#1 Skrevet Mars 30, 2008 Tenkte det kunne vært greit å hatt en, vet det finnes dyre gode med batterier, men er det noen som har testet ut noen av de billige som da typisk går på 230V? Hva med: http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=24575105 for eksempel? Noen som har andre anbefalinger og erfaringer? mvh, Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 30, 2008 Hjemme kjøpte jeg en en eletrisk muttertrekker fra CoTech Tools. Denne var bare å kaste. Bråkte noe sinnsykt, og klarte ikke å løse det samme momentet den hadde trukket til med. På jobb har vi en Ingersoll Rand 19.2V Denne er helt fantastisk, kunne gjerne tenkt meg denne hjemme, men det er prisen som stopper. Begge er 1/2" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 31, 2008 Tenkte det kunne vært greit å hatt en, vet det finnes dyre gode med batterier, men er det noen som har testet ut noen av de billige som da typisk går på 230V? Hva med: http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=24575105 for eksempel? Noen som har andre anbefalinger og erfaringer? mvh, Johan Jeg har denne og er kjempefornøyd. Løsner ca 90% av boltene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 31, 2008 Har en tilsvarende selv, men må si som selgeren sa: Passer ikke for 8-4 jobbing, men for 4-8............... Dvs god nok for en amatør som trenger den 2 ganger i året. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 31, 2008 Har en tilsvarende selv, men må si som selgeren sa: Passer ikke for 8-4 jobbing, men for 4-8............... Dvs god nok for en amatør som trenger den 2 ganger i året. hehe, bra med ærlige selgere! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 31, 2008 Høres bra ut. Er det noen som kjenner til noen andre typer som man har god erfaring med? mvh, J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 31, 2008 325 nm er jo ikke all verden da... Men som tidligere nevnt at den ikke passer for 8-4 jobbing... Har en på jobb som drar 640nm, men den går jo på luft da... Spraker godt unna når jeg kjører den på 10 bar Men for hobbymekking i en garasje er den nok helt grei serlig med tanke på prisen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 26, 2008 Har hatt en del bolter som jeg har slitt litt med, så gikk til anskaffelse av elektrisk muttertrekker - til min store skuffelse. Kjøpte en elektrisk på Byggmaker. 900W 2300 o/min, 340 Nm. Denne holdt kun to bolter, så var den ødelagt. Leverte den tilbake. Gikk på 4 andre butikker (Mekonomen, Torhov, Clas Ohlson og Jula) hvor dem solgte AKKURAT SAMME produkt med annen embalasje og etiketter. Forskjellen lå også i oppgitt moment - fra 300 Nm til 340 Nm og fra 2100 o/min til 2300 o/m. Var også forskjell på om de ble levert med mulighet til å bytte børster, koffert og antall kopper som fulgte med. Prisvariasjon mellom 299 og 620 kroner - for samme dritten. Dette er helt latterlig. Finnes det ikke noe kvalitet som går på elektrisk strøm fra veggstøpslet? Har ikke lyst å investere i kompressor selv om jeg vet det er den beste løsninga. Har sett en batteridreven jævel fra SnapOn - "Mother", som leverer 840 Nm! Det er jo helt hinnsides for å være batteridreven muttertrekker på 18v. Da bør det jo kunne leveres noe med litt juice i av trekkere som går på 220v! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 26, 2008 http://www.naf.no/Forbrukertester/Utstyr/Tester-av-utstyr/Muttertrekktest/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 26, 2008 Kenneth: Jeg jobber på BM og tok inn den muttertrekkeren i butikken for en måned siden. Tok bare inn 10 stk da jeg ikke regnet med den skulle bli noen volumselger. Har faktisk solgt halvparten av de, ingen i retur enda..... Når du trykker på knappen så har du 300 Nm med en gang....og det liker jeg ikke. Har lyst å ta med en hjem for å prøve, men også lyst på en skikkelig en... Makita har to bra trekkere i katalogen. Den er faktisk ikke astronomisk dyre. Tipper en 350 Nm ligger på rett over 2k. Den på 200Nm noe under. 