Anbefalte innlegg

Tar opp en liten sak jeg har grublet på over tid.

På de fleste gewinder har man 2 fjærer på demperne foran. En hjelpefjær, og en tjukk vanlig.

Siden mitt understell er skrudd i bånn, og jeg vil ha den enda lavere, hva skjer om man plukker av hjelpefjæren?

Vil det gå utover komforten, eller vil det bli feil belastning på demperen?

Regner med vi har endel med teknisk innsikt her. (Stein Ove?) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe komfort i hele tatt nå da? ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komfort har man i soffaen hjemme :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Mattis Wang

Tar opp en liten sak jeg har grublet på over tid.

På de fleste gewinder har man 2 fjærer på demperne foran. En hjelpefjær, og en tjukk vanlig.

Siden mitt understell er skrudd i bånn, og jeg vil ha den enda lavere, hva skjer om man plukker av hjelpefjæren?

Vil det gå utover komforten, eller vil det bli feil belastning på demperen?

Regner med vi har endel med teknisk innsikt her. (Stein Ove?) ;)

 

Skræmmanes... skulle akkurat til å spørre om det samme : eek :

Det er nemlig hjelpefjærer på gewinden jeg har kjøpt også... : rolleyes

 

Vil tro at demperen er konstruert slik at den skal tåle at hele hjelpefjæra skal kunne klemme seg helt sammen..!?

Da bør det vel gå å fjerne den helt.... bilen blir sikkert bare sinnsykt stiv, men det er jo like greit da. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Sandberg

Skræmmanes... skulle akkurat til å spørre om det samme : eek :

Det er nemlig hjelpefjærer på gewinden jeg har kjøpt også... : rolleyes

 

Vil tro at demperen er konstruert slik at den skal tåle at hele hjelpefjæra skal kunne klemme seg helt sammen..!?

Da bør det vel gå å fjerne den helt.... bilen blir sikkert bare sinnsykt stiv, men det er jo like greit da. ;)

 

Hjelpefjærene er fjernet på mitt KW-type2 sett, da en id@£$€ av en tidligere eier prøvde å justere dem med en SVÆR rørtang. Istedet for å justere drog han gjengene til faens... Men tilbake til poenget : Etter hjelpefjærene er tatt bort er det blitt lavere ja, men det er blitt mye mykere. Har stilt demperne på det hardeste, men alikevel er det alt for mye bevegelse der. Tok en telefon til NBS, da kunne en mekaniker der bekrefte dette. Det ble skikkeli mykt å kjøre med :( i tillegg har forrige eier kastet bort hjelpefjærene :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kenneth Bjørkmo Kristiansen

Hjelpefjærene er fjernet på mitt KW-type2 sett, da en id@£$€ av en tidligere eier prøvde å justere dem med en SVÆR rørtang. Istedet for å justere drog han gjengene til faens... Men tilbake til poenget : Etter hjelpefjærene er tatt bort er det blitt lavere ja, men det er blitt mye mykere. Har stilt demperne på det hardeste, men alikevel er det alt for mye bevegelse der. Tok en telefon til NBS, da kunne en mekaniker der bekrefte dette. Det ble skikkeli mykt å kjøre med :( i tillegg har forrige eier kastet bort hjelpefjærene :(

 

Trodde nesten den skulle bli stiver jeg da...iom det er grøvre gods i hovedfjæra. But if you say so... :)

 

Da har vi ihvertfall fått vite at det går ann og at den blir lavere :D

Må jo bli en del cm det da!?! Hjelpefjære er jo noen cm mener jeg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Sandberg

Da har vi ihvertfall fått vite at det går ann og at den blir lavere :D

Må jo bli en del cm det da!?! Hjelpefjære er jo noen cm mener jeg....

 

Om bunnpanna ligger på bakken når hjelpefjæren er borte, kan man jo bare skru litt opp igjen på gewinden.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Mattis Wang

Tar opp en liten sak jeg har grublet på over tid.

På de fleste gewinder har man 2 fjærer på demperne foran. En hjelpefjær, og en tjukk vanlig.

Siden mitt understell er skrudd i bånn, og jeg vil ha den enda lavere, hva skjer om man plukker av hjelpefjæren?

Vil det gå utover komforten, eller vil det bli feil belastning på demperen?

Regner med vi har endel med teknisk innsikt her. (Stein Ove?) ;)

 

"Hjelpe fjæren" har to funksjoner.

 

Den første (som er mest vanlig) er å holde hovedfjæren stram i alle mulige forlengelser av støtdemperen.

