Anbefalte innlegg

Heisann... Har fått tak i noen senkefjærer til 200en min, og sliter litt med å få bytta fremme. Må jeg ut med hele fjærbeinet for å få bytta, eller får man av fjæra mens det er montert?

 

Fremgangsmåte for å få ut fjærbeinet? Ser ut som en rimelig inviklet jobb på disse. Mye enklere når akslene ikke går gjennom selve beinet! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du tar ut støtdemperen først så kan det hende du klarer å slippe ned fjærbeinene såpass mye at fjæren går ut. Trikset er i så fall at du må slippe de ned likt på begge sider så ikke krengningshemmeren holder igjen.

For å ta ut bare demperen løsner du mutteren på demperstanga, mutter/kragen som holder demperinnsatsen ned i fjærbeinet og deretter de tre muttrene som holder fjærbeinslageret. Ta av lageret og dra opp demperen av hullet.

 

Hvis dette ikke går er det like så greit å ta ut hele fjærbeinet slik:

1.Løsne drivakselen (en fordel å løsne bolten mens hjulet står på bakken)

2.Løsne og ta av endeleddet fra fjærbeinet

3.Løsne festebolten til opphengskulen

4.Herje løs bærearmen

5.Skli ut drivakselen som du henger opp i ett eller annet (f.eks. endeleddet)

6. Løsne de tre ytterste muttrene på toppen av støtdempertårnet mens du holder igjen fjærbeinet

 

Nå er det ut av bilen. Da trenger du bare noen fjærklemmer og litt tålmod til resten av jobben. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første alternativ funket dårlig, så jeg må nok ut med fjærbeinet.

 

Trenger en svær umbraco for å få løst navet. Noen som vet hvilken mm det er? Og hvor man eventuelt får tak i? Biltemaen her hadde ikke mer enn 17, og den så for liten ut.

 

Jeg har og de kjekke UFO bremsene på min bil. Noe spesielt å tenke på med de? Er det bare å ta av calipperen slik som på vanlige bremser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På ufobrems så kniper calipperen fra innsiden, ikke utenpå skiva som på normale biler.. Du må derfor ta av skiva først! Den er holdt kun med en stjerneskru , og så er det bare å ta ut bremseklossene så skal skiva gå av rimelig greit. Men er skivene / calipperene dårlige, så ta et søk eller to på forumet angående dette og du vil finne oppskrift for å få S6 bremser til å passe på ufo fjørbeina. Billigere og mer holdbart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kalr over det med å bytte bremser, men de jeg har funker faktisk bra. ikke er det kast i de eller noen ting...

 

Noen som vet størrelsen på umbrakoen jeg må bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en egen pipe for å bruke til akkurat disse boltene, den er 17mm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vert å kjøpt pipe. Men tror du ikke driten sitter som faen! Om ene siden av disse to løsnes feil vei og kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det var links på noen av disse. 2 meter latmann bruker funke. Husk det er strekkbolt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får kanskje kjøpe disse boltene først da. Så da blir senk utsatt enda en gang! ;) Får bone å ta litt rust kanskje denne helgen da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt tips for å få løs boltene: Bilen må stå på hjulet som sagt, så kapper du til en 2x4 slik at du har noe å legge forlengeren til 17mm-pipa an mot. Så er det bare å tre på latmannsarm og enten bruker forlengerrør eller bruke din egen vekt på latmannsarma. Jeg har som oftest fått disse boltene løs med latmannsarm og relativt beskjedne 65kg :P

Det er strekkbolter, men jeg har brukt de opp før. Om det er noe du er villig til å prøve får bli opp til deg, men å bytte de for sikkerhets skyld er sikkert ikke dumt.

Og nei, det er ikke linksgjenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, god lesing, skal akkurat til å gjøre det samme på min 200.

Noen som har nummeret på disse boltene? Så jeg får bestilt de også så de kommer før demperene..

Noe mer en bør ta med i slengen? Trenger altså en 17mm "unbruko" og da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Umbrako på navet? Hvor da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Umbrako på navet? Hvor da?

 

du får ta av dekket og se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får ta av dekket og se :)

 

Jeg har umbrako på ene siden og vanlig mutter på andre. De orginale som møller har er ihvertfall umbrako mens den jeg handla på mekonomen!? var vanlig bolt...

Løsne denne før du tar av noe annet.... men går ann og tre en rørbit inn i bremsene for å holde igjen også :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får ta av dekket og se :)

 

Dekket er av, og hele understellet er solgt :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duden på Møller fant ingen ubruko på mitt fjærbein i ETKA.. Ingen strekkbolt i det heletatt faktisk..

Er han ubruko eller er det rett og slett ingen på min 10vt bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har umbrako på ene siden og vanlig mutter på andre. De orginale som møller har er ihvertfall umbrako mens den jeg handla på mekonomen!? var vanlig bolt...

Løsne denne før du tar av noe annet.... men går ann og tre en rørbit inn i bremsene for å holde igjen også :P

 

Okay, er det den som skrus gjennom navet som går i drivakselen? Isåfall var det vanlige bolter på min..24mm eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, er det den som skrus gjennom navet som går i drivakselen? Isåfall var det vanlige bolter på min..24mm eller noe.

 

jepp........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.