråden jeg viser til over så det kan være interessant å si noe om: Ja, det er fullt mulig å overopphete enkelte sylindre i en dieselmotor eventuelt punkter av stempler på slik måte at det blir fysiske skader. Hvis man har EN dårlig dyse som spyler ut masse diesel mens øvrige gir normale mengder vil den ene sylinderen kunne bli overopphetet fordi virkningen blir omtrent som om den går på "full gass" kontinuerlig. Men du har vel nye dysespisser og har ingen grunn til å bekymre deg for dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 30, 2008 Hei! Sjekk først om det er noen feilkoder på bilen din. Deretter ville jeg gått over alle turboslager og vakumslanger i motorrommet. Dette med V6 TDi dyser er tull. Det er i tilfelle snakk om montering av dysespisser fra 150hk T4. Disser passer. Så må du kikke litt på tenninga / justeringen på dieselpumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 30, 2008 Tror jeg hadde tatt en titt på LMM`en 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 1, 2008 Tett eksos? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 2, 2008 Sliten motor, slitne kammer, slitne stempelfjærer, dårlig kompresjon? Er den gått langt? Tidligere eier slurvet med servicer etc? Blåst topp pakning, brente ventiler etc.. kanskje en kompresjonssjekk er på sin plass for å eliminere denne årsaken en gang for alle? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 2, 2008 Sliten motor, slitne kammer, slitne stempelfjærer, dårlig kompresjon? Er den gått langt? Tidligere eier slurvet med servicer etc? Blåst topp pakning, brente ventiler etc.. kanskje en kompresjonssjekk er på sin plass for å eliminere denne årsaken en gang for alle? Kammene på disse slites ikke, så det tror jeg ikke. Generelt slitt motor alene gir ikke normal effekt på 2-3000 de vil være slappere i hele registeret. Likevel er jeg enig i at kompsjekk er lurt, da slitt motor kan være en av flere sammensatte problemer her. Når trådstarter har lest hele linken i mitt innlegg nr 2 så dukker det vel opp noen glupe spørsmål, så kanskje vi har noen glupe svar Stikkordene her er nok mangel på luft (feil LMM, tett innsug, slitt turbo, åpen EGR, hull i slanger), trang utblåsning (tett kat, slitt turbo), slitte dyser og koks bak stempelringene. Gjerne en kombinasjon av flere av disse årsakene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...