 

Den andre (ikke så vanlig) er å gir fjærpakken en progressivt fjærstivhet, dvs. når du trykker sammen fjærene så vil den mykeste (som oftest "hjelpefjæren") komprimeres mest og du vil ha litt kjørekomfort ved små utslag på demperne. I situasjoner hvor "hjelpefjæren" komprimerer helt så vil fjærstivheten til hovedfjæren være enerådende (dvs. du har en høyere fjærstivhet enn de to kombinert) To fjærer i serie har mykere fjærkonstant enn for den mykeste enkelt fjær).

 

Så hvis du tar bort hjelpefjæren vil du ha problemer med å holde hovedfjæren på plass, samt du vil forandre fjærstivheten til systemet.

 

Men en annen ting som er av interesse når man snakker om mer senking... Har du mer fjæringsvei? Mange ser seg blind på hvor langt de har igjen på det partiet med gjenger på fjærbeinet når de har muligheten til å justere høyden på nedre fjærskål. Mest trolig så vil nedre del av fjærbeinet slå opp i øvre fjærskålen før du har klart å justere fjærskålen helt ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stein Ove Prestmo

Mange ser seg blind på hvor langt de har igjen på det partiet med gjenger på fjærbeinet når de har muligheten til å justere høyden på nedre fjærskål. Mest trolig så vil nedre del av fjærbeinet slå opp i fjærskålen før du har klart å justere fjærskålen helt ned.

 

Denne forsto jeg ikke helt.

Gjengene i fjærbeinet justerer jo nettopp den nederste fjærskålen. Og hvordan kan nedre del av fjærbeinet slå opp i fjærskålen?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Mattis Wang

Denne forsto jeg ikke helt.

Gjengene i fjærbeinet justerer jo nettopp den nederste fjærskålen. Og hvordan kan nedre del av fjærbeinet slå opp i fjærskålen?:confused:

Øvre fjærskål / fjærbeinslager

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg skal også bærearmenes laveste punkt være ute på navet. ikke inne på bærebrua!

 

Hvis man ikke har det får man seriøst feil hjulgeometri når hjulet beveger seg.

 

Hjelpe fjærer er i hovedsak der for å holde hovedfjæra på plass når demperen er helt utstrakt.

Løse fjærer er livsfarlig!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Martin Olsen

I tillegg skal også bærearmenes laveste punkt være ute på navet. ikke inne på bærebrua!

 

Hvis man ikke har det får man seriøst feil hjulgeometri når hjulet beveger seg.

Det kommer helt an på hvordan respons du ønsker fra hjulopphenget

(Dette er et annet temaet kan diskuteres i det lange og brede, litt utenfor det Mattis lurer på)

Løse fjærer er livsfarlig!!!

Det er meget viktig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med litt hjelp fra mr Havnevik på irc, forsto jeg nå hva som ble ment..

Da kan jeg jo bare måle hvor mye "dempervei", som jeg kaller det, som er igjen pr idag. og hvor mye som blir igjen etter jeg har fjernet hjelpefjæren.

og man ser jo greit hvor mye spenn det er i den tykke fjæren når man slipper bilen ned fra jekken.. ligger den å skrangler, kan man jo skru noen runder opp på gewinden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Mattis Wang

Med litt hjelp fra mr Havnevik på irc, forsto jeg nå hva som ble ment..

Da kan jeg jo bare måle hvor mye "dempervei", som jeg kaller det, som er igjen pr idag. og hvor mye som blir igjen etter jeg har fjernet hjelpefjæren.

og man ser jo greit hvor mye spenn det er i den tykke fjæren når man slipper bilen ned fra jekken.. ligger den å skrangler, kan man jo skru noen runder opp på gewinden.

 

Hahaha, hvis den ligger å skrangler når bilen står på bakken så har du iallefall ikke noe fjæringsvei igjen ( da er det noe annet som tar opp vekten av bilen. Enten er demperne i bunn eller så ligger bilen på bakken)

 

Fjæren skal være under spenn i hele demperns arbeidsområde også når du jekker opp bilen og lar hjulene henge fritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stein Ove Prestmo

Fjæren skal være under spenn i hele demperns arbeidsområde også når du jekker opp bilen og lar hjulene henge fritt.

 

Tull&tøys, jeg hopper da aldri med bilen ;)

:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Mattis Wang

Tull&tøys, jeg hopper da aldri med bilen ;)

:D

 

WORD!! ;):D

Når man senker ekstremt så slår man nok filler av bilen før den i det heletatt rekker å løfte nok til at fjærene er løse.