200 Nm burde være nok til hjulbolter, spesielt bolter på alu-felger på vanlig personbil. Makita sin muttertrekker på 18v oppladbar leverer 250 Nm, den VET jeg om personer som har brukt til hjulbolter med suksess. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 26, 2008 Jobber som tømrer og vi bruker en del bolter i betongen som vi drar til med muttertrekker. Vi bruker KUN Hilti da dette er no helt suverent verktøy. Har aldri plagdes med denne og drar til noe helt vanvittig...nå husker jeg ikke hva den heter da. Prisen vil også tru er en del høyere men til gjengjeld vill du nåkka den MANGE år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 26, 2008 Men for å si det enkelt....skal du bruke den til hjulbolter så er 350 Nm mer enn godt nok. En på 200 Nm er egentlig nok. Spørsmålet blir on trekkeren drar og løsner med samme moment. Luftrekkere på et dekkverksted drar med 300-400 Nm. Er det ikke slik at 10 kg er passe å dra til en bolt på alu-felg med? Personlig tar jeg alltid "copa-slip" på boltene før jeg setter dem på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 26, 2008 fikk nettopp elektrisk muttertrekker i bursdagsgave.. fra bilxtra. kostet 500kr.. 900W og 300nm. veldig fornøgd.. denne er da på 230V, så en liten skjøteledning så går det fort. brukte 40min og bytte alle 4 dekka på bilen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 26, 2008 SnapOn sin er veldig bra... Har selv en fra Wurth... funker fint, men ikke om man har dratt til med 8mil Nm som enkelte klarer å få til... men da funker selv ikke de med trykkluft... må over på lastebil verktøy... Men kan anbefale batteri drevet fra SnapOn eller Whurt... PS! Og ikke hørt på alle de selgerene på vertøybutikken på hjøret. Har selv testet en hel del, mye søppel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 26, 2008 Nå ser ikke jeg på hjulbolter som er det store problemet. Det klarer jeg å løsne med ei skralle på 30 cm uten å slite meg ut. Jeg tenker på større bolter som sitter som et skudd, eksempelvis drivakselbolter, bærebrubolter etc.. Bytta fra meg den på Byggmaker til en tilsvarende på Jula. Samme effekt og omdreininger. Prøvde den for å løsne noen hjulbolter ved et hjulskifte i dag - ikke faen om den ville skru dem av! Måtte ty til skralla faktisk - dem satt ikke noe spesielt hardt fast heller. Har jeg fått et uheldig eksemplar - igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 26, 2008 Nå ser ikke jeg på hjulbolter som er det store problemet. Det klarer jeg å løsne med ei skralle på 30 cm uten å slite meg ut. Jeg tenker på større bolter som sitter som et skudd, eksempelvis drivakselbolter, bærebrubolter etc.. Bytta fra meg den på Byggmaker til en tilsvarende på Jula. Samme effekt og omdreininger. Prøvde den for å løsne noen hjulbolter ved et hjulskifte i dag - ikke faen om den ville skru dem av! Måtte ty til skralla faktisk - dem satt ikke noe spesielt hardt fast heller. Har jeg fått et uheldig eksemplar - igjen? Det vet eg ikke, men det er bra å høre andre som har prøv denne trekkeren. Personlig var eg skeptisk når eg fikk tilbud om å ta den inn, derfor tok eg bare 10 stk. Blir ikke bestilt inn flere.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 26, 2008 18 V Hitachi kan trygt anbefales iallefall, veldig god å bruke og drar til med 220Nm, som er mye med tanke på størrelse og pris. Ellers kan jeg god erfarning med både Hilti og panasonic, men de er dyre! http://www.tylertool.com/hitachikc18ddl.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 26, 2008 Nå ser ikke jeg på hjulbolter som er det store problemet. Det klarer jeg å løsne med ei skralle på 30 cm uten å slite meg ut. Jeg tenker på større bolter som sitter som et skudd, eksempelvis drivakselbolter, bærebrubolter etc.. Bytta fra meg den på Byggmaker til en tilsvarende på Jula. Samme effekt og omdreininger. Prøvde den for å løsne noen hjulbolter ved et hjulskifte i dag - ikke faen om den ville skru dem av! Måtte ty til skralla faktisk - dem satt ikke noe spesielt hardt fast heller. Har jeg fått et uheldig eksemplar - igjen? Det er bare slik det er, prøv noe som er laget for slikt.... SnapOn eller Wurth... