Uling fra Ferrita cat-back ved pådrag, resonans?

Anbefalte innlegg

Monterte for en stund siden et Ferrita cat-back, altså sisten delen skjøtet på orginalt ca midt under bilen.

Merket med en gang en forferdelig uling når jeg drar på, men den kommer ikke før jeg bygger opp skikkelig turbotrykk (1.0bar) og den er helt klart høyest under pådrag i andre gir.

 

Vurderte først om det kunne være en lekasje i skjøten under bilen og bestemte meg derfor får å kjøre med bilen slik en stund fordi eksos inneholder kullos som man tydelig vil se den sorte skitten fra ved en eventuel lekasje. : klø :

Hadde bilen på bukk ca 1måned etterpå, da hadde jeg også lagt et stykke hvit "eksos-papir" mellom røra og klemmene, denne var akkurat like hvit på innsiden. Altså ingen tegn til lekasje.

 

Har dere noen ideer om hva det kan være? Det høres ikke mye pent ut og utifra hva jeg har lest i tråder her på forumet virker det som jeg er den eneste med en A4 B5 som har dette problemet. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet hva det er eller hvordan det kan løses? :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går jo an å ringe Fredrik på Eksos Mester i Skien... Han er forhandler av Ferrita og har vel sveiset endel anlegg etterhvert. Meget hyggelig kar:)

 

http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/eksos_mester_as/1780406264.htm

 

A.J.

 

Var faktisk han jeg kjøpte anlegget av jo (dog gjennom Ferrita) ;)

Skal høre hva han sier, men jeg vet det er flere her i klubben som har Ferrita på sin A4. Og etter hva jeg vet er det ingen som har samme problemet?? : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har komplett Feritta anlegg fra turbo med racekat.

Har ingen ulelyder som du beskriver, annet en litt suselyd fra turboen ved pådrag.

Det er bare golyd som høres med vindue nede.

Er ikke en lekkasje på noen trykkslanger siden ulyden kommer med høyere ladetrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også en sånn uleyd som du beskriver, fra mitt ferrita anlegg. Høres godt på lang avstand. Lurte litt på om det det kunne skyldes et løst feste e.l, for jeg hører noen skrangle lyder når jeg kjører over fartsdumper og sånn, som høres ut som det kommer bakfra et sted. Noen som vet om det kan være grunnen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det litt mer en blanding av mørkere uling og susing. Den kommer heller ikke før trykket har fått bygget seg opp litt, og kommer mest ved ganske kraftig pådrag. Høres forøvrig også ut som om anlegget rister og skrangler litt hvis jeg gir forsikig gass på tomgang, derfor jeg lurer på om noe kan være løst, men lyden har vært der fra dag 1 etter at det ble montert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

like mange potter på det nye eksosanlegget eller færre enn på det gamle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel like mange, 2 altså, om jeg ikke tar helt feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også en sånn uleyd som du beskriver, fra mitt ferrita anlegg. Høres godt på lang avstand. Lurte litt på om det det kunne skyldes et løst feste e.l, for jeg hører noen skrangle lyder når jeg kjører over fartsdumper og sånn, som høres ut som det kommer bakfra et sted. Noen som vet om det kan være grunnen?

 

http://www.youtube.com/watch?v=9k9Telwujb4

sånn ulelyd eller u-lyd du mener?

 

Er ikke sånn lyd nei, det der er vel bare lyd av turbo som spinner.. Tross alt 2.8bar : eek :

 

Den lyden jeg plages med høres veldig godt inne i bilen, og på utsiden.

 

Tror jeg skal levere bilen på Svendsen Eksos i Tønsberg neste uke å be de sveise skjøten bare for å være sikker på at det ikke er lekasje..Annet råd vet jeg ikke : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det skjedd litt her.

Har fått sveisa skjøten så den er dønn tett men lyden forsvant ikke.

 

Litt forskjellige folk har sittet på å hørt og felles dom er resonans i det rustfrie, hvis dette er tilfelle. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan får fjerna dette?

Er den eneste løsningen å bygge i rustfritt fra turbo?

 

Takker for all hjelp :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har tips til hvordan å fjerne?

Må vel være noen som har klart å fjerne resonans i et eksosanlegg noen gang? :op:

 

Begynner å bli rimlig lei hele greia egentlig, spessielt når det ikke skal være sånn.

Skal ringe Ferrita i mårra og høre hva dem sier.

Takker for all help her!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med og surre på eksosbandasje?Det senker også eksostempen noe som er positivt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med og surre på eksosbandasje?Det senker også eksostempen noe som er positivt:)

 

Du(eksosanlegget) tar på deg en jakke (eksos bandasje) og blir kaldere? Hvordan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe med at stoffet i bandasjen leder bort varmen?

Har hørt at dette skal hjelpe, men kan selv heller ikke forstå hvordan.. Om det ikke er slik som jeg nettop sa det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man pakker vel inn grenrør/dp for og hindre at det blir varmt i motor rommet (isolere) samt at man vil beholde varmen før turbo, mer varme = større luft = raskere turbo trykk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik og forstå ja..

Har sett det blir brukt på MC, hvor det angivelig skulle gi noen hk mer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fungerer også sånn at varmen i fra eksosen blir bedre ledet vekk med eksos strømmen,istedenfor og spre seg igjennom rørene og videre ut i motorommet...

Monterte på grenrør på en mazda mx6 v6 jeg hadde tildligere,og da måtte jeg fjerne varmeskjoldet ovet cat`n og det resulterte i at giroverføring smeltet!

Surret rundt eksosbandasje og problemet var løst.

 

Du kan jo også kjenne på eksosentempen bak med og uten bandasje.

Med bandasje er eksosen som kommer ut bak en del varmere,da varmen lettere blir transportert ut;)

Bonusen er jo også da at dette hjelper mot resonans\klang i rørene;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det noen løsning på denne ulingen din? Jeg hadde det samme fenomenet på det første ferrita anlegget mitt (komplett med downpipe). Når jeg ringte ferrita snakket de om at dette var et kjent problem med designet på bakre del av eksosanlegget, så jeg fikk tilsendt nytt det siste stykket. Dette var betraktelig bedre, men har fortsatt tendenser til uling ved pådrag i 2.gir. Ganske irriterende...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsningen ble å selge bilen... Hehe... ;)

 

Men nei - det ble aldri noen løsning på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.