Eventuellt kan man jo sette ett par sveiseperler mellom fjær og f.eks. nedre fjærskål. Da holder ihvertfall fjæra seg på plass ved eventuelle "løft". Men som sagt den rekker nok aldri løfte... ;)

 

Jeg kommer til å fjerne hjelpefjærene på mitt sett før prøvemontering neste uka : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Sandberg

WORD!! ;):D

Når man senker ekstremt så slår man nok filler av bilen før den i det heletatt rekker å løfte nok til at fjærene er løse.

Eventuellt kan man jo sette ett par sveiseperler mellom fjær og f.eks. nedre fjærskål. Da holder ihvertfall fjæra seg på plass ved eventuelle "løft". Men som sagt den rekker nok aldri løfte... ;)

 

Jeg kommer til å fjerne hjelpefjærene på mitt sett før prøvemontering neste uka : ja :

 

Hvorfor la du ikke ut de ekstra kronene det var mellom Patec settet, som på papiret ikke er godkjent for mer enn 75mm senking på en Golf 1, og et H&R sett som er tilpasset mer ekstrem senking?

 

 

PS sveising av fjærstålmateriale er spennende og gir en "knekkende" god effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stein Ove Prestmo

Hvorfor la du ikke ut de ekstra kronene det var mellom Patec settet, som på papiret ikke er godkjent for mer enn 75mm senking på en Golf 1, og et H&R sett som er tilpasset mer ekstrem senking?

 

Fordi... ;)

Jeg trenger de kronene mellom til andre "betar"...

Men jeg skjønner hva du mener... "ja de penga..."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stein Ove Prestmo

Hvorfor la du ikke ut de ekstra kronene det var mellom Patec settet, som på papiret ikke er godkjent for mer enn 75mm senking på en Golf 1, og et H&R sett som er tilpasset mer ekstrem senking?

 

Buy cheap, buy twice....................

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Frode Gulbrandsen

Buy cheap, buy twice....................

 

YEPP ;)

Men... vi får se da. Så lenge jeg blir fornøyd så er det jo greit. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skulle kjøpt bilen min vettu så hadde du hatt både H&R gewinde og kromlist langs vindu :P

 

Som sagt flere ganger før også... tror uansett ikke du får problem med å få bilen din lav nok selv uten å f.eks. fjerne hjelpefjærene. Med gewinde skrudd i bunn så har du nesten garrantert ikke mer enn kanskje 2 cm klaring på det laveste på caben og såpass bør man nesten ha!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Du skulle kjøpt bilen min vettu så hadde du hatt både H&R gewinde og kromlist langs vindu :P

 

Som sagt flere ganger før også... tror uansett ikke du får problem med å få bilen din lav nok selv uten å f.eks. fjerne hjelpefjærene. Med gewinde skrudd i bunn så har du nesten garrantert ikke mer enn kanskje 2 cm klaring på det laveste på caben og såpass bør man nesten ha!

 

Blir dyre lister da... eller hvilken pris sa du? 2.500,-?? ;)

Da har jeg jo delebil også :D

 

Planen er å kjøre på vettug senking daglig...LAV men ikke ekstremt. Men jeg vil ha mulighet til å legge bilen helt ned på bakken ved treff etc. :) Om jeg da har 1 cm klaring så gjøkke det noe. Den skal jo kun stå utstillt.... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes ikke bilen min ser særlig lav ut fra siden eller egentlig fra noen som helst vinkler... vell å merke før en ser under på klaringen der. Er svært skjelden jeg opplever problem med den høyden jeg bruker nå, skraper såvidt nedi akkurat når jeg skal inn på parkeringsplassen på jobb, men ellers går det greit. Skulle jeg derimot hatt den så lav som jeg synes hadde vært riktig utseendemessig, hadde bilen blitt ubrukelig lav desverre....

 

Hadde vært enklere for oss dersom en brukte større hjul, med f.eks. 8x16 og 195/40-16 innbiller jeg meg at bilen hadde sett ganske mye lavere ut da hjula hadde forsvunnet mer oppi skjermen. Med såpass små hjul som jeg har og du får, så blir bakkeklaringen mindre og hullrommet under skjermen større....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får sikte på denne høyden, thomas.

(copyright kid-a)

 

attachment.php?s=&postid=102405

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig Mattis... problemet er bare at det blir bortimot umulig på caben pga lavere bakkeklaring :)

 

På den var det foresten kun vanlig (Spax) gewinde, synes det senker nok jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.