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 26, 2008 Det vet eg ikke, men det er bra å høre andre som har prøv denne trekkeren.Personlig var eg skeptisk når eg fikk tilbud om å ta den inn, derfor tok eg bare 10 stk. Blir ikke bestilt inn flere.... Da jeg kom i kassa på Byggmaker og skulle levere tilbake en muttertrekker spurte dem om det var en slik jeg kom med før dem så kofferten. Dem hadde tydeligvis hatt flere som var misfornøyde med disse, og dem sa dem ikke skulle ta inn flere av denne typen mer. Men er uansett på jakt etter en bedre trekker Den jeg kjøpte på Jula skal returneres den også.. Prisen du betaler har nok en del å si her, men når det ikke klarer å trekke av hjulbolter engang, da er det ikke store greiene å rope hurra for. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 26, 2008 Da jeg kom i kassa på Byggmaker og skulle levere tilbake en muttertrekker spurte dem om det var en slik jeg kom med før dem så kofferten. Dem hadde tydeligvis hatt flere som var misfornøyde med disse, og dem sa dem ikke skulle ta inn flere av denne typen mer. Men er uansett på jakt etter en bedre trekker Den jeg kjøpte på Jula skal returneres den også.. Prisen du betaler har nok en del å si her, men når det ikke klarer å trekke av hjulbolter engang, da er det ikke store greiene å rope hurra for. Det var egentlig det som var tanken min før eg tok de inn. At prisen har noe å si. Og etter å ha satt en i kontakten og starta den så var ikke min entusiasme noe større. Jobber forøvrig i avd. Haugesund. Blir spennende å se om eg får noen inn igjen.....nå er det jo snart tid for hjulskift. Men det jo greit å kunne kjøpe en ting og så levere den tilbake å få pengene igjen hvis den ikke holder mål. Bedre trekker: Se på Makita sine med ledning. En 200 Nm og en 350 Nm. Tipper den største der kan være aktuell til ditt formal, så å løsne bolter på bærebruer,etc. Vet at Mesta bruker den i tuneller til å feste tak inni. Du finne den her: http://www.toolstore.no/Default.asp Velg katalogene - ESSVE - Makita verktøy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 12, 2008 Kjøpte meg slik Biltema Elektrisk Trekker til 599,- her om dagen. Funker som f... til dekkskifting den Kan anbefales til slik bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 13, 2008 Kjøpte meg slik Biltema Elektrisk Trekker til 599,- her om dagen. Funker som f... til dekkskifting den Kan anbefales til slik bruk. denne kjøpte jeg og for en stund tilbake og jeg er faktisk kjempe fornøyd:) Hjulskifte går som en lek:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 13, 2008 biltema sin kom bra ut i testene faktisk så jeg her om dagen. Mvh Stian S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 17, 2008 Hei Jeg har en Hitachi som jeg kjøpte for flere år siden for ca 4500,- + mva. Den har jeg ikke klart å ødelegge;) Ingen retur av denne selv etter 5 års bruk både i jobb og privat. Men sitter det helt vilt hender det jeg må ta det for hånd likevel. MEN husk at for hjulbolter bør folk bruke momentstenger(disse fås kjøpt i sett for ulike moment og enkeltvis) som gjør at man ikke sprekker alufelgene. Disse bør vel ikke trekkes med særlig mer enn 100NM. Sjekk instruksjonsboka.... Hvis man drar på det man kan med muttertrekker kan alufelgene sprekke eller man ødelegger konene i boltehullene i stålfelgene. Dette gjelder så klart også om man trekker til for hånd. Man kan også ødelegge gjengene på boltene - noe som er noe ordentlig dritt å få fikset igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 17, 2008 denne kjøpte jeg og for en stund tilbake og jeg er faktisk kjempe fornøyd:) Hjulskifte går som en lek:p Henger meg på denne. Kjempefornøyd og den løsnet alle boltene uten problemer. Felgene var av type rustne og hadde stått på bilen i 2 år uten å ha vært av. Holder sikkert ikke lenge dersom den brukes dagen lang, men til bytte av dekk 2 ganger i året virker den perfekt:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...